صفر تا صد سئو سایت فروشگاهی

شاید شما ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای رشد کسب‌وکار خود زحمت کشیده‌اید و برای گسترش بیزینس و کسب درآمد بیشتر، برای خود یک سایت فروشگاهی نیز طراحی کرده‌اید. اما همچنان تجربه یک فروش عالی در بستر اینترنت را نداشته‌اید. سئو سایت فروشگاهی همان کلیدی است که می‌تواند درب پیشرفت و فروش بیشتر در اینترنت را برای شما باز کند. سئو سایت فروشگاهی به شما می‌گوید که مردم از چه روشی محصولات یا خدمات شما را پیدا می‌کنند. تیم توسکاوب با بررسی کامل این موضوع از سه سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سعی کرده تا به شما در امر پیشرفت سایت فروشگاهی تان کمک کرده باشد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بخش اول، سئو تکنیکال

شاید با خود بگویید که دو بخش دیگر از سئو تکنیکال مهم‌تر هستند و بهتر است ابتدا با بررسی آن دو مقاله را آغاز می‌کردیم. اما به شما اطمینان می‌دهیم، تا زمانی که سایت فروشگاهی شما درگیر مشکلات تکنیکال باشد، فعالیت‌های سئوی شما تاثیر چندانی نخواهد داشت. برای مثال، شما صاحب یک کافه رستوران هستید، محیط زیبا و دلنشینی دارید و تبلیغات شما نیز در سرتاسر شهر قرار داده شده است. اما غذایی که در کافه رستوران به مردم می‌دهید، از کیفیت بالایی برخوردار نیست. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ مردم به سراغ شما خواهند آمد اما مشتری شما نمی‌شوند چون کیفیت میزبانی شما از آن‌ها راضی کننده نبوده است. پس اول، مشکلات سئو تکنیکال را رفع کنید و بعد به بخش‌های دیگر مراجعه کنید.

HTTPS یا HTTP؟

HTTP یک پروتکل انتقال دیتا و اطلاعات میان کاربران و سایت است. HTTPS همان پروتکل است با این تفاوت که HTTPS یک پروتکل ایمن است که از اطلاعاتی که میان کاربر و سایت رد و بدل می‌شود مراقبت می‌کند. اگر اطلاعات خودتان و کاربرانتان برای شما اهمیت دارد، بهتر است از HTTPS استفاده کنید. البته اگر امنیت اطلاعات برای شما اهمیتی ندارد(که کاملاً اشتباه است) همچنان باید از این پروتکل امنیتی استفاده کنید، آن هم به دو دلیل؛

دلیل اول: کاربران سایت فروشگاهی باید مطمئن شوند که اطلاعات آن‌ها به سرقت نمی‌رود. یکی از نشانه‌هایی که به آن‌ها ثابت می‌کند سایت شما برای خرید ایمن است، آن علامت “قفل” قبل از URL صفحه شماست.

نشان ssl یا امنیت سایت

دلیل دوم: گوگل برای دسته بندی سایت‌های خود، به امن بودن سایت هدف توجه بالایی دارد. اگر سایت شما نتواند از اطلاعات کاربران محافظت کند، به احتمال زیاد اصلاً در نتایج جستجو به نمایش در نمی‌آیید.

ساختار سایت

ساختار سایت شامل نحوه قرارگیری صفحات و لینک سازی بین این صفحات می‌شود. هر وبسایتی باید برای راحتی کاربرانش ساختار سایت را به درستی بچیند تا کاربران به راحتی بتوانند صفحات مورد نظر خود را پیدا کنند. البته، حساسیت این کار برای سایت‌های فروشگاهی خیلی بیشتر است. شما باید در صفحه اصلی سایت خود، کتگوری و دسته بندی‌های مختلف را قرار دهید. اگر هر کدام از دسته‌بندی‌ها زیرمجموعه دارند، آن‌ها باید در زیر کتگوری مرتبط قرار بگیرند. به مثال زیر توجه کنید:

کتگوری ها و زیرمجموعه هایش

همانطور که می‌بینید، توسکاوب یک دسته‌بندی به نام “خدمات” دارد که به کاربر می‌گوید توسکاوب چه خدماتی ارائه می‌کند. این دسته‌بندی خدمات، زیرمجموعه‌های خودش را دارد و تمام آن‌ها در جای درست خود قرار گرفته‌اند. داشتن یک ساختار درست به کاربر کمک می‌کند تا صفحات مورد نظر خود را به آسانی پیدا کند. این آسانی کار برای کاربران مدت زمان حضور یا Dwell time سایت شما را افزایش می‌‌دهد. افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت به گوگل این سیگنال را می‌دهد که سایت شما برای میزبانی و پاسخ به نیاز کاربران‌ کاملاً مناسب است. این همان بالا بردن UX یا تجربه کاربری است!

فیلتربندی محصولات

در بحث سئو سایت فروشگاهی اولین نکته راحتی کاربر است. اگر طراحی سایت و یا نحوه قرارگیری محصولات کمی پیچیده به نظر بیاید، در حدی که کاربر برای یافتن محصول مورد نظر خود دچار سردگمی شود، طبیعتاً سایت شما را بدون هیچ خریدی ترک می‌کند و از سایت دیگری برای خرید استفاده می‌کند. شما وقتی محصولات خود را سایت آپلود کرده‌اید، باید دسته بندی و فیلتر کردن محصولات را نیز به آن اضافه کنید. برای مثال، من می‌خواهم برای حیوان خانگی‌ام غذا تهیه کنم. طبیعتاً کیفیت محصول و برند برای من مهم است، از طرف دیگر به دنبال محصولی با قیمتی معقول می‌گردم. دوست دارم آخرین محصولات و پرفروش‌ترین محصولات شما را نیز بررسی کنم.

حال اگر من نتوانم در صفحه محصولات فیلتر مورد نظر خود را اعمال کنم، چگونه از محبوب‌ترین محصولات یا ارزان‌‌ترین مواد مطلع شوم؟ پس ترجیح می‌دهم که سایت شما را ترک کنم، چون واقعاً نمی‌توانم چیزی که به دنبالش هستم را پیدا کنم. اضافه کردن فیلتر به صفحه محصولات را در الویت کار خود قرار دهید.

سرعت سایت

یکی دیگر از عواملی که در جذب یا دفع کاربر بسیار تاثیرگذار است، سرعت سایت است. سایت‌های فروشگاهی به دلیل حجم بالای محصولات، معمولاً از سرعت پایینی برخوردار هستند و این نکته واقعاً کاربران را اذیت می‌کند. سعی کنید تصاویر محصولاتی که در سایت قرار می‌دهید، در فشرده‌ترین حالت ممکن باشد. حجم تصاویر در سایت شما بسیار زیاد است و اگر قرار باشد تمام تصاویر با حجم 500 کیلوبایت در سایت قرار بگیرند، شما با هر 10 عکسی که آپلود می‌کنید، 4 مگابایت به حجم لودینگ سایت خود اضافه می‌کنید.

نکته بعدی استفاده از هاست مناسب با سرعت و پهنای باند بالا است. هر چیزی که در سایت وجود دارد، روی هاست سایت شما ذخیره می‌شود. اگر از یک هاست با پهنای باند پایین و حجم دیسک کم استفاده کنید، کاربران باید زمان بیشتری را برای ورود به سایت شما اختصاص دهند.

سازگاری با موبایل

امروزه نسل جوان بزرگ‌ترین طرفدار خرید آنلاین هستند. نسل جدید بیشتر زمان خود را صرف تلفن همراه خود می‌کنند و با آن کتاب می‌خوانند، بازی می‌کنند، با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند و البته خرید می‌کنند. البته فقط جوانان نیستند که خریدهای خود را آنلاین انجام می‌دهند اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که درصد بالایی از خریدهای آنلاین توسط افراد زیر 30 سال انجام می‌شود. همه این توضیحات برای درک اهمیت سازگار بودن سایت با موبایل و تبلت است.

همانطور که در پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره کردیم، بیشتر زمان افراد در تلفن‌های همراه خود می‌گذرد و آن‌ها با استفاده تلفن‌های خود خرید می‌کنند. حال اگر سایت فروشگاهی شما با موبایل سازگار نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ محصولات به درستی برای آن‌ها نشان داده نمی‌شوند، کلیدهای خرید یا خیلی کوچک هستند یا خیلی بزرگ، بخش‌های مختلف صفحه (به خاطر ابعاد کوچک تلفن) در هم ترکیب می‌شوند و در نتیجه آن‌ها از خرید کردن منصرف می‌شوند.

سازگاری با موبایل

بخش دوم، سئوی داخلی

سئو با سه بخش کلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال شناخته می‌شود و گاهی بعضی از افراد یک بخش را نسبت به دو بخش دیگر مهم‌تر می‌دانند. شاید یک بخش تلاش بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز داشته باشد اما این موضوع را فراموش نکنید که تمامی بخش‌ها از اهمیت یکسانی برخوردارند، در واقع این سه مکمل یکدیگرند و نه رقیب! سئو داخلی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که ما در خود سایت انجام می‌دهیم. مانند انتخاب کلمات کلیدی، آپلود مقالات سئومحور، ویرایش و آپدیت محتوا، بهینه سازی تصاویر و غیره. در این بخش به بررسی فاکتورهای مهم در سئو داخلی که در پیشرفت یک سایت فروشگاهی موثر هستند، می‌پردازیم.

انتخاب کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی شاید مهم‌ترین کار یک سایت فروشگاهی باشد. البته که انتخاب کلمات کلیدی درست برای همه سایت‌های موجود در اینترنت مهم هستند، اما شما به عنوان صاحب یک سایت فروشگاهی باید تمرکز و زمان بیشتری را صرف انجام این کار کنید. محصولات خود را لیست کنید، آن‌ها را اولویت بندی کنید. خودتان می‌دانید که کدام محصول بازار بهتری نسبت به دیگر محصولات دارد، در اولویت بندی به بازار و زمان فروش محصول توجه داشته باشید. تا اینجا خودتان هم بدون سواد سئویی می‌توانید یک لیست ابتدایی از کلمات کلیدی بدست بیاورید، اما پیشنهاد توسکاوب این است که وظیفه انتخاب کلمات کلیدی را به بهترین شرکت سئو تهران و کارمندان سئو باتجربه بسپارید.

برای آنالیز کلمات کلیدی لازم است که حتما از ابزارهای سئو استفاده کنید. در این بخش لازم است که کلمات کلیدی از جنبه‌های مختلفی بررسی شوند. این بررسی‌ها به شما نشان خواهد داد که کدام کلمه کلیدی برای استفاده مناسب است.

آپلود محتوای مفید

داشتن سایت فروشگاهی فقط آپلود کردن تصاویر و نوشتن توضیحات مختصر برای هر محصول نیست، اگر سایت فروشگاهی دارید ولی برای آن محتوای مفید تولید نمی‌کنید، جای تعجبی ندارد که چرا سایت شما ورودی و فروش زیادی ندارد. هر کسی قبل از خرید دوست دارد که در مورد محصول مورد نظر خود اطلاعاتی به دست بیاورد. این اطلاعات می‌توانند از جنس قیمت، کیفیت یا موارد استفاده محصول باشند.

شما به عنوان صاحب سایت فروشگاهی باید تمام تلاش خود را بکنید که برای محصولات مهم و پرفروش خود مقالاتی جذاب و البته آموزنده تولید کنید. این مقالات یک روش فوق‌العاده برای جذب مخاطب هستند. به طور کلی افراد یا برای تحقیق و مطالعه کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کنند یا برای خرید. افرادی که برای خرید به سراغ شما آمده‌اند که تکلیف‌شان مشخص است، اما شما باید کاری کنید که افرادی که فقط به دلیل مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر به سراغ شما آمده‌اند نیز متقاعد شوند که باید از شما خرید کنند. 

برای انجام این کار فقط باید محتوای مفید برای محصولات خود آماده کنید. در پروسه تولید محتوا، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که شما محتوا را برای دو گروه خریداران و افرادی که نیاز به اطلاعات دارند آماده می‌کنید.

آپدیت محتوا و لینک سازی بین آن ها

تولید محتوای مفید و آپلود کردن آن‌ها باید طبق یک الگوریتم باشد و این کار باید به صورت مستمر انجام شود. اما در کنار همه این‌ها نباید آپدیت کردن محتواهایی که قبلاً در سایت آپلود شده‌اند را فراموش کنید. گوگل برای صفحاتی که هر چند وقت یکبار آپدیت می‌شوند و اطلاعات جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود، ارزش زیادی قائل است. در مقالات سایت خود که باید در مورد محصولات و نحوه کارکرد آن‌ها باشد، شما حتماً باید به صفحات مرتبط لینک بدهید.

برای مثال، شما در حال نوشتن مقاله‌ای در مورد “کاپشن چرمی” هستید. طبیعتاً کاپشن چرمی نیز یکی از محصولات شما است، پس باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید که حتما کلمه “کاپشن چرمی” را به صفحه مورد نظر لینک کنید. سعی کنید از هر مقاله بیشتر از دوبار (حداکثر دوبار) به یک صفحه لینک ندهید.

تولید محتوای مفید

متا تگ و توضحیات متا

قبل از ورود به مبحث سئو خارجی، بهتر است توضیحی مختصر در مورد متا تگ و توضیحات متا نیز داشته باشیم. متا تگ‌، تگ‌هایی هستند که برای هر صفحه قرار می‌دهید. تگ‌های متا را با کلمات کلیدی اشتباه نگیرید. طبیعتاً افرادی که وارد صفحه سایت فروشگاهی شما می‌شوند، می‌توانند محتوای صفحه را بخوانند و مطالب و موضوع صفحه را درک کنند. اما ربات‌های گوگل به زبان ما صحبت نمی‌کنند. برای اینکه به ربات‌ها بگوییم هر صفحه در چه موردی صحبت می‌کند، از تگ‌های متا استفاده می‌کنیم.

و اما توضیحات متا. توضیحات متا همان چند خط کوتاه در زیر هر لینک در صفحه نتایج جستجو است. وقتی شما مطلبی را در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو سرچ کنید، با لینک‌های بسیاری مواجه می‌شوید که زیر هر لینک در حد یک یا دو خط توضیحات نوشته شده‌ است. مخاطبین قبل از کلیک کردن روی لینک‌ها، توضیحات متای هر سایت را نگاه می‌کنند تا ببینند کدام مورد می‌تواند واقعاً به آن‌ها کم کند.

بخش سوم، سئو خارجی

و حالا به بخش آخر مقاله صفر تا صد سئو سایت فروشگاهی رسیدیم، سئو خارجی یا سئو off-page! دو بخش قبلی اگر به درستی انجام شوند، سایت شما آماده است تا سئو خارجی خود را آغاز کند و رتبه خود را در نتایج جستجو افزایش دهد. سئو خارجی شامل فعالیت‌هایی است که خارج از محیط سایت شما انجام می‌شوند ولی در نهایت به پیشرفت سایت شما کمک می‌کنند. در ادامه با بخش‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

لینک سازی

شاید مهم‌ترین بخش سئو خارجی “لینک سازی” باشد. لینک سازی خارجی که بیشتر آن را با نام بک لینک می‌شناسید برای رتبه گرفتن صفحات شما در کلمات کلیدی مختلف بسیار تاثیرگذار هستند. اما این پروسه چگونه انجام می‌شود؟ لینک سازی خارجی، همانطور که از نامش پیداست خارج از دامنه سایت شما انجام می‌شود ولی در نهایت به دامنه شما لینک می‌شود. لینک سازی خارجی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه در مورد هر روش صحبت خواهیم کرد.

لینک سازی در کامنت‌ها: یکی از روش‌های رایگان، سریع و راحت برای لینک سازی خارجی، قرار دادن لینک در کامنت در سایت‌های دیگر است. به خاطر راحتی این کار، بسیاری از سایت‌ها، مخصوصاً سایت‌های فروشگاهی به این روش روی آورده‌اند. لینک سازی در کامنت مصداق بارز سئو خاکستری است، یعنی این کار شاید تاثیر منفی زیادی نداشته باشد، ولی از طرف دیگر تاثیرات مثبت زیادی هم ندارد.

لینک سازی در تصاویر: در این روش، شما لینک سایت خود را در تصاویر مشخص قرار می‌دهید و آن تصاویر را در سایت‌های دیگران منتشر می‌کنید. این کار تاثیر خاصی ندارد و صرفاً برای شما فقط یک لینک نوفالو بی‌ارزش به بار می‌آورد.

نکته: لینک نوفالو بی‌ارزش نیست، ولی لینک کردن تصاویر با تگ نوفالو تقریباً بی‌ارزش است. لینک سازی در تصاویر را با تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید اشتباه نگیرید، این دو کاملاً با هم متفاوت هستند.

لینک سازی در مقاله: مطمئن‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای لینک سازی، انتشار مقاله در سایت‌های پربازدید است. در این روش، شما برای یک سایت محتوا تولید می‌کنید و لینک خود را با کلمه کلیدی مشخص در آن قرار می‌دهید. بعضی اوقات این کار بدون انجام هزینه خاصی انجام می‌شود، اما بسیاری از سایت‌ها حاضر نیستند به صورت رایگان مقاله‌ای که حاوی لینک شماست را منتشر کنند. در این موقعیت‌ها، شما باید برای انتشار مقاله خود هزینه‌ای را پرداخت کنید.

نکته: به مقالاتی که حاوی لینک هستند در ایران به اصطلاح “رپورتاژ آگهی” نام دارند. هزینه انتشار رپورتاژ آگهی نسبت به سایت متغیر است و این صاحب سایت هدف است که تعیین می‌کند شما باید چه مبلغی را پرداخت کنید.

پروفایل سازی

پروفایل سازی برای سایت فروشگاهی یک اصل مهم دیگر در سئو خارجی است که نباید آن را فراموش کرد. در اینترنت سایت‌های زیادی وجود دارند که برای پروفایل سازی اختصاص داده شده‌اند. شما با ثبت نام در این سایت‌ها و وارد کردن اطلاعات کسب‌وکار خود و قرار دادن لینک سایت (داشتن سایت اجباری نیست) پروفایل خود را تکمیل می‌کنید. پروفایل سازی و به طور کلی لینک سازی باعث می‌شود که موتورهای جستجو با نام برند و حوزه فعالیت شما بیشتر آشنا شوند و در جستجوی مرتبط با حیطه کاری شما در این موتورهای جستجو، شما را در لیست نتایج خود قرار دهند.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ