چک لیست کامل سئو خارجی در سال 2022

سئو خارجی سایت یکی از مهم‌ترین ارکان هر سایت است. برای داشتن یک استراتژی کاملاً موفق برای پیشرفت وبسایت، آشنا شدن با فاکتورهای سئو خارجی بسیار مهم است. سئو خارجی شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در خارج از محیط وبسایت هدف انجام می‌شوند که در نهایت به پیشرفت سایت منجر می‌شوند. نقش سئو خارجی در رتبه گرفتن یک سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERPs) غیرقابل انکار است. اما برای اینکه بتوانید از تمام پتانسیل خود برای پیشرفت وب‌سایت استفاده کنید، قطعاً به یک چک لیست کامل سئو خارجی منطبق با جدیدترین الگوریتم‌ها و آپدیت‌های گوگل نیاز خواهید داشت.

قبلا چک لیست کاملی از سئو داخلی برایتان تهیه کرده بودیم. حال، تا پایان این مقاله با توسکاوب همراه باشید تا با فاکتورهای تاثیر گذار و باارزش در سئو خارجی آشنا شوید.

چک لیست ابتدایی سئو

قبل از اینکه به سراغ فاکتورهای تاثیرگذار در سئو خارجی برویم، بهتر است اول در مورد مسائل ابتدایی مورد نیاز هر وب سایت برای نظارت بر عملکرد سئو خارجی آن صحبت کنیم.

چک لیست ابتدایی سئو

سرچ کنسول سایت را راه اندازی کنید!

سرچ کنسول یک ابزار بسیار مهم برای هر وبسایتی است. با مراجعه به آدرس https://search.google.com/search-console می‌توانید سرچ کنسول سایت خود را راه اندازی کنید. با وارد کردن ایمیلی که برای سایت در نظر گرفته‌اید و تایید حساب کاربری توسط گوگل، شما می‌توانید تمام اطلاعات سایت خود را در سرچ کنسول مشاهده کنید. برای اینکه کنترل بیشتری بر روند سایت داشته باشید، می‌توانید از اطلاعات با ارزش این ابزار استفاده کنید.

گوگل آنالتیکس را راه اندازی کنید!

تمام اطلاعات سایت شما بر روی سرچ کنسول سایت قابل مشاهده است، اما برای اینکه با نحوه سرچ، تعداد کاربران فعال، کانال‌های محبوب کاربران برای وارد شدن به سایت شما و غیره آشنا شوید، استفاده از گوگل آنالتیکس توصیه می‌شود.

از پلاگین‌ های مورد نیاز استفاده کنید!

پلاگین‌ها کار شما را برای مدیریت وبسایت آسان‌تر می‌کنند. البته استفاده از پلاگین فقط برای سایت‌های وردپرسی امکان پذیر است. با یک جستجوی ساده در وردپرس می‌توانید پلاگین‌های مورد نیاز خود را در سایت نصب و استفاده کنید. برای این کار، وارد داشبورد سایت شوید، به بخش پلاگین‌ها بروید و نام پلاگین مورد نظر خود را جستجو و آن را نصب کنید. (در استفاده از پلاگین‌ها زیاده روی نکنید، نصب کردن پلاگین‌های زیاد باعث کاهش سرعت وب‌سایت می‌شود. پس فقط پلاگین‌هایی را نصب کنید که به آن نیاز دارید.)

سایت مپ را ایجاد کنید!

سایت مپ بخشی است که به ربات‌های گوگل می‌گوید که در سایت شما چه صفحاتی وجود دارند. برای ایجاد سایت مپ می‌توانید از دو روش استفاده کنید. اولین روش: وارد سرچ کنسول شوید، از نوار سمت چپ گزینه “Sitemap” را انتخاب کنید و آدرس www.domain.com/sitemap.xml را در آنجا ثبت کنید. روش دوم: پلاگین Yoast را در سایت نصب کنید، سایت مپ به خودیِ خود ایجاد می‌شود.

فایل ربات تکست را ایجاد کنید!

فایل robots.txt برای یک سایت خیلی مهم است. شما در این صفحه می‌توانید به خزنده‌ها و ربات‌های گوگل بگویید که نباید به سمت کدام بخش‌های سایت شما بروند. بعضی اوقات، شاید شما بخواهید یک صفحه در سایت شما توسط ربات‌های گوگل بررسی نشود، برای این کار آدرس آن صفحه را برای ربات‌های گوگل disallow یا غیرمجاز می‌کنید. با این کار آن‌ها سراغ صفحه disallow شده نمی‌روند.

سئو خارجی و بخش های آن

خب بعد از آشنایی با بخش‌های ابتدایی مورد نیاز هر سایت، نوبت به بررسی کامل سئو خارجی می‌رسد. قبل از انجام هر کاری در سئو خارجی، ابتدا لازم است کلمات کلیدی کسب‌وکار خود را بررسی و انتخاب کنید تا بتوانید در آینده برای آن‌ها لینک سازی کنید. بدون داشتن کلمات کلیدی مشخص در استراتژی سئو، رتبه گرفتن در نتایج جستجو کمی سخت می‌شود. اما اولین قدم برای یافتن کلمات کلیدی درست چیست؟

شناسایی رقبا

یکی از سریع‌ترین روش‌های پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب حوزه کسب‌وکارتان، بررسی کردن رقبا است. سایت‌هایی مثل ترب، دیجی کالا، دیوار و غیره، رقبای شما نیستند! رقیب شما کسی است که همانند شما یک سایت دارد و در آن محصولات و خدمات ارائه می‌کند. با استفاده از ابزارهای سئو می‌توانید کلمات کلیدی رقبای خود را بررسی کنید. Ahrefs محبوب‌ترین ابزار برای تحقیق و توسعه کلمات کلیدی است.

شناسایی رقبا

پی‌نوشت: یکی از سریع‌‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی بررسی رقبا است، اما فقط پیدا کردن، نه انتخاب آن‌ها! انتخاب کلمات کلیدی خود یک پروسه جداگانه دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تحقیق کلمات کلیدی

بعد از شناسایی رقبا و بررسی کلمات کلیدی، نوبت به تحقیق کلمات کلیدی و تهیه یک لیست از کلماتی است که می‌توانند به عنوان کلمه کلیدی مورد استفاده قرار بگیرند. خدمات، محصولات، مزایای رقابتی و هر چیزی که مربوط به بیزینس شماست را روی یک کاغذ بنویسید. بعد از انجام این کار، سعی کنید خودتان را جای کاربر بگذارید. برای مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه فروش اکسسوری است، مطمئناً یکی از کلماتی که به ذهن شما می‌آید، کلمه “گردنبند” است. خودتان را جای کاربر بگذارید و فکر کنید که اگر شما می‌خواستید که یک گردنبند بخرید، چه چیزی را در اینترنت جستجو می‌کردید. در این مرحله بسیاری از کلمات حذف/اضافه می‌شوند. مرحله بعد، انتخاب کلمات کلیدی!

انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در چک لیست سئو خارجی از ارزش بالایی برخوردارند. این ارزش بالا به خاطر حساس بودن و تاثیرگذاری بالای این کار است. بعد از پیدا کردن و تهیه یک لیست از کلمات کلیدی احتمالی سایت، نوبت به بررسی آن‌ها می‌رسد. کلمات کلیدی از دو جنبه درجه سختی و نرخ جستجو بررسی می‌شوند. Search Volume یا همان نرخ جستجو تعداد دفعاتی که یک کلمه توسط کاربران در بستر اینترنت جستجو می‌شود را به ما نشان می‌دهد. هر چه نرخ جستجو بالاتر باشد، تعداد ترافیک احتمالی که می‌توانید به دست بیاورید هم بالاتر می‌رود.

Keyword Density یا درجه سختی (تراکم کلمه کلیدی) نشانگر این موضوع است که رسیدن به صفحه اول در این کلمه کلیدی چه قدر سخت است. هر چه درجه سختی پایین‌تر باشد، شما سریع‌تر به صفحه اول گوگل می‌رسید. اما آیا این حرف به این معنی است که ما فقط باید کلمات کلیدی که درجه سختی پایین دارند را انتخاب کنیم؟ البته که نه! بعضی اوقات، کلمه کلیدی مهم حوزه کاری ما از درجه سختی بالایی برخوردار است، اما به هر حال ما باید در آن رتبه بگیریم. در این مواقع می‌توانیم از مشتقات آن کلمه کلیدی استفاده کنیم یا آن را شخصی سازی کنیم. چگونه؟

گرفتن بک لینک از دیگر سایت ها

برای مثال، کلمه کلیدی “خرید خانه” از درجه سختی بالایی برخوردار است، اما من به عنوان مدیر یک سایت خرید و فروش خانه باید در این کلمه رتبه بگیرم. پس کلمه “خرید خانه” را کمی دست کاری می‌کنم و آن را تبدیل می‌کنم به “خرید خانه در شرق تهران”. با این روش هم از کلمه کلیدی مورد نیاز خود استفاده کرده‌ایم و هم در دام درجه سختی بالا نیفتاده‌ایم.

لینک سازی

بعد از انتخاب کلمات کلیدی برای سایت، نوبت به استفاده کردن از آن‌ها می‌رسد. به طور کلی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش سئو خارجی، همین لینک سازی است. همه ما با موضوع “لینک” آشنا هستیم. قبل از اینکه وارد مبحث لینک سازی شویم، بهتر است با انواع لینک آشنا شویم.

لینک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، لینک‌های دوفالو (Dofollow links) و لینک‌های نوفالو (Nofollow links). اما تفاوت این دو دسته چیست؟ لینک‌های دوفالو که به آن لینک‌های فالو نیز گفته می‌شود، ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های نوفالو دارند. وقتی یک دامنه به سایت شما لینک دوفالو بدهد، در واقع به گوگل سیگنال می‌دهد که سایتی که به آن لینک زده، یک سایت خوب و باکیفیت است. این موضوع باعث افزایش اعتبار شما در نزد گوگل می‌شود.

آیا با این توضیحات می‌توانیم نتیجه بگیریم که لینک‌های نوفالو اصلاً مناسب نیستند؟ خیر، لینک با هر فرمتی (دوفالو یا نوفالو) برای سایت شما باارزش هستند. لینک‌های نوفالو تاثیر لینک‌های دوفالو را ندارند اما همچنان می‌توانند برای شما ترافیک زیادی به ارمغان بیاورند. برای مثال، شما در یک سایت پربازدید لینک نوفالو گرفته‌اید، ممکن است افراد زیادی روی لینک شما کلیک کنند و وارد سایت شما شوند و این یعنی جذب ترافیک!

به طور کلی، با اینکه لینک‌های نوفالو از ارزش سئویی بالایی برخوردار نیستند اما همچنان یک روش خوب برای جذب ترافیم و افزایش اعتبار دامنه هستند.

لینک سازی محلی

شما باید در استراتژی سئو خارجی خود مخاطبین هدف را پیدا کنید. یعنی آیا بیزینس شما این پتانسیل را دارد که به سراسر کشور خدمت ارائه کند یا فقط در استان/شهر خود این کار ممکن است. این موضوع باعث می‌شود که شما در لینک سازی خود دقت بیشتری به خرج دهید و از لینک سازی محلی استفاده کنید. به طور کلی، لینک سازی محلی باعث می‌شود که شما در نتایج جستجوی محلی بیشتر به نمایش در بیایید. برای این کار لازم است در سایت‌های دایرکتوری ثبت نام کنید و در لینک سازی، حتماً نام شهر خود را به کلمه کلیدی اضافه کنید.

سایت های دایرکتوری

ثبت نام در این سایت‌ها معمولاً هیچ هزینه‌ای ندارد. شما وارد یک سایت دایرکتوری می‌شوید و اطلاعات سایت خود از جمله حوزه کسب‌وکار، آدرس و لینک سایت را قرار می‌دهید. این لینک‌ها به ربات‌های گوگل سیگنال می‌دهند و به آن‌ها می‌گویند که سایت شما دقیقاً کجا قرار دارد و در نتیجه شما در نتایج جستجوی محلی حاضر می‌شوید.

پست مهمان

یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های لینک سازی نوشتن پست مهمان و انتشار آن در دیگر سایت‌ها است. در این روش، شما با تولید محتوای متنی و قرار دادن کلمه کلیدی خود و لینک کردن آن به صفحه دلخواه، لینک سازی می‌کنید. این روش پراستفاده‌ترین روش لینک سازی در دنیا است، اما دلیل آن چیست؟ پست‌های مهمان وقتی در یک سایت منتشر می‌شوند، معمولاً برای همیشه در آن سایت باقی می‌مانند. این یعنی محتوای شما قرار است تا مدت طولانی در بستر اینترنت قرار داشته باشند. اگر محتوای شما با ارزش باشند، همیشه در صدر نتایج باقی خواهند ماند و شما برای سایت خود ترافیک دریافت می‌کنید.

البته رفتار بعضی از سایت‌ها در مواجهه با پست مهمان متفاوت است. بعضی از سایت‌ها فقط برای 6 ماه یا یک سال پست شما را در سایت قرار می‌دهند، بعضی به صورت رایگان و فقط در قبال دریافت یک محتوای باکیفیت به شما لینک می‌دهند. اما بعضی با دریافت مبلغ این کار را انجام می‌دهند. در هر صورت، سعی کنید محتوایی که به عنوان پست مهمان تهیه می‌کنید، باکیفیت باشد.

قدرت شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شاید به اندازه لینک سازی برای سئو سایت ارزش نداشته باشند، اما مطمئناً برای برندسازی و جذب ترافیک بسیار مهم هستند! فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محبوب و پر استفاده مانند یوتیوب، اینستاگرام و آپارات می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد برند شما باشد. جدای از این مسائل، شما می‌توانید لینک سایت خود را در قسمت توضیحات هر ویدئو قرار دهید تا کاربران در صورت نیاز روی آن کلیک کنند و وارد سایت شما شوند. با این کار شما هم فضای مجازی خود را ارتقا داده‌اید، هم برند خود را به افراد بیشتری معرفی کرده‌اید و برای سایت ترافیک جذب کرده‌اید.

برند سازی

تمام فعالیت‌های سئو خارجی در نهایت منجر به پیشرفت وضعیت سایت می‌شوند ولی این کافی نیست! علاوه بر پیشرفت وضعیت وبسایت، برند شما نیز باید توسط افراد شناخته شود، اما چگونه؟ برای این کار باید فعالیت شما در فضای مجازی بیشتر شود تا بتوانید به تمام کسانی که مخاطب هدف شما هستند، بیزینس خود را معرفی کنید. در لینک سازی هم می‌توانید نیم‌نگاهی به برند سازی داشته باشید. در مقالات خود، به جای لینک کردن کلمه کلیدی به سایت خود، نام برند خود را به سایت لینک کنید. البته شما می‌توانید از تکنیک برندمنشن نیز استفاده کنید. در این روش، لزوماً نام برند به سایت لینک نمی‌شود و فقط نام برند در آن محتوا بیان می‌شود.

حذف لینک‌های کلاه سیاه

گاهی اوقات برای سایت‌ها لینک‌هایی ساخته می‌شوند که به آن لینک کلاه سیاه گفته می‌شود. این لینک‌ها در کوتاه مدت تاثیر مثبتی در سایت دارند، اما بعد از گذشت چند ماه، تاثیرات منفی آن‌ها بیشتر نمایان می‌شود. حتی اگر شما برای سایت خود لینک سازی کلاه سیاه انجام نمی‌دهید، بهتر است هر از گاهی نگاهی به لینک‌های شکسته سایت بیندازید. زیاد شدن و اشباع این نوع لینک‌ها، نمره اسپم (Spam score) سایت شما را افزایش می‌دهند.

پی‌نوشت: لینک کلاه سیاه به لینک‌هایی گفته می‌شود که با روش‌های غیراصولی ساخته می‌شوند. مانند کامنت گذاشتن و لینک زدن به سایت شما. البته وقتی لینک ساخته شده، کلمه کلیدی و سایتی که در آن کامنت گذاشته می‌شود به هم مرتبط باشند، انجام این کار ضرری ندارد. زمانی که لینک‌ها کلاه سیاه می‌شوند که شما لینک سایت خود را در سایت‌های بی‌کیفیت و با متن نامرتبط قرار دهید.

admin

admin

0 Comments

Submit a Comment

دسته بندی‌ها

آخرین خبرها

آخرین مطالب وبلاگ

 مطالب پیشنهادی و داغ