تجربه کاربری (UX) چیست و چه اهمیتی دارد؟

مشتریان و کاربران اینترنتی که به سراغ سایت کسب وکار شما می‌آیند، نمی توانند به صورت حضوری با شما تعامل داشته باشند. بدین دلیل لازم است تا با ترفندی رضایت، اطمینان و توجه‌شان را به سمت خود جلب کنید. و به اصطلاح، مشتری مدارانه برخورد کنید. تا علاوه بر از دست ندادن کاربران، شما به عنوان منبع مناسبی در حوزه خودتان توسط این افراد توصیه و معرفی شوید. بهتر نیست محصولات وخدمات خود را از نگاه یک کاربر ببینید؟ راه و روش جذب مشتری در دنیای دیجیتال چگونه است؟ و چه تاثیری بر کسب وکار اینترنتی شما خواهد داشت؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) به معنای تجربیات کاربران در استفاده از محصول و یا خدمات شما است.

احساس و بازخورد کاربر در استفاده از محصولات، سرویس و یا حتی سیستم، تجارب خوب و بد را شکل می‌دهد.

به طور کلی تجربیات، باورها و هر احساسی که کاربر در استفاده از محصول شما بدست می‌آورد در ارائه خدمات و سرویس‌های شما و استفاده مجدد در آن تاثیرگذار خواهد بود.

با استفاده از احساس ها و تجربه‌های خوب و بد کاربران در خرید و یا دریافت خدمات و همچنین ارزیابی انتقادات و پیشنهادات می‌توان راهکارهایی را به منظور راحتی و جلب رضایت بیشتر ارائه داد.

اهمیت بکارگیری تجارب

به اطرافتون نگاه کنید! هرچیزی که می بینید برای یک منظور ساخته و طراحی شده اند : راحتی و احساس خوب

همانطور که می دانید هر چیزی که طراحی می شود هدفی دارد و باید از کیفیت و ویژگی های خاصی برخوردار باشد.

کیفیت ها به روی تجربیات کاربر در برخورد با محصول شما تاثیرگذار هستند

امروزه در دنیای بی حد و مرز اینترنت با  محصولات و خدمات زیاد و جدیدی درگیر و در ارتباط هستیم. رقابت بین کسب وکارها بسیار تنگا تنگ است . چیزی که در این راه حائز اهمیت است این که چگونه می توانیم به روی کاربر و محصولات خود به صورت مسقیم وخوشایند اثرمتقابل داشته باشیم؟

در نظر بگیرید که شما شرکت تولید کننده موبایل هستید. اگر برای موبایل جدید، نرم افزاری طراحی شده که سیستم عامل سختی دارد و به اصطلاح کار با آن راحت نیست، این باعث می‌شود از رقابت با تولید کنندگان خارج شوید.

در ابتدا باید به خیلی چیزها مثل رقابت با دیگر محصولات، احساس خوب به هنگام باز کردن جعبه و پشتیبانی راحت در صورت خرابی توجه کرد. چرا که تمامی این موارد به روی تجربیات، اثر متقابل و ادامه همراهی مشتری با شما تاثیر می گذارد.

اما مهم تر از همه اینها  آیا محصولی که ارائه می دهیم دقیقا همان چیزی است  که کاربر نیاز دارد؟

اگر می خواهید محصول موفقی را روانه بازار کنید باید از طراحان تجربیات کاربری کمک بگیرید. طراحان تجربیات کاربری تمام جوانبی را که در تجربه کاربران در استفاده از خدمات شماست را در نظر می گیرد.

طراحان تجربه کاربری چه کسانی هستند؟

طراحان تجربیات کاربر متخصصینی هستند که به دنبال روش هایی برای بهتر تجربه کردن و استفاده از خدمات و محصولات برند ها و یا کسب و کارها برای کاربران هستند تا مشتریان بهترین محصول و خدمات را داشته باشند

عوامل تاثیرگذار بر تجربیات کاربر

تجربیات کاربر می تواند نشان دهنده ی موفقیت یا شکست یک محصول باشد. بدین دلیل لازم است تا عوامل تاثیرگذار بر تجربیات کاربر را بشناسیم و برای ارائه محصولات خود از آن کمک بگیریم.

محصولات و یا خدمات شما باید دارای ویژگی های زیر باشند، تا کاربر تجربه و رضایتمندی خوبی از آن داشته باشد:

  • کاربردی
  • بافایده
  • قابل اطمینان
  • با ارزش
  • دردسترس
  • جذاب

در ادامه راجع به تمام این ویژگی ها توضیح خواهیم داد

همه به دنبال محصولات مفید و کاربردی هستند

سعی کنید محصول یا خدماتی را ارائه دهید که کاربران به آن نیازمند باشند. اگر هدفی پشت ارائه محصولتان نباشد در مقایسه با محصولات و یا خدمات رقیب مورد توجه واقع نشده واحتمالا با شکست مواجه می شوید.

دسترسی به محصولات و خدمات خود را آسان کنید

با گذشت زمان و بیش‌تر شدن مشغله کاری و اهمیت وقت، اطمینان حاصل کنید که محتوا و محصولات شما به راحتی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

فرض کنید شما سایت فیلم‌های انلاین دارید. اگر به موضوع جستجو و پیدا کردن آسان اهمیت ندهید، کاربر مجبور خواهد بود ساعت ها و بین هزاران فیلم به دنبال چیزی که می خواهد بگردد. چقدر امکان دارد تا آن را پیدا کند؟ این موضوع در نهایت منجر به دلزدگی کاربر می شود.

اعتماد داشتن

اعتماد یکی از فاکتور های مهم در مورد تجربه‌ی کاربری است. باید تمام هدف شما، جلب رضایت کاربران و اطمینان آن‌ها به وب‌سایت شما باشد. اینکه چه میزان کسب‌وکارها راجع به محصولات و خدمات خود صادق بوده‌اند.

به طور حتم برای شما پیش آمده که از یک صفحه در اینستاگرام محصولی را سفارش داده‌اید و محصول در زمان معین به دستتان نرسیده است و مدیران صفحه نیز پاسخگوی شما نبودند. این احساس بد باعث می‌شود دیدگاه شما نسبت به آن صفحه و کسب‌وکار منفی شود.

تجربه خوب در خرید باعث تکرار مجدد خرید و حتی معرفی شدن به دیگران می شود

از دست دادن اعتماد مشتریان چیز خوبی نیست و باعث ضررهای مالی و حتی سقوط سهام کسب‌وکارهای بزرگ می شود.

مطمئن شوید، به قول هایی که به کاربر راجع به محصول خود داده اید، عمل کرده‌اید.

ایجاد اشتیاق

امروزه مشتری‌مدار بودن مهم ترین و تاثیرگذارترین روش در کسب و کار دیجیتال است. چیزی که باید بدانیم این است که کاربران‌مان به دنبال چه هستند وچه می خواهند.

با شناسایی علاقمندی کاربران به تصاویر و نیازهایشان میتوان در کاربر اشتیاق ایجاد کرد

دسترسی آسان منجر به تجربه خوب می شود

 ایجاد موقعیتی برای دسترسی آسان تمامی کاربران، از ویژگی های بارز تجربه‌ی خوب کاربران است

به یاد داشته باشید زمانی که امکان دسترسی راحت تر برای کاربر وجود داشته باشد باعث می شود تا استفاده از محصول هم راحت تر شود

نکته پایانی این است که هر کسب وکار اینترنتی باید بنا بر موقعیت و ماهیت صفحات و مشاغل خود ارزش گذاری شود. برای مثال در یک فروشگاه انلاین، فاکتور مهم و اساسی اعتماد است. در سایت های فیلم انلاین، پیدا شدن راحت از مهم ترین فاکتورها به شمار می رود. چیزی که در این مبحث حائز اهمیت است این است که با پیدا کردن شناخت بهتر ماهیت کاری خود و مخاطبین، بهترین انتخاب را برای عملکرد بهتر در کسب و کار خود داشته باشید و تمام تلاشتان را کنید تا تجربه خوبی را برای کاربران رقم بزنید.  

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. برچسب عنوان (Title Tag) چیست؟- برچسب عنوان از چه نظر حائز اهمیت است؟ - وبلاگ توسکاوب - […] عنوان خود را پر از کلمات کلیدی کنید، ممکن است کاربرتجربه ی کاربری خوبی را در سایت شما تجربه…
  2. اهمیت رو به رشد سرعت سایت برای کسب و کارهای آنلاین - […] تجربه‌ی کاربری مطلوب نه تنها نرخ تبدیل و درآمد شما را بالا می‌برد، بلکه وفاداری برند (brand loyalty) برای…
  3. معرفی 4 گام یادگیری طراحی سایت - وبلاگ توسکاوب - […] هستند که شامل طراحی ظاهری و کاربردی صفحات وب سایت و نحوه تعامل کاربر با صفحه می‌شود. اکثر توسعه…
  4. UI یا رابط کاربری چیست؟ - وبلاگ توسکاوب - […] […]

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ