تاریخچه ی بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization بوده و به معناي بهينه سازي موتورجستجو است. هدف سئو، افزايش كمي و كيفي تردد و بازديد كاربران از سايت شماست و به وسيله‌ی جستجوی طبيعي موتورهای جستجوگر صورت مي‌گيرد.

  در دهه 1990 با در دسترس قرار گرفتن اینترنت خانگی واستفاده عموم، یافتن اطلاعات به امری جدی بدل شد. اصلی‌ترین مشکل در آن زمان، کیفیت اطلاعات بود.

از اواسط دهه‌ی 1990، مدیران وب‌سایت ها وارائه دهندگان محتوا شروع به بهینه‌سازی وب‌سایت ها برای موتورهای جستجو کردند تا صفحه‌ی مورد نیاز کاربردرصورت جستجو کردن به طوردقیق‌تر پیدا شود. صاحبان وب سایت‌ها بعد از مشاهده اهمیت رتبه بالا و قابل مشاهده بودن در نتیجه موتورهای جستجو، به اهمیت بهینه‌سازی پی بردند.

تا پیش ازاین زمان، موتورهای جستجو کلمات موجود درسوال جستجو شده کاربررا با کلید واژه‌های تکراری و نا به جای متن سایت‌ها مطابقت می‌دادند. که عمدتا توسط مدیران سایت‌ها و به منظوربالا رفتن رتبه (نه به معنا وکارکرد امروزه آن) و هدایت کاربران برای بازدید از سایت و دریافت تبلیغات استفاده می‌شد.

تاریخچه سئو

در آگوست 1991 تیم برنرلی اولین وبسایت جهان را راه اندازی کرد.

با گذشت زمان، تعداد بیشتری وب‌سایت به منظور ارائه اطلاعات به کاربران ایجاد شد. پلتفرم‌های جستجو مانند Excite در سال 1993 انقلابی درنحوه‌ی فهرست‌بندی اطلاعات ایجاد کردند. و با مرتب‌سازی نتایج بر اساس کلمات کلیدی موجود در محتوا و بهینه‌سازی آن یافتن اطلاعات را آسان‌تر کردند.

مدتی بعد، رقبای بزرگی مانند یاهو ( در سال 1994) و گوگل (در سال 1997) وارد عرصه شدند تا با بهبود و ساده‌سازی ذخیره و تحویل داده‌ها یافتن اطلاعات را آسان‌تر کنند.

در مراحل ابتدایی سئو، هرچیزی ممکن بود . بازاریاب‌ها با پر کردن کلمات کلیدی و برچسب‌گذاری بیش ازحد و از بک‌لینک  (معمولا هرزنامه ها) استفاده می کردند تا رتبه بالایی را در نتایج موتورجستجو ایجاد کنند. اغلب، بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل چندین روز طول می‌کشید. و باعث می شد که تاکتیک‌های کلاه سیاه برای مدت زمان طولانی موثر بمانند. در ادامه جستجوگرهای قدرتمند مثل گوگل تلاش کردند که موقعیتی را برای دسترسی بهتر وسریع‌تر به محتوای مفید مورد نظر با استفاده از قوانین و مقررات خاص پیاده کنند.

سالهای (2003  – 2005)

گوگل در پی استفاده از تاکتیک‌های غیراخلاقی بهینه سازی، مسئولیت پیشرفت برندها و تولیدکنندگان محتوا را در زمینه رتبه‌بندی وب‌سایت ها درموتورهای جستجو برعهده گرفت.

این دوره همراه بروزرسانی هایی در جهت:

  • بهبود مشکلات بک لینک‌ها
  • و پر کردن کلمات کلیدی در ذخیره‌ساز فهرست بود. 

در ادامه تلاش مستمر برای بهبود ارزش و مرتبط بودن نتایج با سوال کاربر، موتورهای جستجو اولین جستجوی شخصی‌سازی شده را براساس سابقه کاربر ارائه دادند.

 علاوه بر این، به وجود آمدن سئو محلی یا لوکال سئو (Local SEO)  به کاربران کمک کرد تا اطلاعات ارزشمندی از جمله نقشه، مکان، ساعت کاری فروشگاه ها و یا سرویس‌های در محدوده‌ی خود را داشته باشند. دراین حوزه، دیجیتال مارکتینگ تمرکز زیادی درایجاد پیوندهای ورودی به منظور افزایش قرار گرفتن در معرض جستجو داشت.

شعار گوگل با عنوان “don’t be evil” تلاش مشهود آن برای تنظیم نتایج جستجو است. و اطمینان از اینکه برندها با روش‌های اخلاقی در نتیجه جستجو قرارمی‌گیرند. به طور کلی از این دوره بنیادی به عنوان شخصی و کاربر محورتر شدن وب‌سایت‌ها یاد می شود.

گوگل با بهینه‌سازی و رتبه‌بندی فهرست جستجو سعی دارد، تا به تاکتیک‌های غیراخلاقی در بهینه‌سازی برخورد کند. از آن زمان تاکنون ، صدها تغییر درالگوریتم‌ها ایجاد شده است و سئو به سرعت پیشرفت کرده است. این توسعه، بازاریاب‌ها را مجبور به کشف استراتژی‌های جایگزین کرده است. در عصر حاضر و در آینده، استفاده از تاکتیک‌های اخلاقی و انتشار محتوا اهمیت ویژه‌ای دارد. و جهان نیز به آن سمت حرکت خواهد کرد.

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. الگوریتم هسته ی گوگل در سال2020-الگوی فرضی الگوریتم هسته - وبلاگ توسکاوب - […] آنلاین، با در نظر گرفتن این موارد، باید در رویکردها قبلی سئو خود تجدید نظر […]
  2. Ahrefs از موتور جستجوی جدید خود به نام Yep رونمایی کرد - […] پی شما، تاریخچه جستجو، محل زندگی، نام و …. در این موتور جستجو ذخیره […]

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ