بازاریابی محتوا چگونه بر فروش و سئو سایت تاثیر می گذارد؟

بازاریابی محتوا یا همان content marketing، عبارتی است که این روزها بسیار آن را می‌شنویم و بسیاری معتقدند که این روش بهترین راه برای بالا بردن نرخ فروش در بلند مدت است. اما آیا واقعاً بازاریابی محتوا می‌تواند بیزینس شما را متحول کند و فروش شما را افزایش دهد؟ جواب “بله” است.

خیلی‌ها تصور واضح و درستی در مورد بازاریابی محتوا ندارند و از همان روش‌های منسوخ شده برای ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند که شاید در کوتاه مدت سود خوبی به دست آورند، اما آیا فروش یک پروسه‌ی یک باره و کوتاه مدت است؟ البته که نه! برای افزایش فروش در فضای وب، کاربر باید شما را ببیند. برای اینکه کاربر شما را ببیند باید در صفحه اول نتایج گوگل باشید. اینجاست که ارزش محتوا بیشتر احساس می‌شود.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد کاملاً استراتژیک و هدفمند است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با سایت شما، برای جذب و حفظ کاربران مشخص متمرکز شده است. در بحث بازاریابی محتوا مهم‌ترین بخش کار، تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت است.

به طور کلی، بازاریابی محتوا به سه بخش مهم و اساسی تقسیم می‌شود:

  • تولید محتوا
  • توزیع محتوا
  • جذب مشتری از محتوا

هر کدام از این بخش‌ها اهمیت زیادی دارد و نباید از کنار هیچ یک از این سه مورد به آسانی گذشت! ما برای شما هرکدام از این مراحل را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تولید محتوا: نوشتن و تولید محتوا، برعکس تصور خیلی از مارکترها، اولین قدم بازاریابی محتوا نیست. اولین قدم بازاریابی محتوا، شناختن مسیر بیزینس شماست. یعنی سایت شما در چه حوزه‌ای فعال است و قصد دارد چه خدماتی را به کاربران اینترنتی ارائه دهد؟ پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تولید محتوا، یک پلن و برنامه یک یا چند ماهه برای محتوانویسی خود تهیه کنید. توسکاوب با در اختیار داشتن بهترین نیروهای تولیدکننده محتوا، به کسب‌وکارها در نوشتن یک استراتژی محتوایی حرفه‌ای کمک می‌کند.

در این پلن مشخص کنید که در یک ماه آینده قصد دارید روی کدام یک از محصولات خود تمرکز کنید و آن‌ها را به دیگران معرفی کنید. بعد از این کار، نوبت به تولید محتوا می‌رسد. دقت کنید، تولید محتوا نه تولید متن. محتوا می‌تواند در هر قالبی باشد. قالب محتوا را شما انتخاب می‌کنید و این انتخاب باید بر اساس نیاز مخاطب و مناسب با محتوای شما باشد.

توزیع محتوا: بعد از تولید محتوای خوب و باکیفیت نوبت به توزیع و تبلیغ آن محتوا می‌رسد. بهترین پلتفرم برای تبلیغ رایگان محتوای منتشر شده شما، همان شبکه‌های اجتماعی هستند. هر سایتی باید با نام دامین خود در شبکه‌های اجتماعی یک حساب کاربری ایجاد کند. این کار از چند جهت برای یک سایت خوب است:

  1. شناخته شدن برند شما توسط موتورهای جستجو
  2. ارائه مطالب مفید با نام برند خود
  3. انتشار اخبار برند
  4. برقراری ارتباط مستمر با کاربران
  5. جذب ترافیک ارگانیک

جذب ترافیک ارگانیک می‌تواند مهم‌ترین فاکتور باشد. برای مثال، شما می‌توانید نوشته‌های خود را در حساب توییتر خود منتشر کنید و افراد مختلفی را به سایت خود جذب کنید. جذب افراد مختلف و ورود آن‌ها به سایت شما باعث ایجاد ترافیک می‌شود که بر روی سئوی سایت شما نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

جذب مشتری: هدف شما از تولید محتوا در نهایت جذب مشتری و افزایش فروش است. اما این مورد چگونه اتفاق می‌افتد؟ برای مثال، کاربری می‌خواهد برای خانه خود، یک سرویس خواب تهیه کند. امروزه افراد کمتر از گذشته به گفته‌ها توجه می‌کنند و برای خرید خود در فضای اینترنت جستجو می‌کنند.

معمولاً این کاربران در ابتدا مطالبی با عنوان “ویژگی سرویس خواب خوب” را سرچ می‌کنند و قبل از خرید، چند مقاله، ویدئو یا هر چیز مرتبط دیگری را بررسی می‌کنند و سپس دست به خرید می‌زنند. حالا اگر شما بتوانید در نتایج جستجوی کاربران نمایان شوید و محتوای آموزنده با آن‌ها به اشتراک بگذارید، شانس انتخاب شدن شما به عنوان مرجع خرید افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت یا کمیت، کدام مهم تر است؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که مطالب زیادی را در سایت خود منتشر کرده‌اید ولی بازخورد خوبی را دریافت نکرده‌اید. یا حتی مقالات و ویدئوهای شما در صفحه اول نتایج جستجو هم به نمایش در نیامده است. این موضوع مهر تاییدی بر جمله “کیفیت مهم‌تر از کمیت است” می‌زند.

مهم نیست که شما چقدر محتوا در سایت خود آپلود کرده‌اید، مهم این است که محتوای آپلود شده چه میزان مطالب آموزنده در خود گنجانده و چه قدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. در این بخش باید به فاکتورهای مختلفی از قبیل تعداد کلمات و مباحثی که قرار است در محتوا آورده شود، توجه شود.

برای تهیه‌ی محتوای باکیفیت باید مطالعه‌ی کامل در مورد موضوع محتوا انجام شود. مهم نیست که شما چقدر در مورد پیوند زدن گیاهان اطلاعات دارید، باید قبل از نوشتن متن، ضبط ویدئو یا پادکست در مورد پیوند زدن گیاهان مطالعه کنید. این مطالعه برای شما از چند جهت خوب است:

  1. اطلاعات شما به روز می‌‍شود
  2. اطلاعاتی که دیگران قبلاً به آن اشاره کرده‌اند را می‌توانید به صورت کامل‌تر بیان کنید
  3. از رقبای خود می‌آموزید که با چه لحنی محتوای خود را تهیه کنید

بعد از انجام مطالعه کوتاه در مورد موضوع محتوایی که می‌خواهید در موردش مطلب تهیه کنید، نوبت به ابر کلمات (Word Clouds) می‌رسد. کلمات و موضوعاتی که تا حدودی معادل هم هستند و مرتبط با محتوای شما هستند را در کنار هم در قالب یک ابر جمع‌آوری کنید تا مسیر تولید محتوا را برای خودتان آسان‌تر کنید. این کار به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا بهتر با موضوع محتوای شما آشنا شوند.

تاثیر بازاریابی محتوا بر سئو چیست؟

سئو بدون بازاریابی محتوا مثل یک بدن بدون روح است. شاید بهترین تعریفی که می‌توان برای ترکیب سئو و بازایابی محتوا داشت، همین جمله باشد. سئو فرآیند بهینه‌سازی سایت است و برای انجام این کار نیاز به محتوای خوب و قوی دارد. ترکیب خوب این دو عضو جدانشدنی می‌تواند اتفاقات خوبی را برای هر سایتی رقم بزند.

با استفاده از سئو شما سعی می‌کنید که سایت خود را به رتبه‌های بالای صفحه یک گوگل برسانید. برای رسیدن به چنین هدفی باید محتوای خوب و باکیفیت داشته باشید که بر اساس کلمات کلیدی مشخص تولیده شده باشند. به طور کلی، سئو برای پیشرفت سایت شما به محتوا احتیاج دارد و محتوا برای دیده شدن به سئو نیاز دارد.

این دو همواره با هم حرکت می‌کنند تا مسیر پیشرفت را برای سایت شما هموار کنند. وقتی مقاله‌ای از سایت شما در صفحه یک گوگل باشد و بر روی لینک شما کلیک شود، شما ترافیک به دست می‌آورید و مقاله شما توسط افراد زیادی دیده می‌شود. این رشد ترافیک باعث افزایش اعتبار سایت و محتوای شما در نزد گوگل می‌شود و شما در نتایج جستجوی بیشتری حضور پیدا می‌کنید.

تاثیر بازاریابی محتوا بر فروش چیست؟

شما در سایت خود سرویس و محصولاتی دارید که قصد دارید آن‌ها را به کاربران وب نشان بدهید. نام آن محصول یا سرویس می‌تواند کلمه کلیدی شما باشد. طبیعتاً شما از این کلمات داخل مقالات خود استفاده می‌کنید و آن‌ها را به صفحات خودتان لینک می‌کنید. با این کار موتور جستجو شما را با آن کلمه کلیدی شناسایی می‌کند.

وقتی کسی در گوگل (چون گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو است از این اسم استفاده می‌کنیم) آن کلمه کلیدی را سرچ کند، شما در لیست نتایج سرچ حضور پیدا می‌کنید. در این روش می‌توانید با تولید محتوای باکیفیت و لینک سازی درست، فروش سایت خود را افزایش دهید.

شاید برایتان سوال باشد که چرا به جای تولید محتوا با تعداد کلمات بالا ، مقالات متوسط‌تری ارائه ندهیم و با آن‌ها رتبه بگیریم؟ شاید این حرف برای کسانی که به دنبال فروش کوتاه مدت باشند، روش خوبی باشد. اما اگر قصد دارید که همیشه در صدر نتایج باشید و نرخ فروش شما همیشه مثبت باشد، بهتر است از تعداد کلمات بالا و مقالات باکیفیت استفاده کنید.

همه برای خرید در اینترنت جستجو نمی‌کنند و خیلی‌ها برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر وقت خود را صرف جستجو در وب می‌کنند. وجود مقالات و محتوای خوب باعث می‌شود که شما هم به خریداران کمک کرده باشید و هم به کاربران دیگر اطلاعات مفید داده‌ باشید.

آیا فعالیت در فضای مجازی مهم است؟

فعالیت در فضای مجازی در کنار مدیریت وب یک امر بسیار مهم است. حتماً این نکته را می‌دانید که همه برای یافتن جواب سوال‌های خود، در گوگل سرچ نمی‌کنند و از منابع دیگری برای تحقیق و یادگیری استفاده می‌کنند. معروف‌ترین پلتفرم برای یادگیری آنلاین، یوتیوب است.

یوتیوب پلتفرمی بسیار وسیع و غنی از محتوای کارآمد است. این پلتفرم توانسته نیاز مخاطبین خود را در زمینه آموزش، سرگرمی و موارد دیگر رفع کند. شما با فعال بودن در یوتیوب می‌توانید به جای نوشتن مقالات طولانی، در قالب یک ویدئو با مخاطببن خود ارتباط برقرار کنید.

در بعضی از امور نمی‌توان مطالب را به درستی در متن گنجاند، این مشکل شما نیست. واقعاً بعضی مطالب پیچیده و سخت هستند و نیاز است که با یک ویدئو یا اینفوگرافی توضیح داده شوند. اگرچه شما می‌توانید در سایت خود هم ویدئو آپلود کنید، اما آپلود کردن چند ویدئو باعث کاهش سرعت سایت می‌شود که خیلی خوشایند نیست.

پس در اینجا استفاده از پلتفرم‌هایی که بتوانیم درون آن‌ها محتوای تصویری قرار دهیم، بسیار مهم می‌شود. معروف‌ترین این پلتفرم‌ها یوتیوب و اینستاگرام هستند که فعالیت در آن‌ها کاملا رایگان است. علاوه بر رایگان بودن، این پلتفرم‌ها مزایای دیگری نیز دارند.

در یوتیوب اگر فعالیت شما به قدری خوب باشد که بتوانید مخاطبین زیادی برای خود جمع کنید، یوتیوب در ازای نمایش دادن تبلیغات در کانال شما، هر ماه به شما مبلغی را پرداخت می‌کند. در اینستاگرام هم اگر بتوانید دنبال کنندگان زیادی داشته باشید، می‌توانید کارهای تبلیغاتی انجام دهید و از طریق آن کسب درآمد کنید.

حرف آخر

محتوا تاثیر غیرقابل‌انکاری بر روی سئو و فروش سایت در بلند مدت دارد. محتوا در ذهن مخاطب شناختی از شما و کسب‌وکارتان به وجود می‌آورد. البته تصویرسازی از بیزینس شما و همچنین افزایش فروش شما یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بازاریابی محتوا یک فرآیند است. این یعنی شما نباید بعد از انتشار دو یا چند مقاله از تولید محتوای خوب دست بکشید. گوگل کم کم شما را با این محتوا خواهد شناخت و شما را به کاربران بیشتری معرفی خواهد کرد.  

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. نگاه کلی به برند منشن و تاثیرات آن بر سئوی سایت - وبلاگ توسکاوب - […] منشن به معنای اشاره به یک برند است. شما وقتی در گوشه‌ای از اینترنت، محتوایی تولید می‌کنید و از…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ