سرور VPS یا VDS، کدام یک مناسب تر است؟

آیا می‌خواهید در مورد سرور VPS یا VDS (سرور اختصاصی) بیشتر بدانید؟ در ادامه به تفاوت‌های کلیدی بین این دو می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است. انواع مختلفی از وب هاستینگ وجود دارد، اما سه نوع از محبوب‌ترین آن‌ها اشتراک‌گذاری (Shared hosting)، VPS و میزبانی اختصاصی(Dedicated hosting) است. این انواع هاستینگ از نظر سطح عملکرد و همچنین هزینه متفاوت است – اما تفاوت‌های آن‌ها دقیقاً به چه صورت است؟

هاست اشتراکی ابتدایی‌ترین نوع هاست است. این نوع هاستینگ فقط برای سایت‌های استاتیک کوچک یا وبلاگ‌های شخصی که مخاطب‌های زیادی ندارند، مناسب است. به همین دلیل است که ما در این مقاله، روی دو بازیکن اصلی یعنی VPS یا همان Virtual Private Server و VDS یا Virtual Dedicated Server تمرکز خواهیم کرد.

سرور VPS

میزبانی سرور خصوصی مجازی (VPS) جایی است که چندین وب سایت از یک سرور استفاده می‌کنند، اما محدودیت‌های منابع خود را در مواردی مانند RAM و پهنای باند دارند. همچنین از چیزی که به عنوان هایپروایزر (نرم‌افزار تخصصی) شناخته می‌شود، برای قرض گرفتن منابع از سایر سایت‌های روی سرور استفاده می‌کند. برای مثال، اگر شما بیش از حد ظرفیت اختصاص داده شده استفاده کنید، و دیگر وب سایت‌ها روی همان هاست از ظرفیت کامل خود استفاده نکرده باشند، می‌توانید از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنید.

به طور کلی، هاستینگ VPS برای وب سایت‌های تجاری کوچک یا سایت‌های شرکتی بزرگ که به محدودیت‌های منابع مناسب نیاز دارند، مناسب است. هیچ‌کس نمی‌خواهد مشکل سرعت بارگذاری پایین در سایت خود را تجربه کند یا بدتر از آن سایتش مدام دچار مشکلات هاستینگ و سرور شود. نکته مثبت دیگر این نوع سرور هاستینگ قیمت نه چندان بالای آن است.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی (Dedicated hosting) پنیر بزرگ فضای میزبانی وب است. شما به سادگی یک تکه پیتزا دریافت نمی‌کنید، بلکه کل پیتزا را در اختیار دارید. در اصل، شما یک سرور کامل برای خود دارید. شما از همان ابتدا در کنترل کامل هستید و می‌توانید محدودیت‌های منابع خود را انتخاب کنید. میزبانی اختصاصی معمولا برای سایت‌های تجاری متوسط ​​یا بزرگ است، اما اگر جاه طلب هستید، می‌توانید با ثبت نام در یک برنامه اختصاصی در زمان و دردسر در درازمدت صرفه جویی کنید (مطمئن باشید که سایت شما تا آن سطح رشد خواهد کرد).

با این حال، گرفتن تصمیم برای انتخاب یک نوع سرور خیلی آسان نیست. ممکن است بسیاری در مورد اینکه کدام نوع میزبانی را انتخاب کنند دودل باشند – در این صورت، به ما اجازه دهید که کمی شما را کمک کنیم! تیم توسکاوب برای این که این انتخاب را برای شما آسان‌تر کند، این مقاله را برای شما تهیه کرده است.

از طریق مقایسه بخش‌های مشابه، ما به شما کمک می‌کنیم تا تفاوت‌های بین VPS و سرور اختصاصی را از بین ببرید. در پایان این راهنما، باید شک کمی در ذهن شما وجود داشته باشد که کدام برنامه میزبانی را انتخاب کنید.

سرور اختصاصی

یک توصیه کلی درباره انتخاب هاست برای سایت

  1. ما میزبانی VPS را برای کاربرانی که نیاز به سازگاری سایت خود با هر شرایطی دارند، توصیه می کنیم.

میزبانی VPS دارای انعطاف پذیری کامل برای مقابله با هر شرایطی است. اگر فکر می‌کنید وب سایت شما دوره‌های نوسانی با ترافیک بالا را پشت سر می‌گذارد، هایپروایزر VPS قادر به تخصیص منابع خواهد بود، به این معنی که کاربران شما هرگز شاهد کاهش عملکرد نخواهند بود. اگر می‌خواهید آماده باشید و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهید، VPS راهی است که می‌توانید بروید.

  • ما میزبانی اختصاصی را برای کسانی که به اندازه و کنترل همه چیز اهمیت می‌دهند توصیه می‌کنیم.

چیزی به نام محتاط بودن در مورد آنلاین بودن وجود ندارد. اگر می‌خواهید کنترل مطلق با همه زنگ‌ها و هشدارها داشته باشید، میزبانی اختصاصی برای شما مناسب است. وقتی کل سرور را برای خود دارید، نیازی به نگرانی در مورد کاهش عملکرد یا به اشتراک گذاشتن منابع نخواهید داشت که به شما زمان می‌دهد تا کار کنید و وب سایت خود را توسعه دهید.

مزایا و معایب هر سرور VPS یا VDS

در این بخش، به بررسی مزایا و معایب این دو نوع سرور می‌پردازیم.

مزایا و معایب VPS

مزایامعایب
-سطوح عملکرد مناسب برای اکثر وب سایت‌ها
-ارزان تر از سرور اختصاصی
-نمی توان سرور اختصاصی را برای منبع یا عملکرد مطابقت داد. شما منابع را به اشتراک می‌گذارید، بنابراین ممکن است ویژگی‌ها و دسترسی‌ها محدود باشد

مزایا و معایب VDS

مزایامعایب
-نداشتن محدودیت منابع و عملکرد عالی در صورتی که وبسایت شما رشد کند، نیاز نیست که هاست خود را ارتقاء دهید (صرفه جویی در هزینه)-برنامه‌های قیمت گذاری ماهانه نسبتاً گران
نیاز به دانش فنی دارد(حتماً لازم است که IT man همیشه در کنار شما باشد)

تخصیص منابع

ساده‌ترین راه برای فکر کردن در مورد تخصیص منابع مانند سفارش یک پیتزا است. با میزبانی VPS، همه شما منابع را به اشتراک می‌گذارید – هر برش، همه ظرف‌ها، همه نوشیدنی‌ها و غیره. اگر به مواد اضافی نیاز دارید، همیشه این احتمال وجود دارد که کسی مقداری را برای شما بگذارد، اما این تضمینی نیست.

با میزبانی اختصاصی، شما پیتزای خود را دارید. بسته به میزان نیاز شما می‌تواند یک مقوله کوچک، متوسط ​​یا بزرگ باشد، اما در هر صورت، همه چیز مال شماست. به طور طبیعی، شما بیشتر پرداخت خواهید کرد، اما در ازای آن، کنترل همه چیز با شماست!

نکته: سرور اختصاصی (VDS) منابع بهتری دارد. میزبانی اختصاصی برنده آشکار اینجاست. شما به اندازه‌ای که دوست دارید منابع دریافت می‌کنید، و همچنین مجبور نیستید به شخص دیگری تکیه کنید. میزبانی VPS بدون شک مزایای خود را دارد، اما در این مورد، مشخصاً VDS برنده میدان است.

امنیت سایت

اگر هنوز هم نمی‌دانید سرور VPS یا VDS را انتخاب کنید، به امنیت فکر کنید، مانند زندگی در یک بلوک آپارتمان، برخلاف خانه خودتان. اگر شخصی درب ساختمان شما را باز بگذارد (یعنی سایت دیگری در سرور شما نقض امنیتی داشته باشد)، ممکن است در خطر باشید. مطمئناً، آن‌ها هنوز وارد واحد شما در آپارتمان نشده‌اند، اما همچنان شما در خطر هستید!

به همین دلیل است که سرور اختصاصی از میزبانی VPS ایمن‌تر است.  سرور اختصاصی مانند مالکیت ملک خود است. هنوز هم می‌توان به آن نفوذ کرد، اما نمی‌توان با بی‌دقتی دیگران در معرض خطر قرار گرفت.

نکته: سرور اختصاصی امنیت بهتری دارد. در حالی که میزبانی VPS به طور کلی بسیار امن است، میزبانی اختصاصی سطح بالاتری از محافظت را ارائه می‌دهد. هر دو نوع هاست به شما این امکان را می‌دهد که نرم افزار امنیتی خود را نصب کنید، اما با میزبانی اختصاصی، کنترل کامل هرگونه نقض امنیتی را در اختیار دارید.

سرور اشتراکی

عملکرد سایت

در مسئله هاستینگ وب سایت، عملکرد خوب سایت شما وابسته به سرعت بارگیری و بارگذاری مطالب برای کاربران است. شاید بهتر باشد باز هم با یک مثال به توضیح تاثیر سرور در عملکرد سایت بپردازیم. مثلاً در سفر، عملکرد مانند یک مسیر اتوبوس است. اگر فقط چند نفر سوار اتوبوس شوند، راننده فقط باید گاهی توقف کند، به این معنی که شما خیلی سریعتر می‌رسید (سرعت بارگیری سریعتر). اگر افراد زیادی سوار شوند (از سایت شما بازدید کنند)، راننده باید در هر مقصدی توقف کند، که به ناچار سرعت سفر (وب سایت) شما را کاهش می‌دهد.

میزبانی VPS اتوبوس خود را به شما می‌دهد و اگر اتوبوس شما پر شود، این احتمال وجود دارد که بتوانید اتوبوس دوم (پهنای باند از سایت دیگری) را نیز در خدمت دریافت کنید. در همین حال، میزبانی اختصاصی یک اتوبوس دو طبقه توربو شارژ را در اختیار شما قرار می‌دهد که می تواند تعداد زیادی بازدیدکننده را با سرعت سرسام آوری به سایت شما برساند.

نکته: سرور اختصاصی(VDS) عملکرد بهتری دارد. جای تعجب نیست که این یک پیروزی دیگر برای سرور اختصاصی است. محدودیت منابع بیشتر به این معنی است که سایت شما باید بتواند با موج عظیم ترافیک مقابله کند و همچنان به سرعت بارگذاری شود. میزبانی VPS سرعت بارگذاری بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، اما اگر چندین سایت روی سرور با افزایش ترافیک مواجه شوند، سایت شما ممکن است کند شود.

قالب بندی و سفارشی سازی

هم سرور VPS و هم سرور اختصاصی برنامه‌های مدیریت شده و مدیریت نشده را ارائه می دهند. این‌ها را می‌توان مانند چیدن مبلمان در نظر گرفت. با برنامه های مدیریت نشده، ابزارها در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما باید خودتان آن را بسازید. از سوی دیگر، برنامه های مدیریت شده برای شما ساخته و نگهداری می‌شود.

پس جای تعجب نیست که اکثر مردم برنامه‌های مدیریت شده را انتخاب می‌کنند (حتی اگر کمی گران تر باشند). از نظر سفارشی سازی، VPS و سرور اختصاصی به شما امکان می‌دهند محدودیت های‌منابع خود را ماه به ماه تطبیق دهید، بنابراین بین این دو تفاوت زیادی وجود ندارد.

برنده: میزبانی VPS قالب‌بندی و سفارشی سازی بهتری دارد. هر دو سرور VPS و سرور اختصاصی برنامه‌های مدیریت شده و مدیریت نشده را ارائه می‌دهند و هر دو دارای منابع قابل تنظیم هستند که می‌توانند ماه به ماه اصلاح شوند. میزبانی VPS دارای یک مزیت جزئی است، زیرا اگر از محدودیت‌های ماهانه خود فراتر رفتید، می‌توانید منابع را از سایت‌های دیگر استفاده بگیرید.

تطبیق پذیری

تطبیق پذیری میزان رشد برنامه هاست شما با وب سایت شما است. این را می‌توان مانند رشد یک درخت در نظر گرفت. سرور VPS کمی شبیه یک درخت زیتون در حال جوانه زدن است – فضایی برای رشد وجود دارد، اما شما هرگز به ارتفاع یک درخت بلوط نخواهید رسید.

از طرف دیگر سرور اختصاصی فقط همین است – یک بلوط عالی. شما تمام منابع، امنیت و عملکردی را که می‌توانید بخواهید در اختیار دارید، بنابراین واقعاً جایی برای مقیاس وجود ندارد.

برنده: سرور VPS تطبیق پذیری بهتری دارد. سرور VPS در اینجا برنده می‌شود. این به عنوان یک راه حل عالی برای سایت‌هایی عمل می‌کند که بین نیاز به یک برنامه میزبانی مشترک یا اختصاصی قرار دارند و می‌توانند با سایت شما رشد کنند تا زمانی که شما آماده ارتقا باشید. میزبانی اختصاصی همه چیزهایی را که نیاز دارید فراهم می‌کند.

قیمت

هیچ قیاسی برای قیمت مورد نیاز نیست – بالاخره پول دنیا را می چرخاند. همانطور که احتمالاً می‌دانید، هاست اختصاصی گران‌تر از هاست VPS است. شما بهترین سطح میزبانی را از سرور و هاست اختصاصی (VDS) دریافت می‌کنید، پس پرداخت پول بیشتر برای آن منطقی است! هاست VPS طیف خوبی از قیمت ها را ارائه می دهد. سطوح مختلفی از برنامه ها وجود دارد که به شما امکان دسترسی به سطوح مختلف محدودیت منابع را می‌دهد.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم یک مقایسه کامل بین VPS و VDS را برای شما ارائه کنیم تا بتوانید بهترین سرور را برای وب سایت خود انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ