همه چیز درباره لینک سازی داخلی و اهمیت آن

لینک سازی داخلی یک از مسائلی است که در سئو خیلی به آن توجه نمی‌شود. البته آیا دلیل این بی‌توجهی ناکارآمد بودن لینک سازی داخلی است؟ البته که نه! همیشه وقتی صحبت از لینک سازی می‌شود، تمام تمرکز افراد به سمت لینک سازی خارجی می‌رود، البته که لینک سازی خارجی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نباید فراموش کنیم که لینک سازی داخلی ارزش بالایی در چک لیست سئو داخلی دارد! لینک سازی داخلی کاملاً به صورت رایگان انجام می‌شود و نرخ موفقیت آن خیلی بالا است. لینک‌ های داخلی تاثیر غیرقابل‌انکاری در رشد وضعیت و رتبه صفحات مختلف در یک سایت دارد.

لینک سازی داخلی چیست؟

به عبارت ساده لینک سازی داخلی بین صفحات یک وبسایت انجام می‌شود. برای مثال، شما دو صفحه مرتبط به هم دارید، یک صفحه با عنوان A و یک صفحه دیگر با عنوان وقتی لینکی از صفحه A به صفحه B زده شود یا بالعکس، لینک سازی داخلی انجام شده است. با این کار شما به موتور جستجو کمک می‌کنید که صفحات جدید سایت را به آسانی پیدا کند. با این کار شما به ربات‌های گوگل سیگنال می‌دهید که صفحات جدیدی در سایت شما ایجاد شده‌ است و ربات‌های گوگل با بررسی صفحه جدید آن را ایندکس می‌کنند.

تفاوت لینک سازی داخلی با لینک سازی خارجی

برای اینکه فرق این دونوع لینک سازی را بهتر درک کنید به مثال زیر توجه کنید:

google.com

Partners.google.com

اولی دامنه اصلی و دومی زیر دامنه یا ساب دامین محسوب می‌شود. هر سایت یک دامنه برای خود دارد ولی بعضی از سایت‌ها مانند گوگل علاوه بر دامنه اصلی، یک یا چند subdomain نیز برای خود ایجاد می‌کنند. برخی از وبسایت‌ها با اهداف مختلفی اقدام به ایجاد ساب دامین می‌کنند که رایج‌ترین کارکرد آن‌ها، چند زبانه کردن سایت‌ها است. به عبارت دیگر وبسایت‌هایی که قصد دارند فعالیت‌های بین‌المللی داشته باشند از این امکان استفاده می‌کنند.

 بسیاری فکر می‌کنند اگر از ساب دامین‌ها به دامنه اصلی لینک دهند، این لینک سازی، لینک سازی خارجی محسوب می‌شود. اما زمانی که بین دامنه اصلی و زیر دامنه لینک سازی شود، در واقع همان لینک سازی داخلی انجام شده است. به اعتقاد برخی از سئوکاران چون این دو، نام متفاوت دارند، لینک سازی بین آن‌ها، لینک سازی خارجی محسوب می‌شود که اینگونه نیست.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

همانطور که در ابتدا گفته شد، لینک سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی داخلی یا On-page SEO است. لینک‌های داخلی با سیگنال دادن به گوگل، صفحات جدید سایت را به این موتور جستجو معرفی می‌کنند. گوگل با بررسی لینک‌ها، صفحات جدید سایت را شناسایی می‌کند. گوگل بعد از شناسایی صفحات جدید، آن‌ها را ایندکس می‌کند و در نتایج جستجوی خود به نمایش می‌گذارد. با لینک سازی درست بین صفحات، مخصوصاً بخش وبلاگ و خدمات، شما می‌توانید به راحتی صفحات خود را به صفحه یک نتایج جستجوی گوگل برسانید. اما بهتر است در مورد اهمیت و تاثیرات لینک سازی داخلی در سئو کمی مفصل‌تر صحبت کنیم.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

موتورهای جستجو از لینک های داخلی برای رسیدن به صفحات جدید استفاده می‌کنند!

موتورهای جستجو برای شناسایی صفحات جدید از دو روش استفاده می‌کنند، اولین روش نقشه سایت (سایت مپ) و روش دوم لینک‌های داخلی بین صفحات است. اگر شما در سایت خود صفحه‌ای داشته باشید که نه در نقشه سایت وجود دارد و نه برای آن لینکی ساخته شده است، شاید موتورهای جستجو هیچ‌وقت نتوانند آن صفحه را پیدا کنند. وقتی صفحه‌ای نه در نقشه سایت قرار بگیرد و نه لینکی به آن زده شود، به اصطلاح تبدیل به “صفحه یتیم ” یا orphan page می‌شود. این نوع صفحات هیچ سودی برای سایت شما ندارند و فقط حجم سایت را اشغال می‌کنند. یکی از دلایل افت کیفیت یک سایت بعد از گذشت چند ماه، انبار شدن صفحات یتیم در سایت است! برای جلوگیری از به وجود آمدن صفحات یتیم، یک پلن کامل برای لینک سازی بین صفحات طراحی کنید!

لینک های داخلی به صفحات ارزش بیشتری می‌دهند!

رفتار گوگل در شناخت صفحات و سایت‌ها تا حدودی شبیه رفتار انسان‌هاست. ما وقتی نام یک فرد یا یک رویداد را زیاد بشنویم، به سراغش می‌رویم و در موردش تحقیق می‌کنیم و در نهایت آن فرد یا رویداد را باارزش می‌شماریم. لینک‌های داخلی می‌توانند تاثیر فوق‌العاده بالایی در ارزیابی یک صفحه داشته باشند. برای مثال، شما یک مقاله در سایت خود دارید و دوست دارید که آن مقاله رتبه بالایی در نتایج جستجو داشته باشد. پس از مقالات مرتبط برای مقاله هدف با انکرتکست مناسب لینک سازی می‌کنید. گوگل وقتی متوجه شود که چند صفحه در سایت شما، همگی به یک مقاله لینک شده‌اند، شروع به بررسی کامل و دقیق مقاله می‌کند که ببیند آیا این صفحه از ارزش بالایی برخوردار است یا خیر. بعد از بررسی کامل، اگر صفحه واقعاً باکیفیت باشد، قطعاً یکی از رتبه‌های برتر از آن شماست!

لینک سازی داخلی صفحات مرتبط را به کاربران معرفی می‌ کند!

در لینک سازی داخلی، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، انتخاب انکرتکست مناسب برای لینک کردن است. وقتی در یک متن، شما با انکرتکست مناسب لینک سازی کنید، کاربران با دیدن آن متوجه می‌شوند که با کلیک بر روی لینک، به چه صفحه‌ای و با چه موضوعی هدایت می‌شوند. سعی کنید برای لینک سازی از کلمات و عبارات استفاده کنید، استفاده از یک جمله کامل برای لینک سازی تاثیر عکس خواهد داشت.

زمان حضور کاربران در سایت افزایش می‌یابد!

وقتی مقالات مرتبط به یکدیگر لینک شوند، زمان حضور کاربران یا Dwell time در سایت به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، شما یک مقاله با موضوع “سئو سایت چیست؟” در سایت خود دارید و در مقاله به صفحات مرتبط لینک ساخته باشید. کاربرانی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد سئو هستند، به احتمال خیلی بالا برای خواندن فاکتورهای تاثیرگذار در سئو نیز مشتاق هستند، پس روی لینک‌های کلیک می‌کنند و زمان حضور آن‌ها در سایت افزایش پیدا می‌کند.

با افزایش حضور مفید کاربران در سایت، تجربه کاربری یا UX خوبی نیز رقم می‌خورد. وقتی موتور جستجو متوجه این موضوع شود که کاربران، مطالب سایت شما را مفید و کاربردی می‌دانند، اعتبار و ارزش بیشتری برای سایت قائل می‌شود و سعی می‌کند شما را به کاربران بیشتری در آن حوزه معرفی کند.

نکته: شاید لینک‌ های داخلی تاثیرات مثبت زیادی در سایت داشته باشند، اما آیا تاثیرات آن‌ها یکسان است؟ یعنی آیا ارزش لینکی که در صفحه اصلی به یک صفحه دیگر زده شده است، با لینک داخلی یک مقاله در گوشه‌ای از سایت مساوی است؟ البته که نه! در ادامه به بررسی دقیق محل قرار گرفتن هر لینک داخلی می‌پردازیم. با توسکاوب همراه باشید!

لینک های داخلی مقاله

دقیقاً مانند لینک‌‌های خارجی، بعضی از لینک های داخلی ارزش بیشتری نسبت به بقیه لینک‌های داخلی دارند. مهم‌ترین لینک داخلی که می‌توان به آن اشاره کرد، لینک های داخلی یک مقاله هستند. البته موقعیت دقیق لینک سازی داخلی در مقاله نیز مهم است. سعی کنید در یک مقاله 800 کلمه‌ای بیشتر از 3 لینک داخلی استفاده نکنید.

زمانی که در یک مقاله (مخصوصاً مقالاتی که تعداد کلمات زیادی ندارند) لینک‌های زیادی در نزدیکی یکدیگر قرار بگیرند، احتمال اینکه کاربر روی آن‌ها کلیک کند، به صورت وحشتناکی پایین می‌آید. به این کار به اصطلاح “بمباران لینکی” گفته می‌شود. به جای قرار دادن لینک‌های زیاد در یک مقاله، سعی کنید لینک‌ها را در بهترین جای ممکن استفاده کنید. ربات‌های گوگل به پاراگراف‌هایی که حاوی لینک هستند، حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.

لینک های Breadcrumb

شاید بسیاری تا به حال نام این استراتژی را نشنیده باشید، لینک‌های breadcrumb نوعی لینک های داخلی دنباله‌دار هستند. برای مثال، شما وارد صفحه اصلی می‌شوید، سپس وارد صفحه خدمات می‌شوید، در قدم بعدی یکی از خدمات را انتخاب می‌کنید و وارد آن صفحه می‌شوید. در سایت‌هایی که از تکنیک لینک‌های breadcrumb استفاده می‌کنند، تمام مسیری که شما طی کرده‌اید تا به صفحه هدف برسید را در بالای صفحه به شما نشان می‌دهند. به تصویر زیر نگاه کنید:

نمونه لینک های Breadcrump

من اول وارد صفحه اصلی (Home) شده‌ام، سپس صفحه خدمات (Services) را انتخاب کرده‌ام و در نهایت وارد صفحه مورد نظر شده‌ام. در بالای صفحه، همانطور که تصویر فوق نشان می‌دهد، تمام مسیری که من برای رسیدن به صفحه هدف طی کردم، نوشته شده است. هر زمانی که بخواهم به صفحه اصلی برگردم، به جای زدن دکمه “برگشت” یا “Back” می‌توانم به راحتی روی گزینه Home کلیک کنم. این باعث می‌شود که تجربه کاربری یا UX بهتری برای من به عنوان کاربر ایجاد شود.

لینک های Navigation و Sidebar

لینک های navigation

یک سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که نحوه به نمایش گذاشتن آن‌ بخش‌ها کمی متفاوت است. معمولاً سایت‌ها برای قرار دادن لیست محصولات و خدمات خود سیاست‌های متفاوتی دارند. بعضی از سایت‌ها از تیترهای نواری مانند تصویر بالا استفاده می‌کنند. گروه دیگر از وب‌مسترها تصمیم می‌گیرند به جای استفاده از این نوع معرفی خدمات، از Sidebar یا ستون کناری استفاده کنند. در این روش، کاربر برای اینکه بتواند لیست خدمات و محصولات یا دیگر صفحات سایت را ببیند، باید روی گزینه ستون کناری کلیک کنند. البته دلیل دیگری نیز برای استفاده از Sidebar وجود دارد، وقتی شما محصولات یا خدمات زیادی داشته باشید و نخواهید که برای هر کتگوری، ساب‌کتگوری‌های زیادی قرار دهید، از Sidebar برای معرفی دیگر محصولات خود استفاده می‌کنید.

انتخاب هر کدام از این دو نوع روش، کاملاً به سیاست‌های سایت مربوط است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، به درستی لینک کردن هر مطلب با صفحه مرتبط به آن است. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی، مخصوصاً سایت‌های فعال در حوزه لوازم آرایشی به دلیل تعدد محصولات_ گاهی در لینک سازی بین صفحات دچار اشتباه می‌شوند. جدی نگرفتن لینک سازی بین صفحات می‌تواند تاثیرات مخربی در اعتماد کاربر به سایت شود!

لینک های قسمت Footer

لینک‌های قسمت انتهایی یا Footer سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از سایت‌ها، مخصوصاً سایت‌های ایرانی نسبت به فوتر سایت بی‌تفاوت هستند و گاهی ترجیح می‌دهند که متنی در قسمت فوتر قرار ندهند. اما این بی‌توجهی به قسمت فوتر تاثیرات منفی را برای اعتبار یک سایت خواهد داشت. یک فوتر خوب باید به صفحات مهم و محبوب سایت لینک شود تا کاربران بتوانند به راحتی به آن صفحات دسترسی پیدا کنند.

گاهی کاربران وقتی وارد یک سایت جدید می‌شوند، دوست دارند قبل از اینکه به سراغ بخش مورد نظر بروند، یک نگاه کلی به سایت بیندازند. یکی از فواید فوتر برای سایت این است که به کاربر می‌گوید که او به بخش انتهایی سایت رسیده است. علاوه بر آن، با قرار دادن لینک‌های صفحات مهم در قسمت انتهایی سایت، کاربری که قصد بازدید کلی از سایت شما را داشته، به راحتی بدون اسکرول کردن می‌تواند روی لینک صفحه مورد نظر کلیک کند!

لینک سازی در بخش وبلاگ

اگر فکر می‌کنید قرار است در مورد متن بخش وبلاگ و مقالات صحبت کنیم، بهتر است کمی صبر کنید و با دقت بیشتری به ادامه متن توجه کنید. هر سایتی در هر زمینه‌ای نیاز به یک وبلاگ حرفه‌ای و باکیفیت دارد، اما خب اگر قرار باشد که محتوا به صورت منظم در بخش وبلاگ آپلود شود، انبوهی از مقالات در سایت قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از به هم ریختگی احتمالی، معمولاً مقالات در یک فرمت خاص در سایت قرار می‌گیرند، یعنی در هر صفحه فقط 10 پست به نمایش در می‌آید و باقی مقالات با همین فرمت، به صفحات دیگر منتقل می‌شوند.

وقتی صفحات به این شکل تقسیم می‌شوند، در انتهای هر مقاله یک لیست از اعداد می‌بینیم که هر کدام حاوی مقالاتی هستند. این روش خوبی است، اما حتماً دو گزینه “صفحه بعدی/صفحه قبلی” را نیز به این صفحات اضافه کنید. ممکن است یک کاربر بخواهد یکی از مقالات را بخواند، ولی زمان کافی ندارد. پس خواندن مقاله را به زمان دیگری موکول می‌کند، اما وقتی بعداً به بخش وبلاگ مراجه کند، مقالات جدید جای مقاله مورد نظر او را در آن صفحه گرفته باشند. با اضافه کردن دو گزینه صفحه بعدی/صفحه قبلی می‌توانید به او کمک کنید تا به مقاله مورد نظر خودش برسد تا تجربه کاربری خوبی برای او رقم بزنید!

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ