استراتژی UX یا تجربه کاربری چیست و چرا مهم است؟

کاربران مهم‌ترین عامل موفقیت یک وب‌سایت خوب هستند. اما با وجود بیش از 400 میلیون وب‌سایت فعال آنلاین در هر زمان، اجرای استراتژی تجربه کاربری (UX) مناسب برای جلب توجه کاربر دشوار است – چه رسد به اینکه آنها را به اندازه کافی علاقه مند نگه دارد تا آن‌ها را به مشتری شما تبدیل کند.

تلاش‌های طراحی برای اولویت‌بندی UX اکنون برای کاهش اصطکاک و ناامیدی کاربران هنگام ورود به سایت شما حیاتی است. در حالی که تلاش‌های اولیه UX عمدتاً بر سرعت بارگذاری وب‌سایت و صفحه متمرکز بود، این رشته اخیراً گسترش یافته است. اکنون، سایت‌ها به استراتژی‌های UX کامل نیاز دارند. برای به حداکثر رساندن تأثیر محتوا و کارایی سایت و بازگرداندن کاربران.

بیایید مفهوم در حال تحول استراتژی UX، چرایی اهمیت آن را بررسی کنیم و چند نمونه از استراتژی کیفیت را در عمل مرور کنیم.

استراتژی UX چیست؟

هرچه تجربه کاربری بهتر باشد، شانس شما برای جلب علاقه و ایجاد تبدیل بیشتر است. چالش؟ با توجه به گستره و مقیاس پرداختن به هر مشکل احتمالی وب سایت – و ایجاد تعادل بین نیازها و خواسته های چندین کاربر با اولویت‌های مختلف – تلاش برای ایجاد UX که همه چیز برای همه باشد اغلب با نتیجه معکوس به پایان می‌رسد.

استراتژی UX با شناسایی اینکه کدام ویژگی‌ها بر تجربه کلی کاربر تأثیر می‌گذارند، کدام عملکردها به بهبود بیشتر نیاز دارند و اینکه چگونه فناوری فعلی و محدودیت‌های بودجه این نیازها را برآورده می‌کنند، به حل این مشکل کمک می‌کند.

در عمل، استراتژی UX ماموریت کسب و کار شما را با قابلیت های فناوری اطلاعات و نیازهای کاربر برتر شما ترکیب می‌کند تا اطمینان حاصل شود که نگرانی‌های درست را با منابع مناسب برطرف می کنید.

اجزای استراتژی UX

اکنون، بیایید به اجزای یک استراتژی UX خوب نگاه کنیم.

چشم انداز بلند مدت

این مرحله ساده است. قبل از ترسیم استراتژی خود باید هدف نهایی خود را بدانید. این به شناخت کاربر هدف شما و آنچه می‌خواهید برای آنها ارائه دهید بستگی دارد. با این دانش، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام بخش از سایت خود را در جلو و مرکز قرار دهید.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت شما ممکن است ایجاد یک انجمن بصری و در دسترس برای آموزش توسعه دهندگان وب باشد. در این صورت، بر دوره‌هایی که در صفحه اصلی ارائه می‌دهید تأکید می‌کنید. همچنین می توانید یک انجمن تعاملی را به بخش برجسته ای از سایت خود تبدیل کنید.

نوآوری

یک استراتژی UX خوب همیشه بر اساس فناوری جدید و نیازهای مشتری در حال تکامل است. بر نوآوری در شرکت خود تأکید کنید و هرگز از وضعیت موجود راضی نباشید.

شما می‌توانید طراحی خود را با استفاده از عناصر پیشرفته در سایت خود نوآوری کنید. این ممکن است شامل عناصر متحرک، دسترسی درجه یک، و عناصری برای همگام شدن با دنیای همیشه در حال تغییر بهترین شیوه های SEO باشد.

تحقیقات مشتری

مانند هر محصول دیگری، همه چیز با مشتریان شما شروع می‌شود. نکته مهم در مورد استراتژی UX این است که اغلب می توانید با داشتن یک میز پشتیبانی، بازخورد بلادرنگ جمع آوری کنید. با تجزیه و تحلیل رایج ترین مسائلی که توسط مشتریانتان مطرح می شود، همیشه در صدر نقاط دردسر مشتری خواهید بود.

اگر در فرآیند طراحی مجدد وب سایت خود هستید، می توانید یک گروه تمرکز جمع آوری کنید تا مشکلات امروز کاربران را ببینید. سپس می توانید این بازخورد را در استراتژی UX خود برای راه اندازی مجدد خود بگنجانید.

طرح

این باید خود توضیحی باشد. طراحی شما باید برای مشتری ارزش داشته باشد، از نظر بصری خوشایند باشد و محصول شما را تکمیل کند. در اینجا، شما بر انتخاب طرح رنگ مناسب، طرح بندی، فونت ها و تصاویر محصول تمرکز خواهید کرد.

اگر متخصص نیستید، در نظر داشته باشید که با شخصی با سابقه طراحی گرافیک یا توسعه وب همکاری کنید. همچنین می توانید در نمونه هایی که در زیر انتخاب کرده ایم، الهام بگیرید.

چرا استراتژی UX اهمیت دارد؟

احتمالاً آماری را دیده‌اید که اغلب به آنها اشاره می‌شود مبنی بر اینکه اگر سایت‌ها در عرض سه ثانیه بارگیری نشوند، مصرف‌کنندگان کسب‌وکار خود را به جای دیگری خواهند برد. اگرچه این یک معیار مرتبط باقی می ماند – گوگل اخیراً سرعت صفحه را به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل رتبه بندی سایت خود فاکتور می کند – سرعت به تنهایی برای ارائه UX عالی کافی نیست.

طبق گفته گوگل، با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک ثانیه به سه ثانیه، احتمال بازگشت کاربر 32 درصد افزایش می یابد. با این حال، از طراحان وب، 73٪ بر این باورند که طراحی غیر واکنش گرا یکی از دلایل اصلی خروج بازدیدکنندگان از یک وب سایت است.

علاوه بر این، 49 درصد از متخصصان دیجیتال و بازاریابی مورد بررسی، بهبود UX خود را به عنوان اولویت اصلی خود در سال 2022 ذکر کردند. بیش از دو سوم متخصصان دیجیتال می گویند UX بر رضایت مشتری تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، 62٪ می گویند که درک برند را بهبود می بخشد.

برای صاحبان مشاغل، مفهوم واضح است: در حالی که سرعت صفحه به ورود کاربران به سایت شما کمک می کند، نگه داشتن آنها کافی نیست. اگر صفحات به درستی بارگیری نمی شوند، پیمایش دشوار است، یا تبلیغات بسیار زیاد هستند، هر حسن نیتی که از زمان بارگذاری سریع ایجاد کرده اید، تقریباً فوراً از بین می رود.

همراه با تغییر سریع رفتار مصرف کننده – مانند حرکت به سمت اتصالات اول از طریق تلفن همراه و تمایل به خدمات یکپارچه مشتری در چندین کانال – این تجربه به عامل تعیین کننده موفقیت سایت تبدیل می شود.

به زبان ساده؟ اگر می خواهید فروش بیشتری داشته باشید و وفاداری مشتری را افزایش دهید، به یک استراتژی UX قوی نیاز دارید.

مزایای استفاده درست از  استراتژی UX

یک استراتژی UX هم برای کسب و کار و هم برای کاربران نهایی مهم است. بدون یکی، شما اساساً کور پرواز می کنید. شما هیچ ایده ای از اینکه به کجا می روید، چگونه به مقصد خود خواهید رسید یا در حال پیشرفت هستید نخواهید داشت.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا کسب و کار شما به استراتژی UX نیاز دارد.

1. به مدیران شرکت کمک می کند تا ارزش طراحی UX را ببینند.

یک استراتژی UX نقشی را که طراحی در کمک به کسب و کار در دستیابی به اهدافش ایفا می کند – از بهبود وفاداری مشتری گرفته تا افزایش سهم بازار گرفته تا ایجاد مزیت رقابتی به کسب و کار نسبت به شرکت هایی که طراحی را در اولویت قرار نمی دهند، نشان می دهد. این به مدیران شرکت، مشتریان و ذینفعان کمک می کند تا ارزش کاری که تیم UX شما انجام می دهد را درک کنند.

با یک استراتژی عالی UX، رهبری دقیقاً متوجه خواهد شد که تیم UX دقیقاً روی چه چیزی کار می‌کند، چگونه کار آن‌ها بر نتیجه کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد، و چگونه پیاده‌سازی طراحی خوب در حال حاضر می‌تواند به کسب‌وکار در صرفه‌جویی در منابع برای رفع اشتباهات در آینده کمک کند.

2. همسویی در سطح شرکت را تقویت می کند.

یک استراتژی UX اهداف تجاری، نیازها/انتظارات کاربر و پشته فناوری کسب و کار را همسو می کند. این چشم انداز کلی را نشان می دهد که هر تیم باید به سمت آن کار کند.

داشتن این استراتژی به عنوان مرجع تیم تضمین می کند که همه متحد هستند و با یک هدف تصمیم می گیرند. این نه تنها باعث ارتقای همکاری داخلی می شود، بلکه باعث صرفه جویی در زمان و منابع در طول فرآیند طراحی می شود و یک تجربه برند منسجم را برای مشتریان فراهم می کند.

3. معیار واضحی از موفقیت را ارائه می دهد.

ایجاد یک استراتژی UX مستلزم تعیین اهداف UX هوشمند قبل از شروع یک پروژه است. دانستن اینکه می‌خواهید به چه چیزی برسید، چگونه می‌خواهید به آن برسید، و چگونه پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید، از هدر دادن زمان، انرژی و منابع برای روش‌های طراحی بیهوده و تلاش‌های ناموفق جلوگیری می‌کند.

درعوض، می‌توانید تأثیر تصمیمات خود را بر تجربه نهایی مشتری بسنجید و محصول را در مسیر درست حرکت دهید.

4. ذهنیت کاربر اول را در سراسر شرکت ایجاد می کند.

هدف اصلی یک طراح UX ایجاد محصولاتی است که مشکلات مناسب را برای افراد مناسب حل کند. این با مدیران بالاتر، که بیشتر نگران بازگشت سرمایه، حاشیه سود و درآمد سالانه هستند، متفاوت است.

یک استراتژی UX خوب شامل تجزیه و تحلیل تحقیقات کاربر است که به همه از جمله طراحان، بازاریابان، نمایندگان خدمات مشتری و مدیران عامل کمک می‌کند تا کاربران نهایی، از جمله اهداف و نکات دردناک خود را بهتر درک کنند.

سپس می توانید تصمیمات مشتری محوری بگیرید که منجر به افزایش تبدیل/فروش، شهرت برند قوی تر و مزیت رقابتی در بازار می شود.

5. تمام نقاط تماس بین وعده برند و تجربه مشتری را به هم متصل می کند.

هر محصولی را که می فروشید، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از شرکت های دیگر همان محصولات را با وعده حل مشکلات مخاطب هدف شما ارائه دهند. وقتی وعده نام تجاری شما با تجربه واقعی مشتریان شما از محصول شما مطابقت ندارد، به احتمال زیاد کسب و کار خود را به برند دیگری و معتبرتر می برند.

یک استراتژی UX تضمین می کند که آنچه کسب و کار شما نوید می دهد با آنچه کاربران هنگام استفاده از محصول شما احساس می کنند همسو باشد. همچنین به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید وعده برند و تجربه مشتری را بیشتر هماهنگ کنید و در نهایت اعتماد به برند و وفاداری مشتری را افزایش دهید.

چگونه استراتژی UX خود را بهبود بخشیم؟

برای جسی جیمز گرت، یکی از پیشگامان طراحی UX، تلاش‌های کنونی اغلب زمانی که نوبت به ارائه یک تجربه واقعاً انسان‌محور به میان می‌آید، نقطه ضعف را از دست می‌دهد.

در مقاله اخیر Fast Company، او اشاره می‌کند که بسیاری از تلاش‌های UX «چیزی بیشتر از تئاتر UX است: ایجاد ظاهری با دقت کافی و مشروعیتی که برای شبیه به یک فرآیند طراحی قوی کافی است». به عبارت دیگر، بیشتر تلاش‌های UX فقط برای نمایش است.

بنابراین چگونه مطمئن می شوید که استراتژی UX واقعاً نتایج مورد نظر را ارائه می دهد؟ فرآیند را با این سه مرحله شروع کنید.

1. شرایط فعلی را در نظر بگیرید.

برای رسیدن به جایی که می خواهید بروید، باید بدانید کجا هستید. این با ارزیابی تلاش‌های UX فعلی در وب‌سایت شما شروع می‌شود. هدف این است که شناسایی کنید چه چیزی کار می کند، چه چیزی نیست، و چه تغییراتی اولویت اصلی شماست.

در حالی که بازخورد مشتری ارزشمند است، جمع آوری داده های ثابت از یک پایگاه کاربر گسترده می تواند دشوار باشد. در همین حال، اعضای کارکنان یک تابلوی صوتی عالی و به راحتی در دسترس را ارائه می دهند – آنها را تشویق کنید تا وب سایت فعلی شما را بررسی کنند و بازخورد صادقانه (و ناشناس) ارائه دهند. این فرآیند می تواند به شناسایی شکایات رایج و مکرر کمک کند و مرحله بعدی استراتژی UX شما را اطلاع دهد.

2. شناسایی اهداف خاص.

مرحله بعدی شناسایی و تعریف اهداف خاص است. دلیل این امر این است: اگر بازخورد کاربران نشان می دهد طراحی سایت شما گیج کننده و خسته کننده است، هدف قرار دادن این مشکل در مقیاس وسوسه انگیز است.

با این حال، گستره و مقیاس ویژگی‌ها و عملکردهای سایت، اگر نگوییم غیرممکن است، این کار را دشوار می‌کند. هنگامی که بخشی از سایت خود را تغییر می دهید، سایر قسمت ها در پاسخ تغییر می کنند و باعث ایجاد یک حلقه بازخورد ناامیدی می شود.

در عوض، اهداف خاصی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر پیمایش منو در سایت فعلی وردپرس شما دست و پا گیر و دست و پا گیر است، از آنجا شروع کنید. قبل از اینکه به تلاش های دیگر بروید، آن تعامل خاص و حل آن را اولویت بندی کنید.

3. نقشه سفر را ترسیم کنید.

هنگامی که اهداف کلیدی UX را شناسایی کردید، به یک برنامه گام به گام برای رفع آنها نیاز دارید. مثال سایت وردپرس بالا را در نظر بگیرید. اگر هدف شما بهبود ناوبری است، چه ابزارهایی به شما در دستیابی به این هدف کمک می کنند؟ آیا به قالب یا تم جدید نیاز دارید؟ مجموعه ای متفاوت از پلاگین ها؟ آیا خود سایت به تجدید و طراحی مجدد نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که آیتم های منو مرتبط هستند و دسترسی به آن آسان است؟

با ترسیم نقشه سفر UX خود قبل از شروع به کار، می توانید خطر اشتباهات احتمالی را کاهش دهید و کیفیت نتایج نهایی را افزایش دهید.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ