راهنمای کامل انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین بخش سئو هستند، اگر کسی به دنبال کاری که شما انجام می‌دهید یا مطالبی که می‌نویسید نگردد، طبیعتاً ترافیکی به دست نمی‌آورید. مهم نیست که محصولات، خدمات یا محتوای ارائه شده توسط شما چقدر باکیفیت باشد، هیچکس شما را نخواهید دید. برای همین، در این مقاله یک راهنمای کامل انتخاب کلمات کلیدی برای شما آماده کرده‌ایم تا با استفاده از این تکنیک‌ها و نکات آموزشی، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید. تا انتهای این مقاله با توسکاوب همراه باشید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی اصلی‌ترین بخش و عامل تاثیرگذار در پیشرفت یک وب سایت است. در واقع، تحقیق کلمات کلیدی شامل درک کامل نیاز مشتری به محصولات شماست. درک کامل نیاز مشتری این قابلیت را به شما می‌دهد که بتوانید مواردی که یک کاربر هنگامی که به خدمات، محصولات یا محتوای شما نیاز دارد، جستجو می‌کند را پیدا کنید. برای مثال شما در حوزه فروش و اجاره ماشین‌های گران قیمت فعالیت می‌کنید. یکی از مطالبی که افراد برای پیدا کردن بیزینس شما استفاده می‌کنند چیست؟ “اجاره لندکروز در تهران” می‌تواند یکی از مواردی باشد که افراد در گوگل جستجو می‌کنند. بعد از شناخت این فاکتورها، نوبت به بررسی و آنالیز دقیق آن‌ها می‌رسد.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی تنها روش مطمئنی است که با استفاده از آن می‌توان متوجه نحوه جستجوی افراد در موتورهای جستجو شد. با این کار، ضمن متوجه شدن علاقه و منابع مورد نیاز مخاطبین هدف، شما می‌توانید مطالبی تولید کنید که نظر آن‌ها را جلب کند و از نوشتن محتوایی که افراد علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند خودداری کنید. طبق مطالعات و تحقیقات Ahrefs، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ دنیا که ابزارهای سئو بسیار زیادی تولید کرده است، 90 درصد سایت‌ها ترافیک خیلی پایینی از طریق گوگل دریافت می‌کنند. دلیل این کار، عدم تحقیق کلمات کلیدی به روش درست و اصولی است.

مزایای دیگر تحقیق کلمات کلیدی:

  • درجه سختی کلمات برای شما مشخص می‌شود.
  • میزان ترافیک احتمالی که می‌توانید به دست بیاورید مشخص است.
  • برای رتبه گرفتن در یک کلمه، چه نوع محتوایی باید آماده شود؟
  • افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند، آیا می‌توانند به مشتری من تبدیل شوند؟

چگونه کلمات کلیدی مناسب بیزینس و کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

اولین قدم تحقیق کلمات کلیدی با فکر کردن در مورد نحوه سرچ افرادی شروع می‌شود که ممکن است مشتری شما باشند. یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای آشنایی با ترندها و نحوه جستجوی افراد در یک زمینه خاص، استفاده از ابزارهای سئو است. اما برای اینکه این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، بهتر است در قدم اول، اطلاعات کاملی از بیزینس و کسب‌وکار خود داشته باشید و در قدم دوم، با نحوه عملکرد ابزارهای سئو آشنایی داشته باشد.

نکته: اگر تسلط کامل بر استفاده از ابزارهای سئو و انتخاب کلمات کلیدی ندارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات سئو توسکاوب استفاده کنید. تیم سئو توسکاوب با سابقه چند ساله در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت رتبه سایت شما کند.

1.     بارش فکری و شاخه دادن به کلمات کلیدی سید

در پروسه تحقیق کلمه کلیدی، اولین اصطلاح تخصصی که به آن بر می‌خورید، کلمات کلیدی اصلی یا سید هستند که در زبان انگلیسی با عنوان Seed Keywords شناخته می‌شوند! (این عبارت در زبان فارسی به کلمات کلیدی بذر هم شناخته می‌شود.) این کلمات حوزه فعالیت بیزینس شما را شفاف می‌کند و رقبای همدسته شما را مشخص می‌کند. برای اینکه بتوانید کلمات کلیدی مناسب بیزینس خود را پیدا کنید، لازم است که کلمه کلیدی سید را به ابزار ارائه کنید. برای مثال، “اجاره ماشین” یکی از کلمات کلیدی اصلی یا سید در بیزینس بنگاه‌های اجاره خودرو است. با وارد کردن این کلمه کلیدی، ابزار به شما یک لیست بلند از کلمات کلیدی مرتبط به کلمه کلیدی سید ارائه می‌کند. کلمات پیشنهادی، در واقع شاخه‌های همان کلمه کلیدی اصلی هستند.

اگر با بیزینس خود به خوبی آشنا باشید، به راحتی می‌توانید کلمات کلیدی سید خدمات خود را پیدا کنید و از ابزار سئو یا کارشناسان سئوی توسکاوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب کمک بگیرید!

نکته: کلمات کلیدی سید گزینه مناسبی برای انتخاب نیستند! برای مثال، یک کافی‌شاپ خدمات مختلفی ارائه می‌کند. برای مثال، آن‌ها نوشیدنی‌های مختلف مانند اسپرسو، قهوه آمریکانو، لاته … دارند. انتخاب این کلمات کلیدی برای سایت یک نوع هدر دادن زمان و هزینه است. با استفاده از کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی که از طریق کلمه کلیدی اصلی به دست آمده) می‌توانید زودتر به نتایج دلخواه برسید!

بررسی کلمات کلیدی رقبا

2.     بررسی کلمات کلیدی رقبا

یکی دیگر از روش‌های تحقیق کلمات کلیدی، بررسی سایت‌های رقبای شماست. با بررسی و آنالیز دقیق متوجه می‌شوید که آن‌ها از چه کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن استفاده کرده‌اند. برای شناختن رقبای خود، کلمات کلیدی اصلی را که به دست آورده‌اید را در گوگل جستجو کنید. تمامی لینک‌ها (به جز دیجی کالا، شیپور، ترب و سایت‌های این چنینی) رقبای شما هستند. در این موارد ممکن است با کلمات کلیدی ای مواجه شوید که هم شما استفاده کرده‌اید و هم رقبا در آن رتبه خوبی دارند.

بسیاری از بیزینس‌ها در این مواقع خوشحال می‌شوند و پروسه تحقیق کلمات کلیدی را متوقف می‌کنند. اما این کار اشتباه است. دلیل تحلیل و آنالیز کلمات کلیدی رقبا این است که شما عباراتی را پیدا کنید که از نرخ جستجوی بالایی برخوردارند ولی شما از آن‌ها بی‌خبر هستید. تحقیقات خود را ادامه دهید تا کلمات کلیدی متفاوتی از کلمات کلیدی خود پیدا کنید. با این روش، می‌توان گفت که شما آماده رقابت با آن‌ها در بستر اینترنت هستید.

3.     بررسی دقیق niche حوزه فعالیت

تمام مسائلی که تا به الان مطرح شد، به قدری کافی هستند که به شما ایده‌های زیادی برای انتخب کلمات کلیدی بدهند. اما در همین حین، شاید بعضی از ایده‌های مهم را از دست داده باشید. استفاده از ابزاهای سئو برای انتخاب کلمات کلیدی لیست بلندی از کلمات محبوب را به شما می‌دهد، اما باز هم شما فقط یک پروسه را امتحان کرده‌اید و این یعنی ممکن است بسیاری از کلمات کلیدی‌ای که می‌توانید برای بیزینس خود استفاده کنید را از دست داده باشید. برای اینکه بتوانید از تمام ایده‌های ممکن بهترین استفاده را ببرید، بهتر است نگاه دقیق‌تری به بررسی نیش (niche) یا حوزه فعالیت خود بپردازید.

به سراغ شبکه‌های مجازی و سایت‌های پرسش و پاسخ بروید. مواردی که مربوط به حوزه فعالیت می‌شود را با دقت بررسی کنید. ببینید کاربران با چه بخشی از بیزینس‌هایی شبیه به شما مشکل دارند، یا سوالات آن‌ها به چه صورت است. در این سایت‌ها، کاربران معمولاً به انتقاد یا تعریف از خدمات می‌پردازند، گاهی بعضی از کاربران در مورد بعضی از بخش‌ها سوالاتی را نیز مطرح می‌کنند. این سوالات، یک منبع بسیار عالی برای ایده گرفتن در انتخاب کلمات کلیدی است.

برای مثال یک کافه را در نظر بگیریم که یک موضوع بسیار جذاب برای کاربران در فضای اینترنت است. کاربران در اینترنت به بررسی کافه‌های مختلف می‌پردازند. بررسی این بخش‌ها برای شما دو مزیت بزرگ خواهد داشت. اولین مزیت، متوجه عیب‌ها یا نقاط قوت دیگر کافه‌های سطح شهر می‌شوید و کافه خود را از نظر کیفیت ارتقاء می‌دهید. مزیت دوم ایده گرفتن برای کلمات کلیدی است. این کلمات کلیدی در واقع همان سوال‌های کاربران هستند.

نکته: در این بخش از کافه به عنوان مثال استفاده کرده‌ایم ولی شما می‌توانید برای اکثر کسب‌وکارها از این روش استفاده کنید.

چگونه کلمات کلیدی را آنالیز کنیم؟

بعد از تهیه یک لیست بلند از ایده‌های کلمات کلیدی، نوبت به بررسی و آنالیز دقیق آن‌ها می‌رسد. برای بررسی و آنالیز دقیق کلمات کلیدی بهتر است کمی جزئی‌ به مسائل نگاه کنیم. فاکتورهای زیر به شما این قابلیت را می‌دهد که کلمات کلیدی خود را از همه نظر بررسی کنید و سپس بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌های این لیست را انتخاب کنید.

نرخ جستجو یا Search Volume

نرخ جستجو نشان دهنده تعداد دفعاتی است که یک کلمه در ماه جستجو شده است. Search Volume یا نرخ جستجو یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب کلمات کلیدی است. هر چه عدد نرخ جستجوی یک کلمه بالاتر باشد، نشان دهنده‌ این است که این کلمه دفعات زیادی جستجو می‌شود و رتبه گرفتن در آن می‌تواند کاربردی باشد. البته به 3 نکته مهم توجه کنید!

  1. این عدد نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که این کلمه سرچ شده است، نه تعداد افرادی که آن را جستجو کرده‌اند.
  2. این عدد نشان‌دهنده میزان ترافیکی که می‌توانید به دست آورید نیست! 
  3. گاهی اوقات، این عدد نشان دهنده میانگین جستجوی سالیانه است.

تعداد کلیک

تعداد کلیک هر کلمه کلیدی فاکتور بسیار مهمی در انتخاب کلمات کلیدی است. برخی از افراد فقط به نرخ جستجوی یک کلمه توجه می‌کنند که خیلی کار درستی نیست! ممکن است کاربران فقط بعضی از کلمات را جستجو کنند اما روی هیچ لینکی کلیک نکنند. در این مواقع تعداد ایمپرشن یا حضور در نتایج جستجو با تعداد کلیک همخوانی نخواهد داشت. با استفاده از ابزار دقیق می‌توانید تعداد کلیک هر کلمه را بررسی کنید تا کلمات کلیدی بی‌اثر برای بیزینس خود استفاده نکنید.

ترافیک احتمالی

این آپشن فوق‌العاده نشان می‌دهد که آیا یک کلمه کلیدی ارزش دارد که زمان و هزینه شما را بگیرد یا خیر.

Traffic Potential یا همان ترافیک احتمالی عددی را به ما نشان می‌دهد که اگر در یک کلمه کلیدی رتبه برتر را کسب کنیم، میزان ترافیکی که می‌توانیم به دست بیاوریم چقدر است؟ هر چه این عدد بالاتر باشد، بهتر است.

درجه سختی

آخرین فاکتور از 5 فاکتور اصلی در آنالیز کلمات کلیدی، درجه سختی است. درجه سختی کلمات کلیدی به ما نشان می‌دهد که برای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو، باید از چند دامنه برای کلمه کلیدی مشخص لینک بگیریم. این کار دیدگاه مشخصی برای تعیین یک استراتژی سئوی خارجی خوب به ما می‌دهد. درجه سختی یک کلمه از عدد 0 تا عدد 100 متغیر است. طبیعتاً هر چه عدد درجه سختی پایین‌تر باشد، زمان و هزینه کمتری برای رسیدن به صفحه اول صرف می‌شود.

حرف آخر

در این مقاله، مهم‌ترین بخش‌های تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز کلمات کلیدی عنوان شدند که به شما کمک زیادی در مسیر انتخاب کلمات کلیدی می‌کند. اگر با تمام این توضیحات، همچنان در انتخاب کلمات کلیدی درست و کاربردی برای کسب‌وکار خود مردد هستید، با تیم توسکاوب تماس بگیرید. کارشناسان توسکاوب برای ارائه مشاوره جهت رشد کحسب‌وکار شما همیشه آماده هستند!

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ