تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو

روزانه میلیون ها نفر از فضای اینترنت و وب استفاده می‌کنند، اما تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو را نمی‌دانند. تخمین زده شده است که 4.3 میلیارد کاربر درسال 2019 از مرورگرها استفاده کرده‌اند. استفاده از آن‌ها محدود به رایانه‌ها نیست و از تبلت و گوشی‌های هوشمند نیز امکان‌پذیر است. در این مقاله به بررسی تعریف هر کدام از این اصطلاحات و تفاوت آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

  • تعریف موتور جستجو
  • نحوه عملکرد مرورگرها
  • اولین مرورگر جهان
  • انواع مرورگرها

تعریف موتور های جستجو

موتورهای جستجو وبسایت‌هایی هستند که کاربران به وسیله آن‌ها می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی که در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد دسترسی یابند. با وارد کردن کلمات کلیدی داخل جعبه سرچ این وبسایت‌ها، موتورهای جست‌جو در لیست‌های ایندکس شده خود از میلیون‌ها صفحه وب به دنبال شبیه‌ترین و مربوط‌ترین صفحات می‌گردند و داده‌های جمع شده را در قالب لیستی از سایت‌ها برای کاربران به نمایش در می‌آورند.

 اینترنت منبع بسیار بزرگی از داده‌های فراوان و مختلف در هر زمینه است. برای اینکه کاربران بتواند به راحتی و با کمترین زمان اطلاعاتی که به دنبال آن هستند را بیابند، باید از موتور جستجو که به نوعی یک نرم افزار است استفاده کنند. گوگل، بینگ، یاهو، داک داک گو و… نمونه‌هایی از قدرتمند‌ترین موتورهای جست‌و‌جو هستند.

اجزای اصلی موتور‌های جستجو

خزنده ها

خزنده‌ها نرم افرارهایی هستند که به بات هم معروفند. این خزنده‌ها به طور منظم وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کنند تا URLها، کلمات کلیدی و لینک‌های جدید را پیدا کنند و داده‌های پیشین خود را به‌روزرسانی کنند. این خزنده‌ها این قدرت دارند تا از لینکی به لینک دیگر بروند و این داده‌ها را جمع آوری کنند.

ایندکس

همانطور که گفتیم خزنده‌ها بدون وقفه وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند تا لینک‌ها، کلمات کلیدی و صفحات جدید را شناسایی و به لیست ایندکس خود اضافه کنند. (یعنی تا زمانی که یک صفحه جدید ایندکس نشود نمی‌توان آن را در نتیجه جستجو پیدا کرد.)

الگوریتم های جستجو

به ترفندهایی که موتورهای جستجو برای شناسایی URLها، کلمات کلیدی، لینک ها و صفحات جدید استفاده می‌کنند به نوعی الگوریتم‌های جستجو می‌گویند.

موتورهای جست‌و‌جو با استفاده از کلمات کلیدی که در هنگام سرچ آن‌ها را وارد می‌کنیم، در لیست سایت‌های ایندکس شده خود مربوط‌ترین سایت‌ها به نسبت رتبه آن‌ها را برای کاربران نمایش می‌دهند. این الگوریتم‌ها محرمانه هستند. مثلا موتور جستجوی گوگل هرگز الگوریتمی که برای شناسایی و رتبه بندی صفحات وب استفاده می‌کند را با هیچکس به اشتراک نمی‌گذارد.

انواع مرورگرها

تعریف مرورگرها

مرورگرها نرم افزارهایی هستند که به منظور بازیابی و نمایش اطلاعات صفحات وب یا فایل‌های HTML که در سرورها ذخیره هستند طراحی شده‌اند. اولین مرورگر در سال 1990 توسط تیم برنرز لی اختراع شد و در سال 1993 از مرورگر گرافیکی به نام موزایک (mosaic) رونمایی شد. به دنبال آن مرورگرهای زیادی ساخته شد. معروف‌ترین آن‌ها گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر یا مایکروسافت ادج، اوپرا و سافاری هستند که سافاری مرورگر شرکت اپل است.

چهار قابلیت مهم مرورگرها:

  • رابط کاربری گرافیکی
  • دارای محل مخصوص سرچ (سرچ باکس). جایی که کاربران با وارد کردن کلمات یا URL سایت به دنبال داده‌های موردنظر می‌گردند.
  • استفاده از پروتکل های TCP/IP و HTTP
  • قابلیت تغییر استایل سایت‌ها بین استاتیک و داینامیک. این قابلیت منوط بر فرمت سایت است.

مرورگرهاموتورهای جستجو
مرورگرها با استفاده از موتورهای جستجو اطلاعات ذخیره شده در سرورها را بازیابی می‌کنند.  ماموریت اصلی موتورهای جستجو پیدا کردن داده‌‍‌ها از شبکه اینترنت و نمایش آن‌ها در یک صفحه است.
وظیفه مرورگرها بازیابی و باز کردن همان URLها است.موتورهای جستجو URLها را شناسایی و ذخیره می‌کنند.
مرورگرها نیاز به پایگاه اطلاعات ندارند. و فقط حافظه کش برای ذخیره کردن کوکی‌‌ها دارند.موتورهای جستجو پایگاه داده جداگانه دارند.
تفاوت مرورگرها و موتورهای جستجو

انواع مرورگرها

مرورگر Mosaic

سال 1990 با انتشار Mosaic، اولین مرورگر جهان، دنیای مرورگرها آغاز شد. این مرورگر شاید به دلیل عدم وجود مرورگرهای دیگر شهرت زیادی کسب کرد. رابط گرافیکی خلاقانه آن باعث شد استفاده از شبکه‌ی جهانی وب آسان‌ و بیشتر در دسترس کاربران معمولی باشد. مارک اندرسن، رهبر تیم Mosaic، خیلی سریع شرکت خود را تحت عنوان Netscape تاسیس کرد.

مرورگر Mosaic

استفاده از این مرورگر برای مردم بسیار آسان بود. کاربران دیگر لازم نبود تصاویر را در صفحه‌ای جداگانه باز کنند و تصاویر در داخل صفحات وب قابل مشاهده بودند. در سال 1994، Netscape Navigator تحت تأثیر Mosaic منتشر شد. Navigator به سرعت محبوب‌ترین مرورگر بین مردم شد.

مرورگرهای Internet Explorer و Microsoft Edge

مایکروسافت اولین اینترنت اکسپلورر خود را در سال 1995 منتشر کرد که منجر به رقابت با مرورگر Netscape شد.

مایکروسافت به دو دلیل توانست موقعیت ثابتی را کسب کند:

مرورگرهای Internet Explorer و Microsoft Edge

  1. اینترنت اکسپلورر را با سیستم عامل محبوب مایکروسافت ویندوز خود ادغام کرد و این کار را به صورت رایگان انجام داد و هیچ محدودیتی در استفاده از آن نگذاشت. در نهایت سهم بازار اینترنت اکسپلورر در سال 2002 به بیش از 95 درصد رسید. مایکروسافت در سال 2019 مرورگر Edge را به عنوان بخشی از ویندوز 10 منتشر کرد که دارای قابلیت‌های زیر می‌باشد:
  • قابلیت نصب افزونه
  • قابلیت شخصی سازی
  • قابلیت تنظیم حرکات موس

نکته قابل توجه این است که پس از انتشار نسخه ویندوز 11، مایکروسافت اعلام کرد که دیگر از ایمنترنت اکسپلورر پشتیبانی نمی‌کند و مرورگر اصلی آن microsoft edge خواهد بود.

مرورگر Firefox

در سال 1998، نت اسکیپ بنیاد موزیلا را به منظور ساخت مرورگری تازه با استفاده از مدل نرم افزار منبع باز ایجاد کرد که در نهایت به Firefox تبدیل شد. Firefox اولین بار در سال 2004 منتشر شد ودر سال 2011 به 28 درصد سهم بازار رسید.

مرورگر Firefox

دیگر قابلیت‌های مرورگر فایرفاکس:

  • عناوین RSS
  • افزونه های محبوب چت
  • شناسایی بد افزارها
  • سیستم تشخیص و مسدود کردن تبلیغات

مرورگر Safari

کمپانی اپل در سال 2003 مرورگر خود را با عنوان Safari منتشر کرد. این مرورگر اگر چه محبوبیت لازم را پیدا نکرده اما مرورگر غالب در سیستم عامل‌های اپل است.

مرورگر Safari

یکی از تمیز‌ترین و مرتب‌ترین مرورگرهای حال حاضر دنیا است. اگرچه این مرورگر کاربران زیادی ندارد ولی در میان آن‌هایی که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند از محبوبیت بالایی برخوردار است.

دیگر قابلیت‌های مرورگر Safari:

  • معروف‌ترین مرورگر سیستم عامل مکنتاش
  • قابلیت انتقال بوکمارک‌ها از هر مرورگر دیگر
  • قابلیت انجام سرچ های خصوصی
  • سرعت بسیار بالا

مرورگر Google Chrome

گوگل نیز اولین مرورگر خود را در سال 2008 و با عنوان گوگل کروم منتشر کرد و به مراتب سهم بازار جهانی را از اکسپلورر گرفت و به معروف‌ترین و محبوب‌ترین مرورگر در سال 2012 تبدیل شد.

مرورگر گوگل کروم

این مرورگر تمرکز خود را روی نرم افزارهای تحت وب گذاشت. نکته دیگر درباره آن این بود که کاربران می‌توانند با دانلود نصب رایگان صدها افزونه این مرورگر را به مراتب کاربردی‌تر کنند.

تعداد این افزونه‌ها هر روز بیشتر می‌شوند و وب گردی را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند.

دیگر قابلیت های مرورگر کروم:

  • قابلیت انجام سرچ خصوصی ایمن
  • سرعت بالا در هنگام راه اندازی
  • مجهز به فیلترهای شناسایی بدافزارها

مرورگر Opera

در سال 1995 استیونسون فون تتزچنر و گیر ایوارسوی Opera Software AS را تأسیس کردند.
اوپرا مرورگر سریع و قدرتمند است که با داشتن قابلیت‌های فراوان توانسته است کاربران زیادی را به خود جلب کند.

مرورگر Opera

مرورگر اوپرا به وسیله بعضی از ویژگی‌های خود تبدیل به محبوب‌ترین مرورگر بر روی گوشی‌های همراه شده است. این مرورگر همواره در حال تغییر و پیشرفت است.

این مرورگر بسیار قدرتمند و سریع رایگان، همیشه به‌روزرسانی می‌شود و افزونه‌های بسیار خوبی هم دارد.

دیگر قابلیت‌های مرورگر اوپرا

  • دارای فیلترشکن رایگان
  • قابلیت استفاده از Bit Torrent
  • شناسایی و حذف بدافزارها
  • ایمیل سوئیت قدرتمند
  • تجربه کاربری بسیار بالا بر روی گوشی‌های هوشمند

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. رتبه بندی، اعتبار سایت شماست - آموزش های سئو - وبلاگ توسکاوب - […] که کاربر عمل جستجو را انجام می‌دهد. موتور جستجو با الگوریتمی خاص ،اطلاعات را براساس میزان ارتباط سوال […]
  2. معرفی 4 گام یادگیری طراحی سایت - وبلاگ توسکاوب - […] از منابع مرورگر است! در واقع این زبان از قدرت پردازشی مرورگر برای اجرای کدهای خود استفاده می‌کند و…
  3. همه چیز درباره برچسب سرتیتر یا تگ هدر (Header Tag) - […] جزئی از کدهای HTML است و تیتر موضوعات نوشته شده شما را به ربات‌های موتورهای جستجو توضیح می‌دهد. با…
  4. اهمیت سئو داخلی ( On-page SEO ) برای بهیه سازی وب سایت شما - […] به عنوان بهترین موتور جستجوی قرن، توانایی کامل درک یک صفحه و محتوای داخل صفحه را دارد. […]

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ