اینترنت و تاریخچه ی آن

قبل از دهه شصت میلادی چیزی به اسم کامپیوتر شخصی و اینترنت وجود نداشت و تنها سازمان‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی از سیستم‌های کامپیوتری بزرگ موسوم به  Mainframe استفاده می‌کردند که هر کدام اطلاعات خاصی را در خود ذخیره می‌کردند و در صورت نیاز، با اتصال به همدیگر، اطلاعات لازم را منتقل یا به اشتراک می‌گذاشتند.

  • تاریخچه
  • تعریف اینترنت
  • کاربرد

تاریخچه

علوم کامپیوتر رشته‌ای نوظهور در اواخر دهه‌ی 1950 بود. تاریخچه و هدف اینترنت تلاش برای ایجاد و اتصال شبکه‌های رایانه‌ای، توسط ایالات متحده وبا همکاری بین‌المللی کشو‌رهای دیگر به ویژه محققان انگلستان و فرانسه بود.

در دهه 1960، اینترنت به واسطه‌ی تامین بودجه توسط «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته» وزارت دفاع آمریکا در شهر واشنگتن کلید خورد. رابت تیلر یکی از پیشگامان در ساخت اینترنت، سه رایانه در دفتر کارش داشت؛ که هر یک به یکی از پروژه‌های متعدد آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته در ماساچوست، لس آنجلس و منلوپارک متصل بود.

وی از اینکه نمی‌توانست از طریق یک رایانه به هر سه پروژه دسترسی داشته باشد و از اینکه  این سه پروژه امکان ارتباط مستقیم با هم و در میان گذاشتن اطلاعات با یکدیگر را نداشتند، خسته شده بود. راه حل تیلر برای این مسئله، که بعدها اولین شبکه رایانه‌‌ایی شد، آرپانت (ARPANET) نام داشت. وی اولین ماموریت خود را در شب ۲۹ اکتبر ۱۹۶۹ (۱۳۴۸ ه‍. ش) به نتیجه رساند.

تعریف

به طور کلی، سیستم جهانی اینترنت، برای اتصال شبکه‌های کامپیوتری به هم به کار می‌رود. شبکه جهانی اینترنت مجموعه‌ای از شبکه‌های کامپیوتری است که با استفاده از قوانین و پروتکل‌های خاص که به آن TCP/IP می‌گویند و از طریق خطوط تلفنی، ماهواره‌ای و غیره به یکدیگر وصل می‌شوند . تا بدین وسیله اطلاعات و داده‌ها را با سرعت از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگرهرکجای این جهان انتقال دهند.

با تحولات اساسی و رشد روزافزونی که طی دهه‌های اخیر به وقوع پیوسته است، در حال حاضر، اینترنت به یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای بشر تبدیل شده است. از دلایل  لزوم و محبوبیت اینترنت، می‌توان به همگانی بودن، کاهش هزینه‌ها به ویژه در رفت وآمد ، سهولت خرید و فروش بر روی اینترنت، بدون مرز بودن، رشد و به روزرسانی سریع و فراوان بودن تعداد کاربران آن اشاره کرد. در ادامه با کاربرد‌های اینترنتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

  همانطور که پیشتر گفته شد. امروزه اینترنت همچون هوا،آب، غذا و مسکن به یکی از نیازهای ضروری و اولیه انسان‌ها در دنیای مدرن تبدیل شده است.

روزانه چندین هزار بار لغت اینترنت و مشتقات مربوط به آن، توسط افراد جامعه و حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد. وهرروزه، ضرورت وجود آن بیش از پیش درزندگی افراد احساس می‌شود.

کدام کاربرد اینترنت آن را تبدیل به ضروری ترین نیاز امروز کرده است؟

دسترسی به اطلاعات

یافتن منابع مورد نیاز در کمترین زمان، مزیتی بزرگ برای محققان و دانشجویان به حساب می‌آید. دسترسی آسان به منابع و اطلاعات با جستجو در مرورگرها، اولین و شایع‌ترین کاربرد اینترنت است. به‌علاوه این امکان برای نویسندگان و محققان وجود دارد که یافته‌ها و نوشته‌های خود را بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و مکانی برای مطالعه علاقمندان و عموم در سراسردنیا به اشتراک بگذارند.

ارتباط برقرار کردن

اینترنت جدا از مصارف علمی و تحقیقاتی، این امکان را به کاربران می‌دهد تا از طریق چت و شبکه‌های اجتماعی به آسانی با یکدیگرارتباط برقرار کنند.

فکر کنید در دوران پیش از اینترنت زندگی می‌کردید و مجبوربودید با مراجعه به اداره پست، عکس جدید فرزندتان را به همراه یادداشتی برای خانواده خود در شهردیگری ارسال کنید. طبیعتا پروسه ارسال آن بنا به مسافت و قوانین پستی یک یا چندین روز طول می‌کشید.

امروزه، با استفاده از نامه‌های الکترونیک و یا شبکه‌های اجتماعی، امکان ارسال و یا دریافت نامه ،عکس، ویدیو در کسری از ثانیه وجود دارد. و این امکان را به شما می‌دهد که به صورت ثانیه‌ای از حال عزیزان خود باخبر گردید.

صرفه جویی در زمان

این روزها افراد اهمیت زیادی برای زمان خود قائل هستند. وترجیح می‌دهند وقت خود را برای کارهای مهمتری بگذارند. تماس‌های ویدئویی جایگزین مناسبی برای سفرهای غیرضروری است. و در تحکیم روابط خانوادگی وکاری تاثیر به سزایی دارد .همچنین به افراد کمک می‌کند تا در هزینه و زمان زیادی صرفه جویی کنند.

خریدهای اینترنتی

با بیشتر شدن مشغله افراد، خرید آنلاین تبدیل به مزیتی بزرگ برای بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. فروشگاه‌های آنلاین این امکان را به کاربران می‌دهند؛ تا بتوانند به سادگی در هر موقعیت زمانی ومکانی اقدام به مقایسه خصوصیات و قیمت کالاها کنند.

از نان داغ و میوه برای منزل گرفته تا خرید قطعات برای خودرویتان.

درنهایت با پرداخت هزینه کالای مد نظرازطریق درگاه‌های بانکی، اقدام به خرید کالا کرده و ظرف مدت چند ساعت یا چند روز کالای خود را درب منزل دریافت کنید. این اقدام فرآیند خرید را تبدیل به فرآیندی مطمئن، راحت، سریع کرده است.

بانکداری الکترونیک

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت استفاده ازخدمات بانکی الکترونیک است. پیش از این، افراد زمان زیادی را در صف بانک‌ها می گذرانند که علاوه بر صرف وقت ، باعث صرف هزینه در حمل ونقل وترافیک شهری و حتی انتقال آلودگی از طریق اسکناس ها می‌شد.

امروزه به لطف اینترنت و بانکداری الکترونیک، نیاز به حمل اسکناس یا مراجعه به بانک کمتر شده است. این اقدامی در جهت راحتی و صرف‌جویی در وقت و سلامتی کاربران وجامعه درانجام عملیات‌های بانکیست. با پیشرفت روزافزون دنیای اینترنت، هم اکنون شاهد خرید و مبادله‌ی ارزهای دیجیتال هستیم.

کتاب ها و کتابخانه های الکترونیک

دیگر موردی که برای کاربرد این دنیای بی‌پایان میتوان به آن اشاره کرد، کتابخانه‌ها و یا کتاب‌های الکترونیک است. استفاده از کتابخانه‌های الکترونیک امکان دسترسی به اطلاعات ومطالب بی‌شمار را از هر نقطه این کره‌ی خاکی فراهم می‌کند.

این کتابخانه‌ها به منظور دسترسی آسان‌تر کاربران به مطالب،عدم نیاز به حضور وهمچنین صرفه‌جویی درمصرف کاغذ وهزینه‌های چاپ و حفظ محیط زیست ایجاد شده است.

کسب وکارهای دیجیتال

با پیشرفت روزافزون اینترنت و جهانی بودن آن، بهترین اقدام برای تبلیغات درعصرحاضراستفاده ازبازاریابی الکترونیک است. بازاریابی الکترونیک این امکان را برای صاحبان سرمایه و کسب‌وکار فراهم می‌کند تا از طریق وب‌سایت‌های پر بازدید، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، خدمات ومحصولات خود را درمعرض دید مشتریان بالقوه قرار دهند. بهینه سازی موتور جستجو و متخصصان حوزه سئو در این راستا فعالیت می‌کنند. بالا بردن رتبه‌ی سایت‌های کسب‌وکارها از جمله‌ی این اقدامات است.

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. الگوریتم گوگل چگونه کار میکند؟-الگوریتم-گوگل-چگونه-کار-میکند؟ - وبلاگ توسکاوب - […] آیا زمان بارگذاری صفحه برای کاربرانی که دارای اتصال اینترنت کند هستند به خوبی کار می […]
  2. تاریخچه ی بیست ساله سئو -تاریخچه بهینه سازی موتورهای جستجو-سئو - وبلاگ توسکاوب - […] دهه 1990 با در دسترس قرار گرفتن اینترنت خانگی واستفاده عموم، یافتن اطلاعات به امری جدی بدل شد. […]
  3. تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو- همه چیز راجب مرورگرها - وبلاگ توسکاوب - […] میلیون ها نفر از اینترنت استفاده می‌کنند، اما تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو […]
  4. موتورهای جستجو - نحوه کار و رتبه دهی موتورهای جستجو - وبلاگ توسکاوب - […] دنیای وب، منبع عظیمی از اطلاعات و داده‌هاست. موتورهای جستجو به منظور یاری کاربر برای یافتن پاسخ صحیح ایجاد…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ