اهمیت توضیحات متا در سئو سایت

توضیحات متا یک تگ HTML است که محتوای یک صفحه را به طور کامل خلاصه می‌کند. در واقع، توضیحات متا یک snippet با حداکثر 160 کارکتر است که در قسمت پایینی موضوع صفحه شما در نتایج جستجو به نمایش در می‌آید. توضیحات متا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در چک لیست سئو داخلی است. وقتی عبارتی در اینترنت جستجو شود و شما صفحه‌ای در آن مورد داشته باشید، لینک شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل پدیدار می‌شود و توضیحات دقیقاً پایین موضوع صفحه شما ظاهر می‌شود. به تصویر زیر نگاه کنید:

اهمیت توضیحات متا

با جستجو کردن عنوان “چک لیست سئو داخلی 2022” صفحه مرتبط با این موضوع در سایت توسکاوب در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود. به کادر قرمز توجه کنید، متن داخل کادر همان “توضیحات متا” است. نکته جالب در این بخش، بولد یا پررنگ شدن کلمات کلیدی مقاله است که داخل توضیحات متا قرار گرفته‌اند. بولد شدن کلمات کلیدی می‌تواند این موضوع را به ما ثابت کند که توضیحات متا در رتبه گرفتن صفحات یک سایت کاملاً تاثیرگذار است.

چندی پیش، جان مولر سخنگوی گوگل در سوئیس در یک لایو یک ساعته، به این موضوع اشاره کرد که توضیحات متا به صورت مستقیم در رتبه گرفتن یک صفحه تاثیر نمی‌گذارند، اما وجود آن‌ها شانس شما برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند.

آیا خود گوگل توضیحات متا را بازنویسی می‌کند؟

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که آیا خود گوگل توضیحات متا را بازنویسی می‌کند یا خیر؟ جواب این سوال “بله” است. طبق تحقیقات انجام شده توسط Ahrefs و تیم دیجیتال مارکتینگ Shopify، شصت و سه درصد از توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو توسط گوگل بازنویسی می‌شوند. اگر بخواهیم جزئی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که اکثر بازنویسی‌ها برای کاربران موبایلی است که حدود 71 درصد است، 68% توضیحات متای کاربران تحت وب نیز دستخوش تغییرات می‌شوند.

حال شاید شما هم به این فکر کنید که اگر خود گوگل توضیحات متا را انتخاب یا بازنویسی می‌کند، دیگر چه لزومی دارد که ما توضیحات متا بنویسیم؟ دلیل این کار گوگل، مناسب نبودن توضیحات متای برخی از صفحات در نتایج جستجو است. وقتی برای یک صفحه توضیحات متایی قرار داده نشده باشد یا توضیحات متا باکیفیت و مناسب نباشد، ربات‌های گوگل با بررسی محتوای صفحه بهترین قسمت متن را برای قرار دادن در بخش توضیحات متا استفاده می‌کند. به هر حال، بهتر است خودتان توضیحات متای صفحات را بنویسید و از کلمات کلیدی خود در آن استفاده کنید.

اهمیت توضیحات متا

تگ توضیحات متا می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت فعالیت‌های سئوی یک سایت داشته باشد. می‌توان یک نام جدید به توضیحات متا داد: “متن تبلیغاتی رایگان و ارگانیک“. شما برای قرار دادن توضیحات متا هیچ پولی پرداخت نمی‌کنید، هم‌چنین برای هر بار کلیک هم پولی پرداخت نمی‌کنید! دقیقاً برعکس تبلیغات در گوگل که شما به ازای تعداد کلیک پول پرداخت می‌کنید. ربات‌های گوگل توضیحات متا را بررسی خواهند کرد، با قرار دادن کلمات کلیدی خود در آن قسمت، شانس خود را برای بودن در صفحه یک نتایج جستجو افزایش دهید.

یکی از مشکلاتی که خیلی از سایت‌ها با آن درگیر هستند، داشتن تعداد ایمپرشن بسیار بالا ولی تعداد کلیک به مراتب پایین‌تر است. به صورتی که، تعداد ایمپرشن در یک کلمه کلیدی بالای 10 هزار است ولی تعداد کلیک حتی به 500 هم نزدیک نیست! در این صورت شما حتماً باید عنوان، توضیحات متا و بعضی از جمله‌بندی‌های متن را تغییر دهید. با تغییر عنوان و توضیحات متا، تعداد کلیک سایت به صورت صعودی رشد خواهد کرد.

نقش توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو

هنگامی که سایت شما در میان صفحات دیگر در نتایج جستجوی گوگل به کاربران نشان داده می‌شود، آنچه که قابل رویت است توضیحات متا و عنوان صفحه است و همین دو عامل به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک می‌کند. توضیحات متا، بر خلاف تصورات بسیاری از کاربران، تاثیر بسزایی در تعیین انتخاب کاربران دارند. ما انسان‌ها دوست داریم قبل از اینکه کتابی را بخوانیم، کمی جلد آن را نگاه کنیم و کتاب را ورق بزنیم و نگاهی به صفحات آن بیندازیم و بخش‌هایی از آن را به صورت ناخودآگاه بخوانیم.

دقیقاً روشی که در انتخاب یک سایت مرجع برای رسیدن به سوال خود انجام می‌دهیم. قبل از اینکه روی لینکی کلیک کنیم، اول نگاهی کلی به صفحه نتایج می‌اندازیم و بعد انتخاب می‌کنیم که کدام لینک را انتخاب کنیم. اما در همین نگاه سریع متوجه چه چیزهایی می‌شویم؟ اول از همه عنوان صفحه توجه ما را جلب می‌کند. بعد از انتخاب موضوعی که ممکن است نزدیک‌ترین جواب به سوال ما را داشته باشد، کمی روی آن دقیق‌تر می‌شویم. حالا نوبت به توضیحات متا می‌رسد.           

توضیحات متا محلی است که ما به عنوان یک کاربر به دنبال یک جواب کلی برای سوال خود می‌گردیم. برای مثال، من می‌خواهم قیمت جدیدترین گوشی کمپانی اپل را بدانم، مطمئناً تمامی سایت‌های حاضر در صفحه نتایج جستجو عنوان‌‌های شبیه به هم دارند، پس برنده بازی سایتی خواهد بود که یک اشاره کلی به قیمت گوشی بکند ولی قیمت را در توضیحات متا ننویسد! بالاخره هر سایتی نیاز به کلیک و ترافیک ارگانیک دارد، پس نمی‌توان از جذب ترافیک به این سادگی گذشت. بهترین توضیحات متایی که می‌توانید برای موقعیت‌های این چنینی بنویسید، متن زیر است:

قیمت جدیدترین گوشی آیفون: گوشی جدید که تازه وارد بازار شده است، لقب گران‌ترین گوشی کل دنیا را به خود اختصاص داده است. قیمت امروز این گوشی….

کاربر با خواندن این متن مطمئن می‌شود که شما قیمت گوشی را سریعاً به او خواهید گفت، پس روی لینک شما کلیک خواهد کرد.

چگونه یک توضیحات متای خوب برای صفحه اصلی بنویسیم؟

یک سایت متشکل از صفحات مختلف است و مهم‌ترین صفحه یک سایت، صفحه اصلی یا همان Homepage است. شاید با انداختن نگاهی سطحی به توضیحات متای رقبا، نوشتن یک توضیحات متای خوب برای صفحه اصلی کار سختی به نظر نرسد؛ اما واقعاً این کار سخت و مهم است. چرا که طول توضیحات متا نباید بیشتر از 160 کاراکتر باشد، و این یعنی توضیحات متا در واقع مانند یک پیام کوتاهی است که می‌خواهید به تمام کاربران خود بدهید!

برای صفحه اصلی سایت، یک توضیحات متی خوب بنویسید.

به این نکته دقت کنید که تمام کسانی که نام برند شما را برای اولین بار می‌شنوند و آن را جستجو می‌کنند، درک و شناخت خاصی از برند شما ندارند، پس باید سعی کنید که یک توضیح کامل و مفید اما در عین حال کوتاه برای آن‌ها آماده کنید. به تصویر بالا دقت کنید! مجموعه توسکاوب در یک خط به توصیف تمام فعالیت‌های خود پرداخته است.

نکته: همچنین در این تصویر، بخش‌های مختلفی مانند “تماس با ما”، “درباره ما”، “استخدام” و “وبلاگ و خبرنامه” دیده می‌شوند. اگر به هر بخش دقت کنید، می‌بینید که برای هر کدام از این قسمت‌ها، توضیحات متای بسیار کوتاهی قرار داده شده است، ولی با نگاهی کلی متوجه می‌شوید که هر بخش شامل چه اطلاعاتی است.

نوشتن توضیحات متای باکیفیت برای صفحه محصولات/خدمات

نوشتن توضیحات متا برای صفحه محصولات/خدمات کمی آسان‌تر از صفحه اصلی است، دلیل این آسان بودن، کم‌اهمیت بودن این صفحات نیست، بلکه به این خاطر است که این صفحات قرار نیست بیزینس شما را در یک یا دو جمله به همه معرفی کند. اما آن‌ها خدمات و محصولات شما را به دیگران معرفی می‌کنند، شما می‌توانید با اضافه کردن پیشنهادات تخفیف و بونوس، کاربران را برای کلیک روی لینک شما، ترغیب کنید.

از نظر سئویی پیشنهاد می‌شود که در توضیحات متا از اعداد استفاده نشود، اما بخش محصولات و خدمات کاملاً متفاوت است. اتفاقاً اگر بتوانید از اعداد استفاده کنید، بهتر هم می‌شود. برای مثال، اگر بیزینس شما فروش تلفن‌های هوشمند است، مطمئناً کاربران با جستجوهایی مانند “اطلاعات کامل آیفون 13” به سراغ شما می‌آیند و در این بخش استفاده از اعداد برای بیان حافظه، کیفیت دوربین و… توصیه می‌شود. اما در استفاده از اعداد زیاده روی نکنید، همچنان کلمات کلیدی مهم هستند!

راهنمایی برای نوشتن توضیحات متا برای دیگر صفحات وب سایت

طرز فکر کاربر را در ذهن داشته باشید!

از یاد بردن کاربران یکی از اشتباهات سایت‌های مختلف است. تمامی محتوا برای کاربران تولید می‌شوند، پس بهتر است که در هر قدم طرز فکر آن‌ها را در الویت خود داشته باشید. در توضیحات متا، سوال‌هایی را تکرار کنید که ممکن است سوال مخاطب باشند!

منحصر به فرد بنویسید!

در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره شد که توضیحات متای منحصر به فرد می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. با بررسی رقبا و به کار گرفتن خلاقیت، توضیحات متای منحصر به فرد تولید کنید.

طول توضیحات متا در حد ایده آل باشد!

مهم نیست که شما چقدر متن در توضیحات متای خود جای دهید، گوگل فقط بین 150-160 کارکتر را به کاربران نشان می‌دهد. سعی کنید پیغام خود را در تعداد کارکتر نرمال جای دهید.

از کلمات کلیدی خود استفاده کنید!

نباید استفاده از کلمات کلیدی یا موضوع صفحه را از یاد برد. بهتر است در توضیحات متای هر صفحه، کلمه کلیدی حداقل یک بار و حداکثر دوبار استفاده کنید.

از Meta description generator استفاده نکنید!

وظیفه نوشتن توضیحات متا را خودتان بر عهده بگیرید، ربات‌ها نمی‌توانند به خوبی شما خلاق باشند! ربات‌ها برنامه ریزی خاص خود را دارند!

admin

admin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. 20 نکته ی مهم که در سال 2021 برای بهینه سازی موتور جستجو باید به کار برد - وبلاگ توسکاوب - […] توضیحات متا یکی از فاکتورهای قدیمی در مبحث بهینه سازی است. اما با توجه به قدیمی و آشنا بودن…
  2. آیا توضیحات متا تاثیری بر رتبه گرفتن سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل دارد؟ - وبلاگ توسکاوب - […] مولر در پاسخ به این سوال که “آیا استفاده از توضیحات متا تاثیری در کسب رتبه بالا در نتایج…

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ