ایمیل مارکتینگ چیست؟ تعریف ایمیل مارکتینگ، نکات مهم و ابزار

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل برای ارتباط با مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند، ایجاد وفاداری مشتری و ترویج تلاش‌های بازاریابی استفاده می‌کند. در دنیای بازاریابی آنلاین، ایمیل مارکتینگ معمولا به عنوان ابزاری کم هزینه و با تاثیر بالا با قابلیت افزایش تعامل مشتری و افزایش فروش در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، اغلب سنگ بنای بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است که امروزه ایجاد شده اند.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به ایمیل مارکتینگ خواهیم داشت، برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ را مورد بحث قرار می‌دهیم و نکات و ابزارهایی را برای شروع استراتژی ایمیل مارکتینگ ارائه می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ در واقع استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه برند شماست. این یک شکل از بازاریابی مستقیم است که برای اطلاع رسانی به مشتریان، افزایش آگاهی از برند و ترویج محصولات و خدمات خاص استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از ایمیل‌های بازاریابی وجود دارد که می‌توانید آنها را در استراتژی ایمیل مارکتینگ خود بگنجانید. برخی از انواع رایج ایمیل عبارتند از:

  • ایمیل‌های خوش‌آمد گویی
  • خبرنامه‌های ایمیل
  • ایمیل‌های تبلیغاتی
  • ایمیل‌های پرورش دهنده یا ایمیل‌های تعامل مجدد
  • ایمیل‌های تراکنش، مانند ایمیل‌های تایید تراکنش یا پیام‌های بازنشانی رمز عبور
  • ایمیل‌های بازخورد یا نظرسنجی
  • ایمیل‎های تاثیرگذار، مانند تولد، سالگرد ثبت نام در لیست مشتریان و …

مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از محبوب‌ترین روش‌های ارتباط آنلاین است. در واقع، تخمین زده می‌شود که تقریباً 306.4 میلیارد ایمیل در سال 2023 روزانه ارسال می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال 2025 به 376.4 میلیارد برسد. توانایی دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه تنها با یک کلیک، ایمیل را به یک ابزار بازاریابی دیجیتال نسبتا ارزان با تأثیر بالقوه بالا تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که میانگین بازگشت سرمایه (ROI) برای ایمیل مارکتینگ 36 دلار برای هر 1 دلار هزینه شده است.

با این وجود، ROI برای ایمیل مارکتینگ برای هر صنعتی یکسان نیست. در همان مطالعه، محققان میانگین بازگشت سرمایه به ازای هر دلار هزینه شده برای چهار صنعت مختلف را به شرح زیر تقسیم کردند:

  • خرده فروشی، اقتصاد و کالاهای مصرفی: 45 دلار به ازای 1 دلار
  • بازاریابی، روابط عمومی، آژانس تبلیغاتی: 42 دلار به ازای 1 دلار
  • نرم افزار و تکنولوژی: 36 دلار به ازای 1 دلار
  • رسانه، انتشارات، رویدادها، ورزش، سرگرمی: 32 دلار به ازای 1 دلار

صنعت هرچه که باشد، واضح است که ایمیل مارکتینگ بازدهی بالقوه‌ای به ارزش چندین برابر سرمایه اولیه ارائه می‌دهد. این نشان دهنده بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه(ROI) ایمیل مارکتینگ است! پس همین امروز شروع کنید!

بهترین روش‌ها و نکات ایمیل مارکتینگ

یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق می‌تواند مشتریان قبلی را دوباره مشتاق به بازگشت کند، مشتریان جدید را جذب کند و به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی کمک کند. با این حال، برای انجام این کار، باید یک کمپین ایمیل متفکرانه ایجاد کنید که به طور استراتژیک مشتریان را با پیام‌های مرتبط و به موقع به مشارکت دعوت کنید.

همانطور که در حال کار بر روی ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ خود هستید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • موضوع ایمیل چشم نواز و جذاب باشد.
  • سبک دلخواه خود و متناسب با فضای کسب‌وکار خود را در ایمیل اعمال کنید.
  • طراحی خود را ساده نگه دارید.
  • فقط به افرادی که در لیست شما شرکت کرده اند ایمیل بزنید.
  • زمان مناسب برای فرستادن ایمیل را پیدا کنید.
  • نتایج هر کمپین را بررسی کنید و در کمپین بعدی ایرادات را رفع کنید.

بیایید نگاهی دقیق تر به هر نکته بیندازیم.

موضوع ایمیل چشم نواز و جذاب

خط موضوع(اولین بخشی که از ایمیل شما توسط فرد خوانده می‌شود) توجه خواننده را به خود جلب می‌کند و او را وادار می‌کند که پیام را باز کند، در حالی که محتوای پیام ارزش پیشنهادی شما را توضیح می‌دهد و خوانندگان را ترغیب می‌کند که عمل کنند. حجم بالای ایمیل‌های روزانه به این معنی است که رقابت در صندوق‌های دریافتی گیرندگان زیاد است – یک موضوع فوق‌العاده می‌تواند به شما کمک کند که از دیگران متمایز شوید. این واقعیت با این واقعیت تأیید می‌شود که میانگین نرخ باز شدن ایمیل‌های مارک دار در تمام صنایع تنها 21.33 درصد است.

  • خطوط موضوعی برجسته برای کسانی که آنها را باز می‌کنند جذاب و مرتبط هستند. برخی از راه‌های بهبود خطوط موضوع عبارتند از:
  • یک تبلیغ را به وضوح بیان کنید. (“در خرید بعدی خود 15% تخفیف بگیرید”)
  • احساس فوریت ایجاد کنید. (“عجله کنید! تخفیف 30٪ بهاره ما تا 24 ساعت دیگر به پایان می‌رسد”)
  • حس کنجکاوی را برانگیزید. (“اسکیت روی یخ در ژوئن؟”)
  • یک دوره زمانی خاص را برجسته کنید. (“هنوز باید خرید کریسمس انجام دهید؟ ما اینجا هستیم تا کمک کنیم.”)
  • آن را شخصی کنید. (“جین، اشتراک شما تقریباً منقضی شده است!”)

عمداً پیام خود را ساختار دهید.

ساختار بخش مهمی‌از هر نوشته ای است، به ویژه برای ایمیل‌های بازاریابی. ساختار مؤثر محتوای پیام به شما این امکان را می‌دهد که ارزش پیشنهادی خود را فوراً به خواننده خود بیان کنید تا وقت آنها را تلف نکنید. در واقع، طبق یک مطالعه، میانگین زمانی که کاربران ایمیل برای خواندن ایمیل‌های مارک دار در سال 2021 صرف کردند، تنها 10 ثانیه تخمین زده شد. ممکن است به معنای واقعی کلمه فقط چند ثانیه برای رساندن پیام خود فرصت داشته باشید.

برای بهینه سازی این زمان کوتاه، مطمئن شوید که ایمیل شما به خوبی ساختار یافته است. چند راه برای به حداکثر رساندن تأثیر در زمان اندکی که با خواننده خود دارید عبارتند از:

  • مهمترین اطلاعات را در بالای ایمیل خود قرار دهید، مانند تبلیغاتی که بیشتر می‌خواهید آنها را ببینند.
  • آن را قابل اسکن کنید تا خوانندگان بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
  • متن را به حداقل برسانید و از پیوندها برای هدایت مجدد خوانندگان به قطعات طولانی تر، مانند پست‌های وبلاگی که در ایمیل به آنها اشاره شده است، استفاده کنید.
  • CTAها مانند پیوندها را در سرتاسر قطعه خود قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که یک CTA واضح در انتهای ایمیل وجود دارد تا افرادی را که کل ایمیل را مرور کرده اند هدایت کند.

طراحی خود را ساده نگه دارید.

خط باریکی بین چشم نواز و حواس پرتی وجود دارد. از یک طرف، شما می‌خواهید یک طراحی بصری پویا ایجاد کنید که توجه را به خود جلب کند. از سوی دیگر، می‌خواهید مطمئن شوید که اطلاعات کلیدی به راحتی منتقل و برجسته می‌شوند. بنابراین، یک طراحی ساده معمولاً مؤثرتر از یک طرح پیچیده تر است.

برخی از ملاحظات کلیدی هنگام طراحی ایمیل بازاریابی عبارتند از:

  • از سه رنگ یا کمتر در ایمیل خود استفاده کنید. یک پالت کاهش یافته بدون اینکه بیش از حد حواس را پرت کند، چشم نواز خواهد بود.
  • روی لوگو و برند خود تاکید کنید. شما می‌خواهید که گیرنده به سرعت بداند دقیقاً چه کسی آن را ارسال کرده و به کجا می‌تواند برای دریافت محصول شما مراجعه کند.
  • روی CTA‌ها به صورت بصری تاکید کنید.
  • پیام خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه کنید. بسیاری از مردم ایمیل‌های خود را در تلفن‌های هوشمند خود می‌خوانند، بنابراین مهم است که پیام‌های شما برای دستگاه‌های آنها مناسب باشد.

فقط به افرادی ایمیل بزنید که در لیست شما شرکت کرده اند.

مهم است که فقط به افرادی ایمیل بزنید که به طور هدفمند آنها را دریافت کرده اند. دلایل مختلفی برای این عمل وجود دارد. اول، در حالی که از نظر فنی امکان خرید لیست آدرس‌های ایمیل از فروشندگان شخص ثالث وجود دارد، این عمل اغلب در بسیاری از پلتفرم‌های بازاریابی ممنوع است.

دوم، در برخی موارد، ارسال ایمیل‌های بازاریابی برای افرادی که از دریافت آنها منصرف شده‌اند، ممکن است غیرقانونی باشد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، قانون CAN-SPAM (کنترل حمله به هرزه‌نگاری غیر درخواستی و قانون بازاریابی) قانونی در سال 2003 است که صراحتاً ارسال ایمیل به کسانی را که قبلاً از آنها انصراف داده‌اند ممنوع می‌کند. طبق قانون، “هر ایمیل جداگانه که قانون CAN-SPAM را نقض کند مشمول جریمه‌هایی تا سقف 43792 دلار است” [5].

علاوه بر این، ارسال ایمیل‌های ناخواسته می‌تواند ناکارآمد باشد. در حالی که ممکن است به نظر برسد که ارسال ایمیل تا حد امکان به شما کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود برسید، واقعیت این است که ایمیل مارکتینگ زمانی موثرتر است که مخاطب خاصی را هدف قرار دهید. به جای ارسال ایمیل برای افرادی که آنها را نمی‌خواهند – و خطر ارسال ایمیل‌های شما به پوشه‌های هرزنامه یا افزایش نرخ لغو اشتراک شما – منطقی تر است که محصول یا خدمات خود را برای کسانی که قبلاً ابراز علاقه کرده اند تبلیغ کنید.

بهترین زمان را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید

از بسیاری جهات، ایمیل مارکتینگ به زمان بندی بستگی دارد. گاهی اوقات، ارسال پیام مناسب در زمان مناسب بهترین استراتژی برای بهبود تعامل با مشتری و دستیابی به اهداف ایمیل مارکتینگ شماست.

به عنوان نوعی از بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ از خودکار شدن آسان سود می‌برد. اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که به طور خودکار برای مخاطبان هدف ایمیل ارسال کنید. می‌توانید از اتوماسیون ایمیل برای ارسال ایمیل‌های هدفمند در زمان‌های خاصی از سال، مانند تعطیلات، یا ایجاد مجموعه‌های ایمیل خودکار برای ارسال پس از انجام یک اقدام خاص از سوی مشتری بالقوه، مانند اشتراک در لیست ایمیل‌تان، استفاده کنید.

توالی‌های پرورش خودکار با ارسال خودکار ایمیل‌های مرتبط که آگاهی از برند را حفظ می‌کنند و آنها را از طریق قیف بازاریابی شما هدایت می‌کنند، به گیرندگان کمک می‌کنند تا درگیر شوند.

از کمپین‌های قبلی استفاده کنید.

یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که شما به طور منظم داده‌هایی در مورد اثربخشی کمپین‌های خود دریافت می‌کنید. همانطور که کمپین بازاریابی خود را بیشتر توسعه می‌دهید، این داده‌ها می‌تواند برای یافتن رویکردهای کارآمدتر برای دستیابی و برقراری ارتباط با مخاطب هدف شما بسیار ارزشمند باشد.

پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهند که داده‌های مهم مانند نرخ باز شدن، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را پیگیری کنید. علاوه بر این، بسیاری از آنها همچنین به شما اجازه می‌دهند تا تست‌های A/B را اجرا کنید، که عملکرد دو کمپین مختلف را برای شناسایی ویژگی‌های ایمیل‌های با عملکرد بالا مقایسه می‌کند.

تجزیه و تحلیل منظم داده‌های خود و انجام آزمایشات به شما کمک می‌کند تا عملکرد کلی کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بهبود بخشید. علاوه بر این، با جمع‌آوری داده‌ها، می‌توانید قالب‌های ایمیل را بر اساس آنچه که برای کسب‌وکار شما کار می‌کند و کارآیی خود را برای کمپین‌های آتی افزایش دهید، توسعه دهید.

پلتفرم‌ها و ابزارهای ایمیل مارکتینگ

بازاریابان ایمیل تمایل دارند از طیف وسیعی از ابزارها و پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ برای به حداکثر رساندن کارایی تیم خود استفاده کنند. همانطور که در حال اجرای استراتژی بازاریابی خود هستید، این پلتفرم‌ها ویژگی‌های پیشرفته ای را ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در طراحی ایمیل‌های شخصی، مدیریت لیست مخاطبین، ارسال ایمیل‌های خودکار و نظارت بر تلاش‌های ایمیل مارکتینگ شما کمک کند.

برخی از پلتفرم‌های رایج ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  1. Sendinblue
  2. Mailchimp
  3. Get ResponseOmnisend
  4. OmnisendGet Response
  5. Active Campaign

اهداف بازاریابی شما هر چه باشد، می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.

واژه نامه ایمیل مارکتینگ

بازاریابان دیجیتال از اصطلاحات مختلفی برای توصیف فرآیند ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. این واژه نامه شامل برخی از اصطلاحات کلیدی است که باید بدانید:

  • نرخ پذیرش: درصد پیام‌های دریافت شده توسط سرورهای ایمیل گیرندگان.
  • نرخ پرش: درصد پیام‌هایی که توسط سرورهای ایمیل گیرندگان دریافت نمی‌شود.
  • نرخ باز شدن ایمیل: درصدی از ایمیل‌های باز شده توسط گیرندگان. نرخ باز شدن کمپین ایمیل یکی از معیارهای کلیدی برای تعیین موفقیت آن است. هر چه نرخ باز شدن بیشتر باشد بهتر است.
  • خط موضوع: متنی که در صندوق ورودی گیرنده نشان داده می‌شود و ایمیل را توصیف می‌کند. خطوط موضوعی باید جذاب و مرتبط با گیرندگان باشد.
  • Call-to-action (CTA): پیوند یا دکمه ای که به دانلود یا وب سایتی مانند صفحه محصول، پست وبلاگ یا صفحه زمان بندی متصل می‌شود.
  • نرخ تبدیل: تعداد دریافت‌کنندگانی که با کلیک کردن بر روی پیوند یا خرید، CTA را دنبال می‌کنند، مانند زمانی که گیرنده روی پیوندی به وب‌سایت شما کلیک می‌کند.
  • نرخ کلیک (CTR): درصدی از گیرندگانی که روی یک CTA در ایمیل کلیک می‌کنند.
  • گرم کردن IP: تمرین ارسال تدریجی تعداد فزاینده ایمیل به گیرنده به منظور ایجاد آدرس IP شما.
  • Opt-in/Ot-out: برای اشتراک (opt-in) یا لغو اشتراک (انصراف) از لیست ایمیل.

Nurture sequences: مجموعه ای از ایمیل‌های خودکار که با ثبت نام شخصی در لیست ایمیل شما ارسال می‌شوند. توالی‌های پرورش، تعامل را در طول سفر مشتری تقویت می‌کنند و به پیشبرد بیشتر مشتریان در قیف بازاریابی کمک می‌کنند.

به یادگیری ادامه دهید

یک کمپین ایمیل مارکتینگ که به خوبی اجرا شده باشد، این پتانسیل را دارد که به موفقیت بازاریابی در آینده منجر شود. با یک گواهی بازاریابی آنلاین انعطاف پذیر، مانند گواهینامه حرفه ای بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک Google، برای حرفه ای در بازاریابی آماده شوید. یا مهارت‌های فنی مورد نیاز را به دست آورید تا به شما کمک کند کمپین‌های بازاریابی خود را با گواهی حرفه ای Marketing Analytics از Meta on Coursera تجزیه و تحلیل کنید.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ