سایت ساز یا وردپرس، کدام یک بهتر است؟

برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار برای کسب‌وکار خود یک سایت راه بیندازند، همیشه یک چالش سخت وجود داشته است. چالش انتخاب بین سایت‌های وردپرسی و سایت‌های سایت ساز. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) رایگان و open-source است و تقریباً یک سوم کل سایت‌های جهان وردپرسی هستند. این در حالی است که بسیاری از سایت‌ سازها استفاده می‌کنند. پس ما با دو مسئله مهم و محبوب سر و کار داریم. تیم طراحی سایت توسکاوب در این مقاله سعی می‌کند شما را در مسیر انتخاب یک پلتفرم مناسب برای کسب‌وکارتان راهنمایی کند. با ما همراه باشید.

تعریف سایت های سایت‌ساز

سایت‌های سایت‌ ساز، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، پروسه طراحی سایت را برای شما به شکل باورنکردنی آسان می‌کنند. این نوع سایت‌ها برای افراد تازه‌کار بنا شده است تا بتوانند از تمپلت‌‎های آماده استفاده کنند و با کلیدهای ویرایش لحظه‌ای تغییراتی که می‌خواهند را به سرعت در صفحات خود اعمال کنند. اما مهم‌ترین قابلیت سایت‌های سایت‌ ساز “ابزار هاستینگ” آن است. یعنی لازم نیست شما یک هاست برای سایت خود خریداری کنید، وقتی در سایت‌های سایت‌ ساز حساب کاربری ایجاد کنید و سایت خود را تحویل بگیرید، دیتا و اطلاعات سایت شما روی هاست همان سایت (سایت سایت‌ ساز) ذخیره می‌شود.

پروسه طراحی سایت در این سایت‌ها بسیار ساده است، وقتی شما در این سایت‌ها ثبت نام می‌کنید و حساب کاربری ایجاد می‌کنید، ابزارهای همان سایت در عرض چند دقیقه یک سایت ساده با تمپلت از پیش آماده به شما تحویل می‌دهد.

تعریف وردپرس 

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در جهان است و همانطور که در بخش ابتدایی مقاله نیز ذکر شد، بیش از یک سوم کل سایت‌های موجود در اینترنت وردپرسی هستند. شما با خرید یک هاست می‌توانید نرم افزار وردپرس را در آن نصب کنید. اگر یک سایت وردپرسی می‌خواهید، حتماً باید هاست خودتان را خریداری کنید و این بزرگ‌ترین تفاوت میان سایت‌های وردپرسی و سایت‌های سایت‌ ساز است. اما این تفاوت بزرگ در وردپرس یک امتیاز ویژه نیز محسوب می‌شود. شما با خریداری هاست و نصب نرم افزار وردپرس کنترل کاملی بر اجزای سایت خود دارید.

امکان کنترل تمام بخش‌ها، ایجاد یا حذف صفحه و تغییرات کوچک و بزرگ در سایت‌های سایت‌ساز امکان پذیر نیست!

نکته: دو سایت با نام وردپرس وجود دارد که یکی از آن‌ها همان سایت‌ ساز است. سایتی که می‌توانید در آن یک سایت رایگان بسازید با آدرس www.wordpress.com موجود است و دیگر سایتی که می‌توانید از آن تمپلت و تم خریداری کنید تا روی هاست خود نصب کنید با آدرس www.wordpress.org شناخته می‌شود. در این مقاله منظور ما از وردپرس در واقع www.wordpress.org است.

مقایسه وردپرس با سایت سازها

مالکیت محتوا

با سایت‌های وردپرسی که هاست آن در اختیار خودتان است، شما کنترل کامل سایت را در دست دارید و به راحتی می‌توانید به کدها و دیتابیس سایت خود دسترسی پیدا کنید. اما سایت‌سازها اینگونه نیستند! در این سایت‌ها، به خاطر مالکیت هاست سایت آماده شما متعلق به همان سایتی است که در آن ثبت نام کرده‌اید و صفحه خود را در آن ساخته‌اید، شما کنترل کامل روی صفحات خود و حتی محتوای خود نیز ندارید.

در قوانین ثبت نام سایت‌های سایت‌ساز به این موضوع اشاره شده است که دامنه اصلی که سایت شما روی آن ساخته می‌شود صاحب سایت شما است و کل مالکیت با دامنه اصلی است. یعنی تمام تلاشی که شما برای سایت آماده خود می‌کنید، از قبیل تولید محتوا و تعریف خدمات و … در واقع برای آن سایت اصلی می‌کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که سایت آماده شما تا همیشه برای شما خواهد بود.

مالکیت محتوا در وردپرس

پلاگین و تم

وردپرس یک منبع بزرگ و عظیم از پلاگین و تم برای مشتریان خود است. این ویژگی وردپرس نه تنها به شما قابلیت‌های بیشتری می‌دهد، بلکه پروسه کاری شما را نیز به وسیله پلاگین‌های موجود آسان‌تر می‌کند. وردپرس یک به اصطلاح کتابخانه بسیار بزرگ پر از پلاگین و تم دارد که می‌تواند نیاز تمام مخاطبین با هر سلیقه‌ای را پوشش دهد.

تعریف پلاگین: پلاگین‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی پلتفرم آماده شما نصب می‌شوند تا کار را برای شما آسان کنند. برای مثال، می‌خواهید که یک فرم تماس با ما در سایت خود داشته باشید. به جای اینکه از یک برنامه نویس بخواهید این فرم را برای شما طراحی کند، می‌توانید از پلاگین‌های وردپرس استفاده کنید. البته این فقط یک مثال بود و وردپرس تقریباً در هر بخشی که شما نیاز به یک دستیار هوشمند داشته باشید، یک پلاگین مخصوص طراحی کرده است.

تعریف تم: تم‌ها (Themes) ظاهر سایت شما را تشکیل می‌دهند. وردپرس تم‌های زیادی را برای استفاده کاربران خود در دسترس قرار داده است.

نکته: وردپرس اکثر پلاگین‌ها و تم‌های خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است، اما با این حال، اگر می‌خواهید از خدمات ویژه وردپرس (از تم و پلاگین‌های منحصر به فرد) استفاده کنید، باید برای آن‌ها هزینه پرداخت کنید.

یک ویژگی عالی دیگر وردپرس قابلیت تبدیل شدن به سایت‌های آماده (سایت‌هایی که از سایت‌سازها به دست می‌آیند) است. یک پلاگین بسیار معروف و البته محبوب در وردپرس “المنتور” (Elementor) نام دارد. با استفاده از این پلاگین و فعال کردن آن، می‌توانید هر بخشی از صفحه خود را که می‌خواهید ویرایش کنید و گزینه “Save” را انتخاب کنید. اما سایت‌سازها قابلیت‌های شبیه زیادی به قابلیت‌های وردپرس را ندارند.

محتوای سفارشی و وب سایت های پویا

وردپرس در ایجاد محتوای سفارشی برای وب‌سایت‌های پویا (Dynamic)، مانند وبلاگ‌ها، دایرکتوری‌های املاک، سایت‌های فهرست مشاغل، فهرست‌های راهنما و سایر مواردی که می‌خواهید زمینه‌ها و محتوای سفارشی ایجاد کنید که بر اساس داده‌ها، رفتار کاربر و ترجیحات تغییر می‌کند، برتری می‌یابد. علاوه بر این، ایجاد یک وب سایت عضویت در وردپرس به سادگی با استفاده از یکی از هزاران افزونه عضویت مانند MemberPress بسیار آسان است. و این دقیقاً همان جایی است که بیشتر سازندگان وب سایت با مشکل روبرو هستند.

اگر می‌خواهید برای سایت خود یک پنل حساب کاربری ایجاد کنید، با مشکل مواجه خواهید شد زیرا اکثر برنامه نویس‌ها در فیلد ساختن یک پنل کاربری خوب برای سایت‌ها (بدون باگ و با بخش‌های کامل) قوی نیستند. در سایت‌های غیروردپرسی، شما همیشه متکی به یک برنامه‌نویس هستید، زیرا کوچک‌ترین تغییری در سایت شما نیازمند کدنویسی است و نمی‌توانید از پلاگین مخصوص استفاده کنید. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که متکی بودن پیوسته به یک برنامه‌نویس هزینه‌های قابل توجهی در پی خواهد داشت.

هزینه طراحی سایت های وردپرسی و سایت ساز

نرم‌افزار وردپرس به خودیِ خود رایگان است و شما فقط باید هزینه هاست را پرداخت کنید. و همین امر هم سایت‌های وردپرسی را نسبت به سایت‌سازها از نظر اقتصادی محبوب‌تر می‌کند. اما سایت‌های سایت‌ساز برای شما پکیج‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند که در ابتدای مسیر کسب‌وکارتان بسیار منطقی و به صرفه است. اما بعد از گذشت مدتی که کسب‌وکار شما توانسته مشتریان آنلاین زیادی را جذب کند، باید پکیج‌های گران‌تر را بخرید و اگر می‌خواهید که فعالیت شما ادامه دار باشد، مجبورید که این هزینه‌ها را پرداخت کنید وگرنه حساب کاربری شما مسدود خواهد شد.

نکته: اگر شما بخواهید در تم استفاده شده در سایت وردپرسی خود تغییراتی اعمال کنید، طبیعی است که باید هزینه‌هایی را نیز متقبل شوید.

هزینه طراحی سایت

سئو و پیشرفت سایت

سایت‌های وردپرسی به تطبیق‌پذیری بالا معروف هستند و به خاطر پلاگین‌های موجود در وردپرس، سئو و بهینه سازی این سایت‌ها بسیار روان‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود. در سایت‌های وردپرسی، شما می‌‌توانید با اضافه کردن پلاگین Yoast به سایت خود می‌توانید یک راهنمای سئو خودکار داشته باشید. این پلاگین به شما می‌گوید که محتوای شما از نظر سئویی و خوانایی در چه وضعیتی قرار دارد. البته که پلاگین‌های دیگری نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند یک محتوای غنی و از نظر سئو تایید شده را در سایت خود منتشر کنید.

انواع سایت هایی که می شود با وردپرس ساخت

از وردپرس می‌توان برای طراحی و ساخت هر نوع وب سایتی استفاده کرد؛ اما قابلیت‌ها و تطبیق‌پذیری‌های این پلتفرم محبوب برای ساخت سایت‌های زیر استفاده می‌شود.

سایت های فروشگاهی

برای داشتن یک سایت فروشگاهی شما می‌توانید از سایت‌سازها نیز استفاده کنید، اما مثل همیشه وقتی بحث کسب‌وکار برای شما مهم باشد و بیزینس آنلاین شاپ شما فروش بالایی داشته باشد، بهتر است که حتماً از وردپرس برای طراحی سایت فروشگاهی استفاده کنید. وردپرس برای سایت‌های فروشگاهی بزرگ قابلیت Woocommerce را ارائه می‌کند که بسیار محبوب و کارآمد است.

وب سایت های محتوای پویا

وردپرس به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی شروع به کار کرد. با این حال، مدت‌هاست که به یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) کامل تبدیل شده است که می‌توانید برای ساخت هر نوع وب‌سایتی از آن استفاده کنید. مانند سازندگان وب‌سایت، می‌توانید از وردپرس برای وب‌سایت‌ها یا نمونه کارهای اولیه بروشور استفاده کنید. با ویژگی‌هایی مانند انواع پست‌های سفارشی و فیلدهای سفارشی، می‌توانید به راحتی وردپرس را با ساختارهای محتوای مختلف تطبیق دهید. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک سایت فهرست املاک هستید، می‌توانید یک نوع محتوای جدید «خانه» ایجاد کنید که دارای فیلدهای سفارشی برای جزئیاتی مانند تعداد اتاق خواب، حمام و غیره است.

وب سایت های عضویت

وردپرس همچنین با عضویت در سایت‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. با استفاده از چیزی به نام افزونه عضویت، می‌توانید به راحتی ثبت نام عضو (رایگان یا پولی) را بپذیرید و برخی/همه محتوای خود را به اعضا محدود کنید. این به شما امکان می‌دهد همه چیز را از دوره‌های آنلاین گرفته تا جوامع خصوصی ایجاد کنید. برای مثال، این کار به شما اجازه می‌دهد که یک سری ویدئو یا پادکست را به صورت رایگان در صفحه به نمایش دهید، اما اگر کاربران بخواهند ادامه دوره را ببینند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

حرف آخر

سایت‌های وردپرسی و سایت‌ سازها همیشه رقیب یکدیگر بوده‌اند و مشتریان خاص خود را دارند. اما به طور کلی، پیشنهاد تیم طراحی سایت توسکاوب به شما این است که اگر قصد دارید برای کسب‌وکار خود قدم جدی بردارید، سراغ سایت‌سازها نروید و برای خود یک هاست جدا و سایتی با طراحی منحصر به فرد انتخاب کنید.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ