نکاتی که در ارزیابی محتوای سایت باید در نظر داشت

سئو سایت شما یک فرآیند همیشگی است و پایانی برای آن وجود ندارد. اگر به دنبال جایگاه خوبی در فهرست نتایج هستید، باید بدانید که سئوی وب‌سایت شما دائما نیازمند بررسی و بروز‌رسانی دارد. یکی از مواردی که همواره باید به آن پرداخته شود، ارزیابی محتوای سایت می باشد. در ادامه منحصرا به آن خواهیم پرداخت.

ارزیابی محتوای سایت فرآیندی دائمی است.  طی این فرآیند، محتوای سایت به منظور جابه جایی آدرس اینترنتی (ریدایرکت) و یا به قصد حذف، تمرکز و توسعه محتوای ارائه شده، ارزیابی می شود.

معمولا تولید کنندگان محتوا بعد از نوشتن یک متن برای سایت، تمرکز خود را به روی ارائه محتوا جدید می گذارند و محتوا ارائه شده قبلی خود را به طور کامل فراموش می کنند.

اما اهمیت این موضوع چیست؟ چرا باید به محتوایی که قبلا بر روی سایت خود گذاشته‌ایم توجه کنیم؟

در ادامه به اهمیت ارزیابی و بررسی محتوای سایت خواهیم پرداخت.

اهمیت ارزیابی محتوای سایت

ارزیابی اهداف محتوای وبسایت

پیش از پرداختن به مورد اول، به سوال زیر پاسخ دهید

 هدف شما از قرار دادن محتوا به روی سایت چیست؟ به دنبال چه هستید؟

برای مثال: هدف از تولید محتوا در سایت های فروشگاهی جذب مخاطبین به سایت، بازدید و ارائه محصولات می باشد.

حال این وب‌سایت چگونه باید بفهمد که تعداد مشتری های ماه اخیر خود به چه طریقی افزایش یافته است؟ آیا این تعداد مشتری از بازدهی محتوای ارائه شده در سایت جذب شده اند و یا  تبلیغات؟

با ارزیابی محتوا همچنین می توان عملکرد نویسندگان را مورد ارزیابی قرار داد. اینکه کدام مقالات جذابیت بیشتری برای کاربران داشته و تعداد بیشتری از کاربران را به مشتریان بالقوه تبدیل کرده است.

بروز بودن محتوای وبسایت

گذر زمان معمولا همه چیز را دستخوش تغییر می کند حتی باورهای ما را…

معمولا دیدگاه شما نسبت به وقایع، با گذشت زمان، تغییر می کند. ممکن است محتوای و دیدگاه ارائه شده توسط شما هم بعد از چند سال مخالف طرز فکر اکنون شما و اهداف وب‌سایت خود باشد. از این رو محتوای قدیمی سایت شما باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. با بررسی محتواهای پیشین آن را تغییر و یا ارتقا دهید. چراکه باعث می شود محتوای شما به عنوان منبعی با اعتبار در گوگل شناخته شود.

در نگارش، گذشت زمان برخی از مفاهیم و کلمات و حتی محتوا را دستخوش تغییر می کند. اگر محتوای شما مربوط به چند سال پیش است ممکن است امروز بر اثر ارائه مطالب جدید کاملا غلط و با آن در تناقض باشد.

سازگاری با زمان، یکی از ویژگی هایی است که مخاطب را به خواندن محتوای شما ترغیب می کند. معمولا افراد دوست دارند تا محتوای بروز و تکمیلی را دریافت کنند. پس از ضرورت ارزیابی محتوای سایت خود سطحی عبور نکنید.

ارزیابی علاقمندی مخاطب

همانطور که پیشتر عنوان شد، معمولا با ارزیابی محتوای ارائه شده خود می توانید میزان بازدهی و به طبع میزان علاقمندی و به اصطلاح ذائقه کاربران برای انتخاب مطالب را بررسی کنید. این‌که کدام محتوا بیشترین بازخورد را داشته؟ کدام موفق تر بوده؟ مطالب کدام نویسنده ی وبسایت شما محبوبیت بیشتری دارد؟

اگر به محتوای قبلی خود باز نگردید قادر نخواهید بود سیاست و اهداف وبسایت خود را به درستی پی ریزی کنید. با استفاده از ارزیابی محتوایی می توانید مطالبی را که بازدید بسیار پایینی داشتند و علاقمندی به آن کمتر بوده را با ایجاد تغییراتی تبدیل به یک متن جذاب کنید.

 با بررسی صحیح این مطالب شما قادر خواهید بود تا با پرداختن به موضوعات پرطرفدار کاربران را به سایت خود جذب کنید.

با در نظر گرفتن چه معیارهایی باید محتوای وبسایت خود را ارزیابی کنیم؟

ترافیک طبیعی سایت

معمولا وب‌سایت ها سعی می کنند تا با ارائه ی محتوا، خود را از صرف هزینه برای تبلیغات بی نیاز کنند. این کار صحیح‌ترین روش است،‌ چرا که با ارائه محتوا تنها مشتریان بالقوه جذب وب‌سایت شما می شوند.

اگر میزان ترافیک و بازدید طبیعی از سایت شما پایین است، نشان می دهد که محتوای شما بازدهی و نتیجه‌ی لازم را ندارد.

ضریب بازگشت

آیا کاربران بعد از وارد شدن به صفحه محتوای شما تنها از آن دیدن می کنند و به سراغ دیگر محتواهای سایت شما نمی روند؟ این نشانه‌ی محتوای نامناسب است. محتوای وبسایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر را به صفحات دیگر سایت شما هدایت کند. همچنین آن ها را به دیدن دیگر محتواهای ارائه شده ی شما ترغیب کند.

لینک سازی خارجی

بکارگیری لینک سازی خارجی می تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به همراه داشته باشد.

ارزیابی بک‌لینک های خارجی نیز یکی از اقدامات اساسی در ارزیابی محتوا است و بسیار ضروریست. چراکه ممکن است سایت خارجی که در آن لینک‌سازی کرده ایم خراب بوده و یا تغییر کرده باشد. این موضوع باعث می شود تا بازدیدکنندگانی که قرار بود به این وسیله جذب سایت شما شوند، به آن دسترسی پیدا نکنند. اگر تعداد لینک سازی داخلی وب‌سایت شما بالا باشد، سبب می‌شود گوگل شما را به عنوان هرزنامه و به اصطلاح اسپم معرفی کند. پس لازم است تا با در نظر گرفتن این موضوع لینک‌های اضافی موجود در سایت خود را پاک کنید.

مقدار ماندگاری کاربر در وب سایت شما

توجه به تعداد کلمات سبب می شود تا بتوانیم ارزیابی کنیم، مقدار زمانی که یک کاربر در سایت ما سپری می کند چه مدت است و در صدد بهبود آن باشیم.

بازدید کننده‌ی واقعی برای سایت شما مشارکت، نظر و بازخورد به همراه خواهد داشت.

 این موارد تنها چند معیاراساسی برای بررسی و ارزیابی محتوای سایت شما هستند. شما با بکارگیری این موارد و برسی آن ها قادر خواهید بود تا عملکرد بهتری در تولید محتوا و جذب مشتریان بلقوه باشید.

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. تجربه کاربری (UX) چیست و چه اهمیتی دارد؟-عوامل تاثیرگذار بر تجربیات کاربر - وبلاگ توسکاوب - […] و بازخورد کاربر در استفاده از محصولات، سرویس و یا حتی سیستم، تجارب خوب […]
  2. بازاریابی محتوا چگونه بر فروش و سئو سایت تاثیر می گذارد؟ - وبلاگ توسکاوب - […] شده است. در بحث بازاریابی محتوا مهم‌ترین بخش کار، تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت […]
  3. سئو سایت چیست و شامل چه اقداماتی است؟ - […] صفحه یک نتایج جسجتو را در سر می‌پرورانید، بهتر است روی محتوای سایت خود بیشتر از قبل تمرکز کنید.…
  4. سئو سایت چیست و شامل چه بخش هایی است؟ - […] صفحه یک نتایج جسجتو را در سر می‌پرورانید، بهتر است روی محتوای سایت خود بیشتر از قبل تمرکز کنید.…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ