زمان حضور کاربر یا Dwell Time چیست؟

برای فهم بهتر، می‌توانیم با مثالی این مبحث را آغاز کنیم. فرض کنید شما به دنبال وب‌سایتی برای دانلود موسیقی هستید. در موتور جستجو عبارت “دانلود آهنگ جدید” را می‌نویسید. موتور جستجو فهرستی از نتایج را به روی نمایشگر شما به تصویر در می‌آورد. شما سایتی را انتخاب کرده و زمانی که به آن وارد شدید، می‌بینید استفاده از وب‌سایت بسیار سخت است و ساختار پیچیده و محتوای نا کارآمدی دارد. پس از 2 دقیقه تصمیم می‌گیرید تا با بازگشت به نتایج گوگل وب‌سایت دیگری را انتخاب کنید. به مدت زمانی که شما وقت می‌گذارید تا صفحه ای را در فهرست نتایج انتخاب و از محتوای آن دیدن کنید (همین مدت زمان 2دقیقه) تا زمانی که دوباره به فهرست نتایج بازگردید را زمان حضور کاربر می گویند.

همین دو دقیقه می تواند به گوگل بفهماند که شما به هر دلیل از نتیجه یافت شده راضی نیستید. این موضوع نشان می دهد یا سایت ساختار نامناسبی دارد و یا محتوا پاسخگوی کاربر نیست.

ماندگاری یا زمان حضور کاربر در سایت

گذراندن زمان زیادی در یک سایت می تواند نشان دهنده ی با ارزش بودن محتوا و کیفیت سایت از دید گوگل باشد. ماندگاری و یا حضور در صفحات خیلی چیزها را برای گوگل روشن می کند.

برای مثال: اگر تعداد زیادی از کاربران، زمان زیادی را در سایت مشخصی سپری کنند، این باعث می‌شود تا آن سایت از نظر گوگل در رتبه و جایگاه بهتری در نتایج موتور جستجو برخوردار باشد

برخی حضور در صفحات را از عوامل موثر و تاثیرگذار در رتبه‌دهی گوگل می‌دانند. در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

هرچه زمان بیشتری را در یک سایت سپری کنید، احتمال اینکه جواب و نتیجه دلخواه خود را بدست آورید بسیار زیاد است.

عکس این قضیه نیز وجود دارد. هرچقدر کمتر در سایتی بمانید یعنی رضایتمندی شما کم است و محتوای دلخواه خود را به دست نیاوردید.

تفاوت ضریب بازگشت و حضور کاربر

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا ضریب بازگشت و حضور کاربر تفاوتی دارند؟

در جواب باید بگوییم – خیر

ضریب بازگشت و زمان ماندگاری مشابه هستند اما یکسان نه!

گفتیم ضریب بازگشت پایین، زمانی اتفاق می افتد که کاربر به روی نتیجه ای کلیک کرده، وارد سایتی شده و بدون وارد شدن به صفحات دیگر تنها از یک صفحه ی وبسایت دیدن می کند و سپس از آن خارج می شود. این عمل میتواند دو دقیقه ویا دو ساعت باشد.

نرخ ضریب بازگشت با میزان بازدید یک صفحه و تقسیم آن بر کل بازدیدها محاسبه می شود.

کاربران در ضریب بازگشت صرفا و تنها از نتایج جستجو وارد سایت نمی شوند و اگر هم از فهرست نتایج به آن وارد شوند، دلیل بر این نیست که مجددا بخواهند به فهرست نتایج باز گردند. شاید تصمیم دارند تا مستقیما صفحه را ببندند و یا به صورت مستقیم وارد سایت دیگری شوند.

زمان حضور با میانگین زمان متوسط در صفحه متفاوت است

میانگین زمان حضور در صفحه به طور متوسط مدت زمانی است که شخصی در یکی از صفحات شما می‌گذراند.

کاربر ممکن است از طریق شبکه های اجتماعی، بک‌لینک ها، ایمیل یا منبعی دیگر به آن صفحه رسیده باشد. یعنی الزاما از فهرست نتیجه موتو‌رهای جستجو به آن نرسیده است.

تفاوت بین زمان ماندگاری با ضریب بازگشت و میانگین زمان صفحه این است که این قبیل معیارها در ارزیابی های گوگل قابل مشاهده هستند. زمان ماندگاری در صفحات تنها برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است و در دسترس عموم قرار ندارد.

زمان ماندگاری در صفحات معیاری عمومی نیست که بتوان با استفاده از ابزاری آن را محاسبه کرد. زمان ماندگاری تنها در اختیار موتورهای جستجو به منظور رتبه دهی در نتایج جستجو قرار می گیرد. استفاده از زمان ماندگاری به عنوان فاکتوری تاثیرگذار صراحتا عنوان نشده بلکه در چندین کنفرانس تنها به آن اشاره شده است.

نتیجه گیری

معمولا افراد برای جستجو از اولین صفحه فهرست نتایج استفاده می کنند. چرا که حوصله‌ی سپری کردن زمان زیاد و دیدن تمامی صفحات نتایج را ندارند. آن ها هرگز به سراغ صفحات بعدی نمی روند.

اگر وب‌سایت شما، در صفحه دوم نتایج جستجو قرار دارد باید بگویم متاسفانه تعداد انگشت شماری از آن دیدن خواهند کرد. در نتیجه ، زمانی برای سپری کردن در آن وجود نخواهد داشت. نگران این موضوع نباشید. ما متخصصان توسکا اینجایم تا به شما کمک کنیم.

اگر ما زمان ماندگاری در وبسایت را به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی در نظر بگیریم، تنها برای سایتی که بالاترین جایگاه را در نتایج جستجو دارند تاثیر گذار خواهند بود.

اگر وبسایت و یا صفحات شما در نتایج برتر گوگل حضور ندارد، بهتر است برای زمان ماندگاری سایت خود، وقت زیادی نگذارید. عاقلانه تر است تا زمان خود را بر روی فاکتورهای مهم تری که باعث قرار گرفتن سایت شما در ۱۰ رتبه برتر می شود اختصاص دهید.

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. هدف کاربران از جستجو چیست؟ - وبلاگ توسکاوب - […] به سایت خاصی وارد شود. در این نوع جستجو، هدف کاربر تنها رسیدن به سایت مشخص […]

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ