مزایا و معایب برترین موتورهای جستجو در قرن بیست و یکم

در سطح وب موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند. مطمئناً هر کدام از این موتورها مزایا و معایبی دارند که اکثر ما از آن باخبر نیستیم. قبلا در مورد تفاوت موتورهای جستجو و مرورگرها صحبت کرده ایم امادر اینجا سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در مورد موتورهای جستجو صحبت کنیم تا بتوانیم آن‌ها را بهتر بشناسیم.

همانطور که می‌دانید، اغلب تمرکز افراد در زمینه سئو برای بهبود جایگاه سایت در موتور جستجوی گوگل می‌باشد. اما در این بین موتورهای جست‌وجوی دیگری هم وجود دارند که با داشتن جایگاه مناسب درآن‌ها می‌توانید ورودی‌ و کاربر بیشتری جذب کنید. جذب ورودی گوگل و کاربر بیشتر یعنی افزایش‌ ترافیک سایت شما که در نهایت منجر به پیشرفت کسب‌وکار آنلاین شما می‌شود.

در این مقاله، فهرست کاملی از تمام موتورهای جستجوی برتر اینترنتی، مزایا و معایب آن‌ها و اینکه آیا واقعاً گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی است را خواهید یافت. 

نکته: البته در اینکه گوگل بزرگترین موتور جستجو است و بیشترین کاربر را دارد، شکی نیست.

برترین موتورهای جستجو

ما فهرستی از چندین موتور جست‌وجوی برتر که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند را تهیه کرده‌ایم. سپس با استفاده از گوگل‌ ترندز بررسی کردیم تا دریابیم که هرکدام واقعاً چقدر محبوب هستند.

البته محبوبیت هرکدام در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به هرحال آن‌ها جزء برترین و محبوب‌ترین ها هستند.

  1. گوگل
  2. آمازون
  3. یاهو
  4. بینگ
  5. DuckDuckGo
  6. AOL
  7. Baidu  
  8. Ask
  9. Ecosia
  10. Yandex

عجیب نیست که گوگل و آمازون در صدر قرار گرفته‌اند. یاهو و بینگ نیز جایگاهی را در بین پنج تیم برتر از آن خود کرده‌اند. این‌ها نام‌هایی هستند که همه ما به راحتی در دنیای اینترنت می‌بینیم و می‌شناسیم. 

موتورهایی مانند DuckDuckGo، Ecosia، Baidu  و Yandex ممکن است در رتبه‌های پایین‌تری قرار بگیرند، اما آن‌ها به دلایل مهم در فهرست موتورهای جست‌وجوی اینترنتی برتر ما قرار گرفته‌اند.

 DuckDuckGo حریم خصوصی کاربران را در اولویت قرار می‌دهد، Ecosia یک موتور جست‌وجوی خیریه است، و  Baidu بیشترین تعداد کاربران تک کشوری را با مخاطبان چینی خود دارد. در ادامه بیشتر به جزئیات هرکدام می‌پردازیم.

برترین موتورهای جست و جو

البته باید بدانید که چه ویژگی‌هایی یک موتور جست‌وجو را به یک موتور محبوب تبدیل می‌کند.

  1. نمایش نتایج مرتبط با عبارت سرچ شده. یعنی اگر شما عبارت “سئو” را سرچ می‌کنید، نتایج به نمایش درآمده باید مرتبط با سئو باشند.
  2. خوانایی و سرعت در مطالب به نمایش درآمده. مطالبی را که شما جست‌وجو کرده‌اید باید سریع به نمایش درآیند و مطالب به نمایش درآمده باید مفید و قابل خواندن باشند.
  3. درک کلمات سرچ شده توسط شما. یک موتور جست‌وجوی خوب باید قادر باشد نقش و معنی کلمات در یک جمله را بفهمد. برای مثال کلمه “شیر”. خب شیر هم به معنی یک حیوان است، هم یک نوشیدنی و هم وسیله‌ای برای استفاده از آب. موتور جست‌وجو باید نقش کلمه را بفهمد تا به شما نتایج درست ارائه کند.
  4. قابلیت شخصی سازی داشته باشد. یعنی شما بتوانید رنگ، فونت یا دیگر نکات را با سلیقه خودتان تغییر بدهید.
  5. داشتن پیشنهادهای رایگان. برای مثال، گوگل چند خدمت مهم و بزرگ خود را به صورت رایگان در خدمت عموم مردم قرار داده است. حتی برای خدماتی که برای استفاده از آن‌ها باید پول پرداخت شود، یک دوره چند روزه رایگان آموزشی قرار داده است تا مشتری با اطمینان خرید کند.

کدام موتور جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر است؟

می‌توان با کمک گرفتن از توییتر و تعداد فالوور هر کدام از موتورهای جستجو به‌ترتیب محبوبیت آنها را درنظر گرفت.

  1. گوگل
  2. آمازون
  3. DuckDuckGo
  4. یاهو
  5. بینگ
  6. AOL
  7. Ecosia
  8. Ask
  9. Baidu  
  10. Yandex

عجیب نیست که گوگل و آمازون همچنان در صدر قرار دارند. با این حال DuckDuckGo از یاهو و بینگ پیشی گرفته است و در رتبه بندی سهم بازار دو پله بالاتر رفته است. Ecosia نیز دو پله به سمت بالا حرکت کرد، در حالی که Baidu به پایین سقوط کرد. این می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت جمعیت بین کاربران موتورهای جستجو به طور کلی و کاربران موتورهای جستجوی فعال در توییتر باشد.

البته که تعداد فالوور یا همان دنبال کننده در فضای مجازی ارتباط مستقیمی با میزان محبوبیت و کارایی یک برند یا شخص دارد. وقتی شما از مقالات و نوشته‌های یک نویسنده لذت ببرید، حتماً آن نویسنده را در فضای مجازی دنبال خواهید کرد. لیست بالا به ما نشان می‌دهد که گوگل بیشترین کارایی را برای مردم جهان دارد و قاعدتاً دارای بیشترین فالوور در بین تمام موتورهای جستجو است.

مزایا و معایب موتورهای جستجوی مختلف چیست؟

چگونه تفاوت بزرگ در سهم بازار در بین موتورهای جستجو را توضیح دهیم؟ و این چه ارتباطی با نحوه رتبه بندی آنها دارد، یا اینکه کدام یک در توییتر بیشتر دنبال می‌شود؟

بیایید با نگاهی به مزایا و معایب سه عدد از آنها، اهمیت و دلیل محبوبیت هرکدام را دریابیم.

گوگل

به جرات می‌توان گفت بهترین و پرکاربردترین موتورجست‌وجو، گوگل می‌باشد.

اگر قصد دارید کسب و کار خود را رونق ببخشید، حتما باید در گوگل فعالیت داشته باشید؛ چرا که قسمت اعظمی از جستجوها توسط کاربران در گوگل انجام می‌شود.

جنبه های مثبت گوگل

گوگل دارای بیشترین کاربر است و همچنین شهرت و گستردگی بیشتری نسبت به سایر رقبای خود دارد.

ویژگی های اضافی گوگل

ابزارهای رایگان مانند Google Maps ،Google Books ،Google Scholar و غیره باعث شده‌اند که محبوبیت گوگل نسبت به باقی رقبا تفاوت چشم‌گیری داشته باشد.

با سایر حساب‌های Google Analytics ،Gmail ،YouTube و غیره ادغام می‌شود و برای کاربرانی که می‌خواهند کارهایی بیش از جست‌وجو انجام دهند بسیار پرکاربرد است

معایب

داده‌ها را به اشخاص ثالث می‌فروشد.

داده‌ها را از حساب های گوگل و ایمیل‌ها می‌گیرد (از آن برای نشان دادن تبلیغات مرتبط به کاربران استفاده می‌کند).

یاهو

ویژگی های مثبت یاهو

گستردگی، معروفیت و محبوبیت آن در بین کاربران قدیمی‌ وب!

یاهو در رابطه با هر چیزی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید برایتان پیام ارسال می‌کند، از اخبار روز گرفته تا بزرگترین رویدادها، پیش بینی آب و هوا و نتایج ورزشی.

یاهو چند جست‌وجوی تخصصی دارد. به عنوان مثال، هنگامی‌که یک نوع غذا را جست‌وجو می‌کنید، بلافاصله دستور العمل هایی را به شما ارائه می‌دهد.

معایب یاهو

یاهو توسط Bing تامین می‌شود، بنابراین ممکن است برخی از موارد بی‌ربط در نتایج وجود داشته باشد.

صفحه اصلی مملو از تبلیغات است.

تبلیغات در نتایج جست‌وجو بالای صفحه را پر می‌کنند و اغلب دارای برچسب ضعیف هستند. تشخیص اینکه کدام نتایج پولی هستند و کدام ارگانیک هستند دشوار است.

صفحه اصلی محتوای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند آن را برای برخی از کاربران بی نظم و برای برخی جذاب کند.

همانند گوگل، یاهو داده های کاربر را به اشخاص ثالث می‌فروشد.

 

بینگ

ویژگی های مثبت بینگ

هر بار که از Bing استفاده می‌کنید، امتیازهایی را جمع آوری می‌کنید که به سمت کارت های هدیه می‌رود. این مطمئناً می‌تواند کاربران را به استفاده بیشتر از آن‌ترغیب کند.

جست‌وجوها و ویژگی‌های پیشرفته آن.

بینگ دارای جست‌وجوی تصویر پیشرفته است که به کاربران امکان می‌دهد جست‌وجوهای پرطرفدار برای موضوعات مختلف را مشاهده کنند و همچنین از ویژگی جست‌وجوی بصری استفاده کنند. این ممکن است آن را برای کاربرانی که در جست‌وجوی تصاویر مرتبط هستند، تبدیل به گزینه ای مناسب شود. 

بینگ یک ویژگی خاص جست‌وجوی موسیقی را ارائه می‌دهد. این موزیک ویدیو را به عنوان یک قطعه برجسته، اشعار سمت چپ، همراه با برخی از اطلاعات بیوگرافی هنرمند به شما ارائه می‌دهد. این ویژگی می‌تواند محبوبیت آن را در بین دوستداران موسیقی بیشتر کند. 

معایب بینگ

بینگ بر فعالیت‌ها نظارت می‌کند و داده‌های شما را به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشد که می‌تواند کاربران را منصرف کند.

به دلیل حجم اطلاعاتی که در صفحه اصلی نمایش داده می‌شود، این رابط ممکن است برای برخی از کاربران به هم ریخته و نامنظم به نظر برسد.

عدم جست‌وجوی صوتی آن مشکلات دسترسی آشکاری را برای کاربران دارای معلولیت ایجاد می‌کند. 

آمازون

آمازون در سال 1995 فعالیت خودش را آغاز کرد و می‌توان گفت که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه فروش آنلاین است. آمازون در زمینه فروش آنلاین به قدری موفق بوده که در سال 2020 حدود 49 درصد تمام خریدهای اینترنتی را به خود اختصاص داده حتس بالاتر از گوگل.

ویژگی‌ های مثبت آمازون

آمازون همانند گوگل یک پلتفرم برای خرید آنلاین است. اما یک ویژگی برتر آمازون نسبت به گوگل، زمینه فروش است. مثلاً، شما می‌‍خواهید که یک کیف بخرید. اگر در گوگل این کلمه را سرچ کنید، هم محصولات را مشاهده می‌کنید و هم مقالاتی که وجود دارند.

اما در آمازون، شما فقط تنوع محصولات با توضیحات مختصر را می‌توانید ببینید که امر خرید و فروش را سریع‌تر می‌کند.

معایب آمازون

در آمازون، تشخیص تبلیغات در نتایج جست‌وجو سخت است. یعنی ممکن است یک شرکت تازه وارد در صدر نتایج جست‌وجو قرار بگیرد و شما نفهمید که این یک تبایغ است. این یک ویژگی منفی محسوب می‌شود چون ممکن است یک شرکتی توانایی انجام تبلیغات را نداشته باشد.

پس نتایج بتر جست‌وجو برای کسانی است که پول بیشتری پرداخت کنند و نه بر اساس کیفیت محصول.

Baidu

بایدو یک موتور جست‌وجوی محلی ساخته شده توسط چینی‌ها است که در سال 2000 شروع به کار کرد. البته که اکثر کاربران این موتور جست‌وجو چینی هستند اما این دلیل نشده که آن‌ها دست از پیشرفت بردارند. آن‌ها سرمایه بزرگی را برای توسعه هوش مصنوعی “بایدو” اختصاص داده‌اند تا کاربران این موتور، راحت‌تر به جست‌وجو در اینترنت مشغول شوند.

ویژگی‌های مثبت Baidu

از ویژگی‌های مثبت این موتور جست‌وجو می‌توان به فروشگاه‌های بزرگ آنلاین موجود در این موتور اشاره کرد. خدمات تلبیغات در این موتور جست‌وجو بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از گوگل انجام می‌شود، به شرطی که شما در چین زندگی کنید.

معایب Baidu

بزرگترین ایراد Baidu زبان پیش‌فرض این موتور جست‌وجو است. زبان پیش‌فرض چینی است و خبر بدتر اینکه که شما نمی‌توانید از گوگل ترنزلیت برای ترجمه محتوا استفاده کنید.

برای کار کردن با این موتور بدون دردسر باید یا خودتان زبان چینی بلد باشید یا کسی را استخدام کنید که این زبان را بلد باشد.

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. مزایای انتشار برنامه در گوگل پلی و نحوه انجام آن - وبلاگ توسکاوب - […] گوگل به عنوان یک پلتفرم قابل اعتماد برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های قانونی عمل می‌کند و به آن‌ها فرصت کسب درآمد…
  2. آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو - […] […]
  3. Ahrefs از موتور جستجوی جدید خود به نام Yep رونمایی کرد - […] خودش می‌دهد تا بتوانند ادامه جستجوی خودشان را در موتورهای جستجوی دیگر مثل گوگل، بینگ، Mojeek و DuckDuckGo انجام…
  4. تفاوت های عمده مرورگرها و موتورهای جستجو - […] برای مطالعه‌ی دقیقتر درباره عملکرد هر یک از این موتورهای جستجو، کلیک کنید. […]

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ