نرخ پرش یا Bounce Rate سایت چیست؟

در این مقاله به جنبه‌های مختلف نرخ پرش پرداختیم، بیاید تا با مثالی ساده این مقاله را آغاز کنیم.

فرض کنید قصد خریدن لباس مجلسی دارید. در ابتدا وارد مغازه ای می شوید  دوری در مغازه زده و وقتی که می‌بینید لباس مناسب و به سلیقه و شرایط شما پیدا نمی شود از آن خارج می شوید. سپس وارد مغازه دیگری شده، در مغازه دوم می‌بینید که لباس ها باب سلیقه و مناسب هستند، پس چندین لباس را انتخاب کرده و آن ها را امتحان می‌کنید و بادقت بیشتری جزء به جزء مغازه را می گردید. اما ربط این مثال به ضریب بازگشت چیست؟

بیاید سایت و صفحات را همان مغازه‌ها در نظر بگیریم. زمانی که سایتی محتوای مناسب و بر اساس سلیقه و نیاز شما را ندارد، سریعا از آن خارج می شوید. مطمئنا در آن زمان صرف نمی‌کنید و وارد سایت دیگری می شوید که بر اساس نیاز و علاقه شما باشد. بدین ترتیب زمان بیشتری را در آنجا سپری می کنید و میزان مشارکت بیشتری را هم در آن خواهید داشت. این خلاصه ای از نرخ پرش به زبان ساده بود. حال بیاید دقیق تر به این موضوع بپردازیم.

نرخ پرش

نرخ پرش اصطلاحی در بازاریابی اینترنتی است که برای تجزیه و تحلیل ترافیک (رفت و آمد بازدیدکنندگان) وب استفاده می شود. این عدد نشان دهنده درصد بازدیدکنندگانی است که به سایت شما وارد و بدون مشاهده صفحات دیگر سایت شما از آن خارج شده اند.

این ضریب با شمارش تعداد بازدیدهای یک صفحه و تقسیم آن بر کل بازدیدها محاسبه می شود. سپس به صورت درصدی از کل بازدیدها به نمایش در می آید. می توان گفت نرخ پرش معیاری برای اندازه گیری “پیوستن به صفحه” است.

وب‌سایتی موثر واقع خواهد شد که بازدیدکنندگان به سمت آن جذب شوند و بازدید از آن ادامه دار، طولانی و کاربران ثابت به خود را داشته باشد.

نرخ پرش به صاحبان سایت کمک می‌کند تا بفهمند که:

  • آیا کاربر با محیط وب‌سایت شما ارتباط برقرار کرده است ؟
  • آیا وبسایت شما عملکرد و اثربخشی دارد؟
  • آیا محتوای وبسایت و یا صفحات شما به گونه ای است که کاربر تمایل داشته باشد تا مجددا به سایت شما سر بزند؟
  • آیا کاربر مشتاق محتواهای جدید سایت شما است؟

اهمیت نرخ پرش

نرخ پرش بالا معمولا نشان دهنده ضعف شما در ارائه محتوای مناسب و حفظ کاربران است. یعنی سایت نتوانسته محتوایی ارائه دهد که کاربران را جذب سایت و صفحات خود کند. این موضوع بدین معناست که بازدید کننده تنها از یک صفحه از سایت شما در بازه‌ی زمانی کوتاه و مشخص دیدن کرده و مشتاق به بازدید از دیگر صفحات و محتوای شما نیست. ضریب پایین نشان دهنده میزان علاقمندی کاربر به صفحات شما و سپری کردن زمان بیشتری در سایت و همچنین مشارکت در آن است.

همیشه میزان نرخ پرش نشان دهنده ضعف و عملکرد پایین نیست. این ضرایب باید با توجه به ماهیت سایت و محتوای موجود در آن مورد ارزیابی قرار بگیرند. برای مثل نرخ پرش در دانشنامه ها و دیکشنری های آنلاین  بالاست چرا که کاربران تنها به دنبال دریافت پاسخ کوتاه خود هستند. در این سایت ها پاسخ خود را به دست می آورند و سپس از آن خارج می شوند و به این معنی نیست که آنها به این محتوا علاقمند نیستند.

نرخ پرش نشان دهنده موفقیت وب‌سایت کسب و کار شما نیست. همه و همه به ماهیت و اهداف وبسایت شما بر می‌گردد.

فرض کنید شما یک تجارت الکترونیکی دارید. چیزی که نشان دهنده موفقیت سایت و کسب و کار شماست میزان فروش شما است نه تعداد برگشت از سایت شما ونرخ پرش تنها نشان دهنده بازدیدهایی هستند که منجر به خرید نشده است.

آیا نرخ پرش تاثیری در سئو دارد؟

نرخ پرش برخلاف افکار عموم یکی از فاکتورهای اساسی و تاثیرگذار بر سئو نیست. این ضریب گاه به صورت غیرمستقیم می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. گوگل به صورت مستقیم از نرخ پرش برای رتبه‌دهی جایگاه نتایج جستجو استفاده نمی کند. زمانی که کاربران زیادی بدون تعلل از صفحه و وب‌سایت شما خارج می‌شوند گوگل دلیل آن را عدم جذب و علاقمندی به محتوای سایت شما تلقی می‌کند. در این صورت، توجه نداشتن به این ضریب بر کم شدن تعداد بازدید کنندگان شما و همچنین پایین آمدن سئو سایت شما  تاثیر می‌گذارد.

نکاتی که در کاهش نرخ پرش موثر هستند:

  • استفاده از جلوه‌های بصری در طراحی و محتوای سایت ( ویدیو، تصاویر با کیفیت بالا)
  • تولید محتوای با کیفیت و قوی
  • فراهم کردن شرایطی برای تجربه کاربری بهتر و آسان‌تر
  • افزایش سرعت باز شدن صفحات و سایت
  • قرار دادن لینک های جذاب و مفید برای کاربر در صفحات خود

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. نقش بهینه سازی تصاویر در سئو سایت شما-تصویر گویای همه چیزه! - وبلاگ توسکاوب - […] یا به اصطلاح بارگذاری وب‌سایت بر حضور کاربر در سایت و کاهش نرخ پرش شما بسیار تاثیر دارد. بدیهی…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ