سئو داخلی (On-page SEO) چیست؟ چک لیست کامل سئو داخلی 2022

سئو داخلی یکی از بخش‌های سئو است که شما کنترل کامل روی آن دارید. پس در این مورد، داشتن یک چک لیست سئو داخلی می‌تواند برای شما کمک بزرگی باشد تا تمام بخش‌ها و اجزای on-page یا سئو داخلی را به درستی بهینه سازی کنید. بهینه سازی سئو داخلی می‌تواند تاثیر بسزایی در کسب جایگاه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد. برخلاف تصورات، سئو داخلی فقط شامل نوشتن محتوای طولانی نمی‌شود. کسانی که همیشه جایگاه بالا در نتایج جستجو دارند، به معنای درست و اصولی سئو پی برده‌اند. در این مقاله چک لیست کاملی از سئوی on-page را برایتان فراهم کرده‌ایم اما قبل از آن باید با یک سری از اصلاحاحات و مفاهیم آشنا شویم:

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی عمل بهینه سازی محتوا و کدهای HTML یک صفحه است تا این موضوع کاملاً برای ربات‌ها و کاربران شما مشخص شود که صفحه شما در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت است و چه اطلاعات/خدماتی را به دیگران ارائه می‌دهد. بخش‌های مختلفی در سئوی داخلی می‌توانند بهینه سازی شوند مانند: عنوان و موضوع صفحات، هدر یا تگ‌ها(h3 ,h2 ,h1, ….)، محتوای متنی، محتوای مصور، توضیحات متا، لینک‌های داخلی و موارد دیگر.

چگونه سئو داخلی را بهینه سازی کنیم؟

اگر شما تازه با مبحث سئو آشنا شده باشید، شاید بهتر باشد که با مسائل ابتدایی‌تر کار خود را آغاز کنید. برای کسب جایگاه بالا در صفحه نتایج جستجوی گوگل، بخش‌های مختلف هر صفحه باید از نظر تکنیکال و محتوایی بهینه سازی شود. یک صفحه خوب و بهینه راحت‌تر توسط کاربر و مخاطب هدف شما در گوگل پیدا می‌شود. این راحتی می‌تواند یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبین هدف شما ایجاد کند و ارزش شما را نزد گوگل بالاتر ببرد.

گوگل، به عنوان بهترین موتور جستجوی قرن، توانایی کامل درک یک صفحه و محتوای داخل صفحه را دارد. اما همچنان راه‌هایی وجود دارند که سیگنال‌های مثبتی به گوگل بدهید تا کار موتور جستجو را برای درک کردن کامل‌تر و بهتر صفحه سایت شما آسان‌تر کنید. در پاراگراف‌های بعدی فاکتورها و عناصر تاثیرگذار در سئو داخلی را در قالب یک چک لیست سئو داخلی جمع‌آوری کرده‌ایم.

چک لیست کامل سئو داخلی

عنوان

نویسنده‌های حرفه‌ای همیشه ارزش یک موضوع خوب را به درستی درک می‌کنند. جمله‌ای که در بخش بالای محتوا قرار می‌گیرد و اولین بخشی از هر متنی است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. به خاطر همین، “عنوان” به عنوان اولین بخش در چک لیست سئو داخلی قرار می‌گیرد. یک موضوع خوب و جذاب می‌تواند نرخ کلیک صفحه را افزایش دهد. حتماً برای شما هم پیش آمده است که وقتی صفحات خود ار سرچ کنسول سایت بررسی می‌کنید، با یک موضوع عجیب مواجه شوید. یکی از صفحات شما برای مثال حدود ده هزار ایمپرشن دارد ولی فقط هزار نفر روی لینک شما کلیک کرده‌اند. این یعنی نرخ کلیک 10 درصد! با ایجاد کمی تغییرات در موضوع و توضیحات متا، می‌توانید به راحتی نرخ کلیک سایت را بهبود ببخشید.

URL

URL همان آدرس اینترنتی صفحه شماست و باید این نکته را در ذهن داشته باشید که مبحث URL از آن چیزی که به نظر می‌رسد بسیار مهم‎‌تر است. قبل از هرکاری، سعی کنید در URL صفحات خود به هیچ وجه از اعداد و کاراکترهای ناشناس استفاده نکنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، قرار دادن URLها به زبان انگلیسی است. البته این موضوع تاثیر مستقیمی بر رتبه گرفتن شما ندارد ولی باعث می‌شود که کاربران از کلیک روی لینک شما نترسند. دقیقاً مانند بخش “عنوان”، URL بهترین جا برای قرار دادن کلمات کلیدی است.

نکته: در صورت امکان URL را به زبان انگلیسی بنویسید. اما اگر پلن شما به گونه‌ای است که URL باید به زبان فارسی نوشته شود، هیچ ایرادی ندارد.

نکته 2: اصلاً از سال در URL استفاده نکنید! این کار شما باعث می‌شود که مخاطب یا روی لینک شما کلیک نکند یا بعد از کلیک کردن، از صفحه شما خارج شود.

https://www.google.com/on-page-seo-checklist2018

به URL بالا دقت کنید. برای مثال، این صفحه برای شما خیلی با ارزش است چون در سال‌های گذشته ترافیک زیادی برای شما به همراه داشته است. و همچنان در سال 2022 تعداد ایمپرشن زیادی دارد اما افراد زیادی وارد این صفحه نمی‌شوند. اگر نمی‌خواهید این صفحه را به طور کلی پاک کنید، بهتر است یک صفحه ریدایرکت برای آن بسازید. وقتی کاربر روی لینک کلیک کند، به یک صفحه دیگر با یک URL جدید برود تا دیگر صفحه شما به اصطلاح “تاریخ گذشته” یا منقضی نشود.

توضیحات متا

صفحه نتایج جستجو شامل هزاران لینک است و کاربران مطمئناً قصد ندارند تمام این صفحات را بررسی کنند تا به هدف و جواب خود برسند. بعد از داشتن یک موضوع جذاب و URL مناسب، نوبت به توضیحات متا یا متا دیسکریپشن می‌رسد. توضیحات متا بهترین قسمت برای متقاعد کردن کاربران است که آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید. سعی کنید در توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید و جذاب‌ترین بخش مقاله که ممکن است سوال بسیاری از کاربران باشد را در آن بخش قرار دهید. بدین صورت شما می‌توانید آن‌ها را تشویق و تحریک کنید که روی لینک شما کلیک کنند.

کلمات کلیدی و کلمات مرتبط با آن ها

انتخاب درست کلمات کلیدی و به کار گرفتن آن‌ها به صورت اصولی یعنی نزدیک شدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو. انتخاب درست کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در چک لیست سئو داخلی است. کار کردن روی کلمات کلیدی و قرار دادن آن‌ها در صفحات مناسب می‌تواند صفحات شما را بین صفحات برتر در نتایج جستجو قرار دهدو در قدم اول، این کار به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که با جستجو کردن یک کلمه جواب سوال خود را خواهد یافت و در قدم دوم سیگنال‌های مثبتی را به گوگل می‌فرستد که در نهایت باعث بالا رفتن ارزش سایت شما می‌شود.

هدر تگ‌ها

هدر تگ‌ها یا همان تیترهای مقالات و صفحات تاثیر بسزایی در کامل کردن درک ربات‌های موتور جستجو از صفحه شما دارند. هدر تگ‌ها به عبارتی متن را به چند بخش مجزا تقسیم می‌کند و آن‌ها را الویت بندی می‌کنند. تگ h1 مهم‌ترین و باارزش‌ترین تگ است. هر صفحه باید حداکثر یک تگ h1 داشته باشد. تگ h2 ولی می‌تواند به کرات استفاده شود. بعد از آن تگ h3 تا h6 استفاده می‌شوند.

نکته: پاراگراف‌ها هرگز نباید تگ داشته باشند.

لینک سازی داخلی

ربات‌های گوگل که به آن‌ها خزنده نیز گفته می‌شود مانند یک عنکبوت عمل می‌کنند. یعنی وقتی به یک صفحه‌ای در وب سایت می‌رسند، تمامی لینک‌ها را مانند یک عنکبوت می‌خزند و بررسی می‌کنند. این یعنی لینک سازی داخلی اهمیت بسیار بالایی دارد. برای مثال، شما در وبلاگ خود چند مقاله در مورد امور مدیریتی دارید. اگر بتوانید لینک سازی داخلی را به درستی رعایت کنید، مطمئن باشید که محتوای شما شانس بالایی برای کسب رتبه برتر در نتایج جستجو دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که صفحاتی که به یکدیگر لینک می‌شوند، حتماً باید یک ارتباطی بین آنها وجود داشته باشد.

لینک سازی داخلی چگونه به رتبه گرفتن مقالات شما کمک می‌کند؟

برای مثال، شما یک مقاله با عنوان “چگونه در بازارهای بین‌المللی شرکت کنیم؟” دارید. این مقاله با جستجوی کلمه کلیدی رتبه یک را دارد یا حداقل در صفحه اول قرار گرفته است. ربات‌های گوگل مقاله شما را به عنوان یک مقاله ارزشمند تلقی می‌کنند. پس اگر لینکی از همان مقاله به یک صفحه دیگر زده شود، آن مقاله هم از نظر ربات‌ها باارزش است. ربات‌های گوگل وارد صفحه لینک شده می‌شوند و محتوای آن را به طور کامل بررسی می‌کنند. بعد از بررسی، اگر مقاله لینک شده بار علمی و آموزشی خوبی داشته باشد، ربات‌ها آن را نیز به جایگاه‌های برتر صفحه نتایج جستجو می‌رسانند. به همین آسانی!

محتوای تکراری

واکنش شما وقتی ببینید یک نفر یکی از وسایل شخصی شما را دزدیده است و به نام خود ثبت کند و از آن استفاده کند، چیست؟ مطمئناً عصبانی می‌شوید و سعی می‌کنید که وسیله خود را پس بگیرید. این موضوع در فضای وب بسیار اتفاق می‌افتد. افرادی به جای اینکه خودشان برای سایت خود محتوا تولید کنند، از محتوای شما استفاده می‌کنند یا بالعکس، شما از محتوای دیگران استفاده می‌کنید. شاید با خود فکر کنید که کسی متوجه کپی بودن این مقاله نشود، اما این تفکر کاملاً اشتباه است. ربات‌های گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به خوبی این موضوع را کشف می‌کنند و سایت متخلف را جریمه می‌کنند. همیشه سعی کنید که محتوای منحصر به فرد و آموزنده برای سایت خود تولید کنید. کپی کردن محتوا هیچوقت برای شما مفید نخواهد بود.

با سایتی که محتوای شما را سرقت می‌کنند، چه باید کرد؟

این مشکل فقط مختص ایرانیان نیست، در سراسر دنیا افراد سودجوی زیادی هستند که محتوای دیگر صفحات را در سایت خود منتشر می‌کنند. اما در برخورد با این نوع مشکلات چه کاری باید انجام داد؟ در این زمان، شما می‌توانید از الگوریتم دزدان دریایی گوگل استفاده کنید. وارد گوگل شوید، عبارت DMCAdashboard را در گوگل جستجو کنید و روی لینک اول کلیک کنید. اطلاعات صفحه و سایتی که از محتوای شما بدون اجازه استفاده کرده است را وارد کنید و صبر کنید تا گوگل آن صفحه را به طور کلی پاک کند. برای درک بهتر این بخش، می‌توانید این پست را در اینستاگرام مشاهده کنید.

قابلیت خزش

مطمئن شوید که سایت شما به صورت مرتب توسط ربات‌های گوگل یا همان خزنده‌ها بررسی می‌شوند. اگر سایت شما توسط این ربات‌ها بررسی و ایندکس نشود، تمام مواردی که شما طبق چک لیست سئو داخلی انجام داده‌اید، بی‌فایده خواهند بود. انجام دادن کارهای زیر باعث می‌‌شود که ربات‌ها خیلی به سایت شما سر نزنند.

  • وجود تعداد زیاد لینک‌های شکسته یا broken links در سایت
  • نداشتن لینک‌های داخلی به اندازه کافی
  • نداشتن سایت مپ
  • قرار دادن تگ noindex برای صفحات

سرعت لودینگ سایت

سرعت سایت یکی از سه فاکتور اصلی گوگل برای قرار دادن و رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل است. پس طبیعتاً سرعت لود شدن سایت هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های چک لیست سئو داخلی است. کاربران وقتی روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند، انتظار دارند که هر چه سریع‌تر وارد صفحه شوند و اطلاعاتی که لازم دارند را به دست بیاورند. هر کاربر با ترک صفحه شما فقط یک ثانیه فاصله دارد. این یعنی توجه به سرعت باید در الویت شما باشد.

برای بالا بردن سایت به اطلاعات زیر توجه کنید:

  • صفحات نباید کدهای HTML زیادی داشته باشند.
  • صفحات ریدایرکت شده را به حداقل برسانید.
  • جاوا اسکریپت یا فایل‌های CSS فشرده نشده‌اند.
  • تصاویر با ابعاد نادرست
  • تصاویر با حجم بالا
  • استفاده از ویدئو با حجم بالا

سازگار بودن با موبایل

این موضوع برای همه واضح است که بسیاری از سرچ‌های روزانه در موتورهای جستجو با تلفن‌های همراه انجام می‌شوند. طبق آمار به دست آمده توسط برندبندسرچ، حدود 61 درصد سرچ‌ها با تلفن‌های همراه انجام می‌شود و این یعنی اگر سایت شما با تلفن‌های همراه سازگار نباشد، گوگل شما را به آن‌ها نشان نخواهد داد. گوگل همیشه تلاش می‌کند تا بهترین و معتبرترین نتایج را به کاربران خود نشان دهد. پس اگر یک کاربری که با موبایل در اینترنت جستجو کند ولی سایت شما با موبایل سازگار نباشد یا اصطلاحا ریسپانسیو نباشد، متاسفانه شما جزء گزینه‌های برتر برای پاسخ به نیاز کاربران نخواهید بود.

طول محتوا

این سوال همیشه در سئو وجود داشته و همیشه هم خواهد بود که آیا طول محتوا و تعداد کلمات یک مقاله تاثیری در رتبه گیری مقاله دارد یا خیر؟ گزارشی که توسط بک‌لینکو گردآوری شده است، این موضوع را نشان می‌دهد که صفحاتی که نتایج برتر جستجو هستند چیزی حدود 1400 کلمه طول دارند. اما بهتر است که یک جواب منطقی به این سوال بدهیم. آیا محتوایی که می‌خواهید در سایت منتشر کنید، پیچیده است یا خیر؟ مسلماً بعضی از موضوعات مانند همین موضوع چک لیست سئو داخلی 2022 نمی‌تواند در 600 یا 700 کلمه خلاصه شود. ولی از طرف دیگر، نوشتن ده هزار کلمه برای این موضوع هم مخاطب را خسته می‌کند. بهتر است تمامی مقالات سایت حداقل 700 کلمه باشند ولی حداکثر تعداد کلمات را بار آموزشی محتوا تعیین می‌کند.

یعنی تا جایی که از نظر نویسنده هنوز حق مطلب ادا نشده است، محتوا باید ادامه داشته باشد. کاربران نیز دوست دارند که تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را از یک صفحه به دست بیاورند و مجبور نباشند که چند صفحه را برای یافتن جواب کامل بررسی کنند. اما طولانی کردن بیش از حد محتوا می‌تواند حوصله کاربر را سر ببرد.

نکته: بعضی اوقات، بعضی صفحات مانند صفحات اخبار نیازی ندارند که به تعداد کلمات مشخصی تعهد داشته باشند. کاربران این نوع سایت‌ها جواب‌های سریع و کوتاه می‌خواهند.

عوامل تاثیرگذار بر سئو داخلی

خوانایی

سطح خوانایی محتوا به مسائل مختلفی مربوط است. بسیاری فکر می‌کنند که فقط طول جملات، لحن یا استایل محتوا اهمیت دارد. کسی منکر این موضوع نیست که باید برای موارد گفته شده ارزش بالایی قائل شد، اما نکات مهم دیگری نیز وجود دارند. مسائلی مانند طراحی و دیزاین صفحه، نوع فونت و محل قرار گرفتن تصاویر و ویدئوها در صفحه.

بخش دوم کاملاً بر عهده شما و تیم طراحی سایت است، اما بخش اول را می‌توانید به صورت دستی نیز هندل کنید. برای رساندن مقاله به بهترین مرحله از نظر خوانایی می‌توانید از پلاگین‌های مختلف سئو که برای بهتر کردن خوانایی طراحی شده‌اند، استفاده کنید. یکی از بهترین و محبوب‌ترین پلاگین‌ها، پلاگین Yoast است.

محتوای تصویری

اولین نکته‌ای که در بخش محتوای مصور یا تصویری باید به آن توجه کنید، حجم و سایز فایل‌ها است. اگر حجم تصاویر یا ویدئوها بالا باشد، سرعت صفحات و در نهایت وبسایت به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از پایین آمدن سرعت سایت می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای کم کردن حجم تصاویر استفاده کنید. این روش برای ویدئوها نیز می‌تواند موثر باشد، اما ممکن است کیفیت ویدئو خیلی پایین بیاید که این هم نکته مثبتی نیست.

برای قرار دادن ویدئوها در صفحات می‌توانید از یک تکنیک جذاب و موثر استفاده کنید. ویدئوها را در یک پلتفرم مجازی مانند یوتیوب یا آپارات آپلود کنید (به دلیل فیلتر بودن یوتیوب در ایران، بهتر است از آپارات استفاده کنید). سپس لینک ویدئو را در فایل iframe سایت قرار دهید. در این روش ویدئو در صفحه به نمایش در می‌آید اما هیچ حجمی از سایت را اشغال نمی‌کند.

دکمه‌های فضای مجازی برای اشتراک گذاری مقالات

بهتر است در انتهای هر مقاله آیکون شبکه‌های مجازی را قرار دهید تا اگر کسی بخواهد مقالات شما را به دوستان خودش معرفی کند، بتواند از آن‌ها استفاده کند. این باعث می‌شود که ورودی سایت شما افزایش یابد و بیزینس شما به افراد بیشتری معرفی شود.

جمع‌ بندی

  • یک موضوع جذاب انتخاب کنید!
  • یک URL واضح بنویسید و کلمات کلیدی خود را در آن جای دهید!
  • توضیحات متای جذاب و آموزنده بنویسید. تلاش کنید که کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا تکرار کنید!
  • از کلمات کلیدی خود حتماً در 100-150 کلمه‌ای ابتدای مقاله استفاده کنید. از کلمات مرتبط به کلمات کلیدی در طول مقاله استفاده کنید.
  • از هدر تگ‌ها به درستی استفاده کنید. ترتیب درست از تگ h1 تا h6 است.
  • به محتوای متنی خود، ویدئو، گیف یا تصویر اضافه کنید تا مخاطب از خواندن متن کسل نشود.
  • محتوای خود را خیلی طولانی نکنید (در صورت لزوم، می‌توانید حتی طولانی‌تر هم بنویسید).
  • صفحات مرتبط سایت را به یکدیگر لینک کنید.
  • از آیکون‌های فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن مقاله در انتهای صفحات استفاده کنید.
  • تمامی بخش‌ها منحصر به فرد باشند، از محتوای کپی (حتی یک پاراگراف) استفاده نکنید.
  • مطمئن شوید که ربات‌ها صفحه شما را به صورت مرتب بررسی می‌کنند.
  • سرعت لودینگ سایت را همیشه بررسی کنید. گاهی حتی یک ثانیه هم باارزش است.
  • سایت خود را با موبایل سازگار کنید تا از وجود کاربران موبایلی نیز استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با سئو داخلی در اختیارتان قرار دهیم. بزودی چک لیست کاملی از سئو خارجی نیز برایتان فراهم می‌کنیم.

   

admin

admin

1 Comment

  1. مریم

    سلام ممنونم بابت توضیحاتتون ،من برای سرکارم به آمادگی اولیه در مورد سئو نیاز داشتم وبلاگ شما کمکم کرد .

Trackbacks/Pingbacks

  1. گوگل از چه الگوریتمی برای سازمان دهی طبقه بندی محتوا استفاده می کند؟ - […] محتوا، از مهم‌ترین مولفه‌های سئوی داخلی است و می‌تواند تا حد زیادی روی رتبه‌ی صفحه و وب‌سایت […]
  2. چک لیست کامل سئو خارجی در سال 2022 - وبلاگ توسکاوب - […] چک لیست کاملی از سئو داخلی برایتان تهیه کرده بودیم. حال، تا پایان این مقاله با […]
  3. اهمیت توضیحات متا (Meta Description) در سئو سایت - […] در می‌آید. توضیحات متا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در چک لیست سئو داخلی است. وقتی عبارتی در اینترنت جستجو…
  4. همه چیز درباره لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو - وبلاگ توسکاوب - […] نباید فراموش کنیم که لینک سازی داخلی ارزش بالایی در چک لیست سئو داخلی دارد! لینک سازی داخلی کاملاً…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ