الگوریتم گوگل چگونه کار میکند؟

همانطور که می‌دانید بدون نظم در اطلاعات وب ،امکان دسترسی به اطلاعات درخواستی غیر ممکن خواهد بود. الگوریتم گوگل به این منظور طراحی شده‌اند. این سیستم رتبه‌بندی وظیفه سازماندهی و طبقه‌بندی محتوا را بر عهده دارد. آنها میلیاردها صفحه وب را در فهرست جستجوی ما مرتب می‌کنند تا در کسری از ثانیه مناسب‌ترین و مفیدترین نتایج دراختیارمان قرار گیرد.

سیستم‌های رتبه‌بندی از یک الگوریتم خاص نه، بلکه از مجموعه کاملی از الگوریتم‌ها برای دستیابی به مفیدترین اطلاعات تشکیل شده‌اند. و با بررسی عوامل مختلفی ازجمله کلمات جستجویی شما ، ارتباط و کاربرد صفحات، اطمینان از موثق بودن منابع و موقعیت مکانی شما، به سوالاتتان پاسخ می‌دهند.

برای اطمینان از بالا بودن استاندارد الگوریتم‌های جستجو به لحاظ ارتباط و کیفیت با موضوع ، گوگل با استفاده از آزمایش دقیقی که شامل آزمایشات عملی و هزاران کیفیت‌سنجی خارجی از سراسر جهان است، آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این کیفیت سنج‌ها  در اختیار عموم قرار دارند. واز دستورالعملهای سختگیرانه ای پیروی می‌کنند تا اهداف ما را برای الگوریتم‌های جستجو تعریف کنند.

عوامل کلیدی و موثر در تشخیص مناسب‌ترین پاسخ  توسط الگوریتم گوگل:

معنی پرسش شما

الگوریتم گوگل برای رسیدن به پاسخی مرتبط با سوال شما، ابتدا باید اطلاعاتی را که به دنبال آن می‌گردید و یا هدفتان از مطرح کردن آن پرسش را تشخیص دهد.

اساساً توانایی درک مقصود، یکی از جنبه‌های مهم در جستجو است که در حیطه درک زبان قرار دارد. از این رو مدل‌های زبانی به عنوان راهی برای رمزگشایی رشته کلمات جستجویی ما ایجاد شدند.

این مدل زبانی شامل مراحل به ظاهر ساده‌ای مانند تفسیر اشتباهات املایی و تلاش برای درک نوع پرسش است که با استفاده از جدیدترین تحقیقات در مورد درک زبان طبیعی صورت می‌گیرد. سیستم مترادف‌های گوگل در جستجو، این امکان را دارد  تا منظور شما را از کلمه‌ای با چند معنی مختلف تشخیص دهد.

به عنوان مثال این قابلیت را دارد  که در صورت مطرح کردن پرسش “چگونه لامپ را تغییر دهیم” شما را به صفحاتی که نحوه جایگزینی لامپ را توضیح میدهد هدایت کند.

توسعه این سیستم بیش از پنج سال به طول انجامید. و به طور قابل توجهی نتایج جستجو را در بیش از 30% جستجوها حتی درزبان‌های مختلف بهبود بخشید.

علاوه بر مترادف‌ها، الگوریتم جستجو تلاش می‌کند تا بفهمد که پرسش شما در کدام دسته بندی قرار می‌گیرد. اهمیت دسته‌بندی پرسش‌ها، این است که الگوریتم پرسش را بگونه‌ای تحلیل کند که متوجه شود این پرسش به دنبال پاسخ به روز و محتوای تازه است یا نه!

اگر شما کلمات محبوب یا به اصطلاح ترند شده را سرچ کنید، الگوریتم تازه‌ای متوجه می‌شود که شما به دنبال محتوا بروز هستید. پس زمانی که راجع به فلان خواننده یا گروه سرچ میکنید به روزترین اخبار و مطالب در اختیارتان قرار میگیرد.

وب سایت هایی مرتبط با پرسش

الگوریتم گوگل، محتوای وب‌سایت را نیز ارزیابی می‌کند. اینکه آیا محتوای این وب‌سایت با پرسش شما همخوانی دارد یا نه؟ ابتدایی‌ترین سیگنال برای مرتبط دانستن محتوای وب‌سایت و پرسش کاربر وجود کلمات کلیدی مشترک در آن است. فراتر از تطبیق کلمات کلیدی ساده، این الگوریتم‌ها ازمجموعه‌ای از داده‌ها برای ارزیابی محتوا  استفاده می‌کنند. گوگل این داده‌ها را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند. که سیستم بهتر رابطه محتوا و پرسش را تشخیص دهد.

کیفیت محتوا

علاوه بر تشخیص رابطه‌ی بین پرسش و محتوای سایت، الگوریتم‌ها  توانایی تفسیر و تشخیص معنی پرسش‌های شما و وظیفه‌ی در دسترس قرار دادن مطالب با منبع موثق را برعهده دارد.

این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا سیگنال‌های مربوط به تشخیص تخصصی و معتبر بودن محتوا در موضوعی خاص را شناسایی کنند. غالبا ما برای یافتن پاسخ به دنبال سایت‌هایی هستیم که از نظر دیگر کاربران نیز معتبر است.

الگوریتم اسپم (هرزنامه) نقش مهمی در تشخیص بی‌کیفیت بودن صفحات را دارد و کمک می‌کند که سایت‌ها از طریق عملکرد‌های فریبنده یا دستکاری در نتایج جستجو افزایش نیابند. راهنمای وبمستر ،خرید لینکهایی که از PageRank عبور می‌کند. و یا نوشتن متن نامرئی در صفحه را روش‌های سایت‌های بی کیفیت عنوان می‌کند.

کیفیت محتوا، از مهم‌ترین مولفه‌های سئوی داخلی است و می‌تواند تا حد زیادی روی رتبه‌ی صفحه و وب‌سایت شما تاثیر داشته باشد.

قابل استفاده بودن وب سایت از نظر الگوریتم گوگل

در زمان رتبه‌بندی نتایج، الگوریتم گوگل قابل استفاده بودن وب‌سایت را نیز ارزیابی می‌کند. زمانی که نقطه ضعف‌های آن ها پیدا شد .الگوریتمی را برای ارتقای میزان قابل استفاده بودن صفحات کم در مقایسه با صفحات با قابلیت دسترسی بالا ایجاد می‌کند. این الگوریتم‌ها سیگنال‌هایی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. که نشان می‌دهد آیا همه کاربران قادر به مشاهده نتیجه هستند؟ به معنی دیگر آیا سایت به درستی در مرورگرهای مختلف ظاهر می‌شود یا خیر؟ آیا برای همه نوع و سایز دستگاه، از جمله دسکتاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند طراحی شده است؟ و اینکه آیا زمان بارگذاری صفحه برای کاربرانی که دارای اتصال اینترنت کند هستند به خوبی کار می کند؟

محتوا و تنظیمات

اطلاع از موقعیت شما، جستجوهای پیشین و تنظیمات جستجو به گوگل این امکان را می‌دهد تا مفیدترین و مرتبط ترین پاسخ به شما داده شود؛ گوگل با دانستن موقعیت و کشور شما، محتوای مرتبط با آن را به شما ارائه می‌دهد.

برای مثال زمانی که شما کلمه “فوتبال”را در کشور ایران جستجو می‌کنید، اولین صفحات فهرست نتایج مرتبط به باشگاهای داخلی فوتبال ایران نظیر پرسپولیس و استقلال و…خواهد بود. در مقابل اگر شما این عبارت را در اسپانیا سرچ کنید. نتیجه متفاوت خواهد بود و باشگاهایی نظیر بارسلونا و اتلتیکو مادرید در صدر فهرست نتایج خواهند بود. 

تنظیمات جستجو نیز یکی دیگر از عوامل مهم در پیدا کردن نتیجه مفید و مرتبط است. به این صورت که شما با وارد کردن زبان، انتخاب می‌کنید که نتایج یافت شده برای شما به چه زبانی باشد.

admin

admin

2 Comments

  1. مجتبی

    سلام بسیار عالی
    این که جغرافیا تشخیص می دهد و اینکه وقتی فوتبال سرچ بزنم داخل ایران نمایش می دهد
    آیا از لوکیشن شما تشخیص می دهد و در صورت خاموش بودن از روی آی پی تشخیص می دهد؟

Trackbacks/Pingbacks

  1. تاریخچه ی بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) - […] را در نتایج موتورجستجو ایجاد کنند. اغلب، بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل چندین روز طول می‌کشید. و باعث می شد که…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ